18144
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1944-11-09. Motorer typ STWC3 nr (V) 1180, nr (H) 1195
Godkänd 1944-11-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Totalhaveri 1946-03-15 norr Dingtuna vid Gilltuna. Märkning 1-blå G
Motorer: STWC 3 nr 1180, 1195
Besättningen ff sergeant Thure O Y Persson, fsig fanjunkare Ö Birger Odehaag, passagerare vpl O Harry Olsson omkom
Kasserat 1946-10-28. Gångtid 61.40 tim. Antal flygningar 138 st. Med motorer typ STWC3 nr 1180, 1195
18144 B 18A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
18144 B 18A
Senast redigerad av Leif Fredin den 21 apr 2015, 14:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: 18144 B 18A
18144 B 18A
Totalhaveri 1946-03-15 norr Dingtuna vid Gilltuna. Märkning 1-blå G
Motorer: STWC 3 nr 1180, 1195
Besättningen ff sergeant Thure O Y Persson, fsig fanjunkare Ö Birger Odehaag, passagerare vpl O Harry Olsson omkom Kasserat 1946-10-28
FR31 // SAAB 18 har en ingående redogörelse om haveriet.
Kort utdrag:
Det var instrumentflygning
Vid vänstersväng med varierande bankning och dykvinkel träffas marken vid Gilltuna .
Motorstopp och /eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot anges.
Samt att höjden var låg.
Att avlägsna avskärmningsgardinen helt misslyckades kan ha bidragit.
Det blir explosion vid nedslaget.
Dåvarande elsystem i typ 18 visade sig innebära risk för vådainkoppling av rodermaskinen.
Omläggning av typens el system påbörjades.
1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen.
Mer info::
Totalhaveri 460315 N Dingtuna, Gilltuna. Vid instrumentflygning och hård vänstersväng från 500 m höjd med varierande bankning/dykvinkel träffar fpl marken och exploderar. Besättningen, ff (sg T O Y Persson), fsig (fj Ö B Odehaag) och passagerare (vpl O H Olsson), omkom. Orsak: Motorstopp och/eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot samt låg höjd. I elsystemet för fpl 18 fanns risk för vådainkoppling av rodermaskinen. Omläggning av fpl-typens elsystem påbörjades. 1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen
Totalhaveri 1946-03-15 norr Dingtuna vid Gilltuna. Märkning 1-blå G
Motorer: STWC 3 nr 1180, 1195
Besättningen ff sergeant Thure O Y Persson, fsig fanjunkare Ö Birger Odehaag, passagerare vpl O Harry Olsson omkom Kasserat 1946-10-28
FR31 // SAAB 18 har en ingående redogörelse om haveriet.
Kort utdrag:
Det var instrumentflygning
Vid vänstersväng med varierande bankning och dykvinkel träffas marken vid Gilltuna .
Motorstopp och /eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot anges.
Samt att höjden var låg.
Att avlägsna avskärmningsgardinen helt misslyckades kan ha bidragit.
Det blir explosion vid nedslaget.
Dåvarande elsystem i typ 18 visade sig innebära risk för vådainkoppling av rodermaskinen.
Omläggning av typens el system påbörjades.
1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen.
Mer info::
Totalhaveri 460315 N Dingtuna, Gilltuna. Vid instrumentflygning och hård vänstersväng från 500 m höjd med varierande bankning/dykvinkel träffar fpl marken och exploderar. Besättningen, ff (sg T O Y Persson), fsig (fj Ö B Odehaag) och passagerare (vpl O H Olsson), omkom. Orsak: Motorstopp och/eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot samt låg höjd. I elsystemet för fpl 18 fanns risk för vådainkoppling av rodermaskinen. Omläggning av fpl-typens elsystem påbörjades. 1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen