17135 S 17B
Postat: 19 maj 2014, 21:00
17135
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 35
Levererat till F 3 1942-07-27. Motor typ My XXIV nr 710
Godkänt 1942-08-14 i version som landflygplan
Haveri 1943-05-27. Tillhörde 1. utbdiv/F 3
Total gångtid: 68 tim.
Motor typ My XXIV nr 710
Flygförare aspirant 242-45-41 Stig Öhman oskadad
Orsak till haveri: Vid landningen, vilken var normal, brast fästet för sporrens manöverkolv, varför fpl blev skadat. Fästet troligen skadat vid hårda landningar passet före.
Skador flygplan: Stjärten skadad. Spinfenan manöverkolvens bakre fäste samt vertikalsträvorna i spant stnr 6740 skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från sergeant Lundberg att fpl 17135 skadats under flygning den 27/5 1943. Anmälan bifogas.
Stnavdch med
anmälan.
Till Chefen för 1 utbdiv.
Härmed får vördsamt anmäla att fpl 17135 under flygningen 27 dennes skadades enligt nedan:
Stjärtkon, spinfena, manöverkolvens bakre fäste samt vertikalsträvorna i spant stnr 1740.
Malmslätt den 27 maj 1843.
Stig Lundberg
Stnavdch.
Asp 242-45-41 Öhman anförde i huvudsak följande:
Han tjänstgjorde som förare å fpl 17135 och hade beordrats utföra landningsövn. Vid första landningen, som enligt eget bedömande var normal, men möjligen med en svagare studs, hade han vis lutet av utrullningen märkt att sporren gått in. Han hade övertygat sig om detta genom att se ut. Han hade då gjort en sväng ur landningszonen och härunder förflyttat sug c:a 20m. Härefter hade han stannat fpl och kuperat motorn.
Uppläst och vidkänt:
Stig Öhman
asp 242-45-41
Sergeant S. Lundberg anförde i huvudsak följande:
Han var beordrad som lärare å märket och hade åsett Öhmans landning, vilken han bedömt vara fullt normal. Däremot hade under tidigare pass landningar utförda av asp Goliath förkommit då sättningarna varit mycket hårda.
Uppläst och vidkänt:
Stig Lundberg
Sergeant
Asp 12-2-43 Goliath anförde i huvudsak följande:
Han hade varit beordrad utföra landningsövningar passet före asp Öhman. Han redogjorde för sina landningar, så, att han under första landningen fick hjulstudsar och under två påföljande landningsförsök fick han åter hjulstuds, men drog på och gick om innan utrullning skett. Vid sista landningen fick han återigen hjulstuds och under utrullningen upprepade studsat. Orsaken till de onormala landningarna trodde ha bero på för hög planéhastighet i förening med för sen upptagning.
Uppläst och vidkänt:
Erik Goliath
Asp 12-2-43
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Divch Flyg uppgav:
Troligen har sporren, passet före Öhman och under de rätt hårda landningar som utfördes av asp Goliath, blivit utmattad. Trots att asp Öhmans landning i stort sett utfördes normalt, slogs sporren sönder.
Malmslätt den 31/5 1943
Gösta Horn
Förhörsledare
G. Guander
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
En bräcka har troligen uppstått i sporren vid en tidigare utförd mindre god landning. Denna bräcka har sedermera utvidgats, så att sporren så småningom helt brustit utan onormal påfrestning. Föraren kan därför icke lastas för det inträffade.
Kronan vidkännes repkostnaderna.
Malmslätt den 16/6 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-10-05
Motor: My XXIV nr 710
Ff sergeant Molander oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning till start med parkerat fpl. Ouppmärksamhet från ff sida. (Kolliderade med fpl 17145)
Skador flygplan: Vänster vingspets intryckt, avgassamlare. deformerad m.m.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Haveri 1944-05-09
Motor: My XXIV nr 710
Besättningen ff fänrik Nordström, fs löjtnant Hellman oskadad
Orsak till haveri: Under start vek sig höger landningsställsben varvid fpl sjönk ned på höger vinge och svängde runt åt detta håll.
Skador flygplan: Övre och nedre fällstöttor och saxlänkar å höger landställ skadade. Höger vingspets deformerad (kass).
Beräknad reparationskostnad 2.044:- kr
Haveri 1944-07-05
Motor: My XXIV nr 710
Orsak till haveri: Självantändning av brandam förorsakad av för hög temperatur.
Skador flygplan: Spryglar å vänster vinge invid ksp magasin söndrade; ksp magasinet totalförstört; undre och övre inspektionsluckor totalförstörda; kåpa för ksp söndr. beklädnadplåt och balk eldhärjade, bombställ deformerat.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Till CVM för liten översyn 1944-10-06.
Klar 1945-02-10. Motor typ My XXIV nr 794
Till F 3 1945-02-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-04-21 för reparation.
Klar 1945-05-15.
Till F 3 1945-05-17
Totalhaveri 1947-04-15 Knutstorp, 10 km syd Ljungbyhed. Märkning 3-61
Motor: My XXIV nr 794
Ff vicekorpral Birger E Nyman (GFSU:1) omkom
Kasserat 1947-05-07. Gångtid 477 tim. Antal flygningar 659 st. Motor typ My XXIV nr 794.
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 35
Levererat till F 3 1942-07-27. Motor typ My XXIV nr 710
Godkänt 1942-08-14 i version som landflygplan
Haveri 1943-05-27. Tillhörde 1. utbdiv/F 3
Total gångtid: 68 tim.
Motor typ My XXIV nr 710
Flygförare aspirant 242-45-41 Stig Öhman oskadad
Orsak till haveri: Vid landningen, vilken var normal, brast fästet för sporrens manöverkolv, varför fpl blev skadat. Fästet troligen skadat vid hårda landningar passet före.
Skador flygplan: Stjärten skadad. Spinfenan manöverkolvens bakre fäste samt vertikalsträvorna i spant stnr 6740 skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från sergeant Lundberg att fpl 17135 skadats under flygning den 27/5 1943. Anmälan bifogas.
Stnavdch med
anmälan.
Till Chefen för 1 utbdiv.
Härmed får vördsamt anmäla att fpl 17135 under flygningen 27 dennes skadades enligt nedan:
Stjärtkon, spinfena, manöverkolvens bakre fäste samt vertikalsträvorna i spant stnr 1740.
Malmslätt den 27 maj 1843.
Stig Lundberg
Stnavdch.
Asp 242-45-41 Öhman anförde i huvudsak följande:
Han tjänstgjorde som förare å fpl 17135 och hade beordrats utföra landningsövn. Vid första landningen, som enligt eget bedömande var normal, men möjligen med en svagare studs, hade han vis lutet av utrullningen märkt att sporren gått in. Han hade övertygat sig om detta genom att se ut. Han hade då gjort en sväng ur landningszonen och härunder förflyttat sug c:a 20m. Härefter hade han stannat fpl och kuperat motorn.
Uppläst och vidkänt:
Stig Öhman
asp 242-45-41
Sergeant S. Lundberg anförde i huvudsak följande:
Han var beordrad som lärare å märket och hade åsett Öhmans landning, vilken han bedömt vara fullt normal. Däremot hade under tidigare pass landningar utförda av asp Goliath förkommit då sättningarna varit mycket hårda.
Uppläst och vidkänt:
Stig Lundberg
Sergeant
Asp 12-2-43 Goliath anförde i huvudsak följande:
Han hade varit beordrad utföra landningsövningar passet före asp Öhman. Han redogjorde för sina landningar, så, att han under första landningen fick hjulstudsar och under två påföljande landningsförsök fick han åter hjulstuds, men drog på och gick om innan utrullning skett. Vid sista landningen fick han återigen hjulstuds och under utrullningen upprepade studsat. Orsaken till de onormala landningarna trodde ha bero på för hög planéhastighet i förening med för sen upptagning.
Uppläst och vidkänt:
Erik Goliath
Asp 12-2-43
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Divch Flyg uppgav:
Troligen har sporren, passet före Öhman och under de rätt hårda landningar som utfördes av asp Goliath, blivit utmattad. Trots att asp Öhmans landning i stort sett utfördes normalt, slogs sporren sönder.
Malmslätt den 31/5 1943
Gösta Horn
Förhörsledare
G. Guander
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
En bräcka har troligen uppstått i sporren vid en tidigare utförd mindre god landning. Denna bräcka har sedermera utvidgats, så att sporren så småningom helt brustit utan onormal påfrestning. Föraren kan därför icke lastas för det inträffade.
Kronan vidkännes repkostnaderna.
Malmslätt den 16/6 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-10-05
Motor: My XXIV nr 710
Ff sergeant Molander oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning till start med parkerat fpl. Ouppmärksamhet från ff sida. (Kolliderade med fpl 17145)
Skador flygplan: Vänster vingspets intryckt, avgassamlare. deformerad m.m.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Haveri 1944-05-09
Motor: My XXIV nr 710
Besättningen ff fänrik Nordström, fs löjtnant Hellman oskadad
Orsak till haveri: Under start vek sig höger landningsställsben varvid fpl sjönk ned på höger vinge och svängde runt åt detta håll.
Skador flygplan: Övre och nedre fällstöttor och saxlänkar å höger landställ skadade. Höger vingspets deformerad (kass).
Beräknad reparationskostnad 2.044:- kr
Haveri 1944-07-05
Motor: My XXIV nr 710
Orsak till haveri: Självantändning av brandam förorsakad av för hög temperatur.
Skador flygplan: Spryglar å vänster vinge invid ksp magasin söndrade; ksp magasinet totalförstört; undre och övre inspektionsluckor totalförstörda; kåpa för ksp söndr. beklädnadplåt och balk eldhärjade, bombställ deformerat.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Till CVM för liten översyn 1944-10-06.
Klar 1945-02-10. Motor typ My XXIV nr 794
Till F 3 1945-02-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-04-21 för reparation.
Klar 1945-05-15.
Till F 3 1945-05-17
Totalhaveri 1947-04-15 Knutstorp, 10 km syd Ljungbyhed. Märkning 3-61
Motor: My XXIV nr 794
Ff vicekorpral Birger E Nyman (GFSU:1) omkom
Kasserat 1947-05-07. Gångtid 477 tim. Antal flygningar 659 st. Motor typ My XXIV nr 794.