18143 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18143 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18143
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-11-04. Motorer typ STWC3 nr (V) 1161, nr (H) 1185
Godkänt 1944-11-14
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-04-26
Motorer: STWC3 nr V.1161, H.1185
Ff fänrik Falkman oskadad
Orsak till haveri: Huven blåste av vid flygning på ca 700 meters höjd. Troligen har nödutlösningen fastnat i förarens vänstra ärm och framförts i samband med gaspådrag.
Skador flygplan: Kastbara huvarna skadade
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

Överlämnat till Fc 1946 som lån
Återlämnat till F 1 1946-03-21
Överlämnat till F 11 1947-02-06
Överlämnat till F 3 1947-05-09
Överlämnat till F 21 1949-05 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 325 tim. Motorer typ STWC3 nr 1148. Gång-tid total 339 tim. Efter SM 36 tim, nr 1100. Gångtid total 304 tim. Efter SM 24 tim
Märkning 21-26 (1949-10-14)
Till F 21 verkstad 1949-12-18 för liten översyn, motorbyte.
Klar 1950-06-05
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-11-08.
Modifiering klar 1950-12-02.
Klart för leverans 1951-01-12.
Fpl hämtat 1951-01-16.
Märkning 21-blå S (1954-03-23)
Till F 21 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-12-01.
Klar 1956-04-23
Märkning 21-röd 7 (1956-06-17)
Kasserat 1959-03-10 med motorer typ STWC3 nr 1011, 1113.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"