18144 B 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18144 B 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18144
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-11-09. Motorer typ STWC3 nr (V) 1180, nr (H) 1195
Godkänd 1944-11-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Totalhaveri 1946-03-15 norr Dingtuna vid Gilltuna. Märkning 1-blå G
Motorer: STWC 3 nr 1180, 1195
Besättningen ff sergeant Thure O Y Persson, fsig fanjunkare Ö Birger Odehaag, passagerare vpl O Harry Olsson omkom

Kasserat 1946-10-28. Gångtid 61.40 tim. Antal flygningar 138 st. Med motorer typ STWC3 nr 1180, 1195
Senast redigerad av Leif Fredin den 21 apr 2015, 14:25, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 18144 B 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18144 B 18A

Totalhaveri 1946-03-15 norr Dingtuna vid Gilltuna. Märkning 1-blå G
Motorer: STWC 3 nr 1180, 1195
Besättningen ff sergeant Thure O Y Persson, fsig fanjunkare Ö Birger Odehaag, passagerare vpl O Harry Olsson omkom Kasserat 1946-10-28

FR31 // SAAB 18 har en ingående redogörelse om haveriet.

Kort utdrag:
Det var instrumentflygning
Vid vänstersväng med varierande bankning och dykvinkel träffas marken vid Gilltuna .
Motorstopp och /eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot anges.
Samt att höjden var låg.
Att avlägsna avskärmningsgardinen helt misslyckades kan ha bidragit.
Det blir explosion vid nedslaget.

Dåvarande elsystem i typ 18 visade sig innebära risk för vådainkoppling av rodermaskinen.

Omläggning av typens el system påbörjades.
1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen.


Mer info::
Totalhaveri 460315 N Dingtuna, Gilltuna. Vid instrumentflygning och hård vänstersväng från 500 m höjd med varierande bankning/dykvinkel träffar fpl marken och exploderar. Besättningen, ff (sg T O Y Persson), fsig (fj Ö B Odehaag) och passagerare (vpl O H Olsson), omkom. Orsak: Motorstopp och/eller ofrivillig inkoppling av kursgyrot samt låg höjd. I elsystemet för fpl 18 fanns risk för vådainkoppling av rodermaskinen. Omläggning av fpl-typens elsystem påbörjades. 1946-10-30 varnar skrivelse från CFV om risken av ofrivillig inkoppling av rodermaskinen
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"