17141 S 17B
Postat: 21 maj 2014, 09:15
17141
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 41
Levererat till F 3 1942-08-08. Motor typ My XXIV nr 709
Godkänt 1942-09-01 i version som landflygplan
Haveri 1942-10-13 vid F 3 Malmen. Märkning 3-6
Total gångtid: 34 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 39 tim.
Flygförare furir 224 Arne Rosell oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning
Skador flygplan: Se bilaga
Skador motor: Se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 25.000:- kr.
Motor 500:- kr
Summa 25.500:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Furir Rosell angående haveri i landningen med fpl typ S 17B.
Furir 224 A.I.E. Rosell
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag havererade under landning med fpl. S 17 nr 6 den 13/10 1942.
Malmen den 13/10 1942.
Arne Rosell
Furir
Besiktningsprotokoll n:r 13 f för fpl
Typ S 17 N:r 17141
Besiktning efter haveri den 14/10 1942.
I Flygkroppen.
1. Sta 0 obetydligt skadat.
2. Sta 350 nedre vänsterhalvan hoptryckt.
3. Sta 720 – 1450 något deformerade.
4. Bombluckorna deformerade.
5. Stringers mellan sta 0 – 720 upphöjd.
6. Signallampans glas och glödlampa mellan sta 0 – 350 krossat.
7. Vänster inspektionslucka mellan sta 0 – 350 upptryckt.
8. Distanstycke mellan sta 0 – 350 fäste för motorfundamentets nedre vänstra anslutning upptryckt.
9. Hål i kroppens beklädnadsplåt mellan sta 0 – 720.
10. Antenngenomföring avslagen.
11. Pejlram söndertryckt.
II Vingstället.
Yttervingarna.
1. Mindre i högra yttervingens framkant.
2. Vänstra yttervingen knäckt på mitten.
3. Vänster vingklaff utbytes.
4. Vänster skevroder reparabelt.
Mittvingen
1. Bakkanten upptryckt vänster sida.
2. Främre balken å vänster sida skadad.
3. Täckplåtar framför främre landningsställsbeslagen vänster och höger sida upptryckta.
4. Låda för el-kopplingsplint å främre balken hoptryckt.
5. Främre och bakre fästbeslag för landningsställ kontrollmättes.
6. Främre yttre vänster landningsställsbeslag deformerat.
III Landningsställ med kåpor.
1. Vänster och höger knäck-stöttor avbrutna.
2. Landningsställsbenens infästningsbeslag sönder.
3. Landningsställsbenen, hjulaxlar, manöverkolvar med dess upphängningskonsoler kontrollmätas och överses.
4. Vänster och höger landningsställskåpor (dykbromsar) skadade.
5. Vänster stjärtkåpa skadad.
IV Motor och propeller.
1. Propellerblad krökt.
2. Propelleraxeln indikerad utan anmärkning.
Malmen den 15/10 1942/L. Johansson
Furir Rosell anförde i huvudsak följande:
Efter utförd bombfällning vid Nybro skedde landningen på Malmens flygfält omkring kl 1445. Bromsarna vidrördes ej före landningen. Planéhastigheten var 155 km/tim, och denna reducerades till normal sättningshastighet. Fpl tog mark med höger hjul först, varvid det fick en mindre studs. Därefter tog vänster hjul mark, och utrullningen förlöpte normalt 75-100 m. Han hade sedan en känsla av att fpl ville draga åt höger. Vänster broms ansattes omedelbart. Den tog dåligt och han pumpade 3 ggr på den utan att uppnå full bromseffekt. Fpl svängde sakta åt höger och studsade därvid på höger hjul men gick jämnt på vänster. Då farten var mycket låg och furir Rosell hade en känsla av att fpl skulle stanna, kom en ground loop. Då fpl svängt 180 grader från landningsriktningen, veko sig landningsställsbenen och fpl gick ned på vänster vinge. I samma ögonblick kuperades motorn.
Vindstyrkan var vid tillfället 2,5 m/s. Bromsarna prövades före starten, varvid vänster broms befanns vara svag men ej så dålig, att flygningen borde inställas. Han anser sig kunnat stoppa ground-loopen om vänster broms tagit kraftigare.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
furir
Furir 223 Pettersson, trafikledare anförde i huvudsak följande:
Landningen hade iakttagits från nya kommandosalen. P tyckte att hastigheten i planén var tämligen hög. Fpl fick en studs, ungefär 1 m hög. Det kom därefter ned på vänster hjul. Under hela utrullningen svängde fpl svagt åt höger. I slutet av utrullningen övergick den svaga svängen till ground-loop, och när fpl kommit 170 - 180° från landningsriktningen veko sig landningsställsbenen.
Uppläst och vidkänt:
Agne Pettersson
E. trafikledare
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl i sättningen eller strax därefter fått en tendens till högersväng. Genom att vänsterbromsen inte omedelbart tog utan först sedan föraren pumpat några gånger på bromspedalen, varvid någon bromseffekt kunde uppnås, förstärktes högersvängen, som när slutligen ground-loopen kom, räckte inte vänster broms till att motverka denna. Högerbromsen har enligt verkställd undersökning icke legat an vid utrullningen.
Malmen den 21/10 1942.
Gösta Horn
Förhörsledare
N. Bruno
Protokollförare
Beslut:
Haveriet synes förorsakats av förarens ovana i förening med att fpltypen är svår att manövrera under utrullningen, varför kronan vidkännes reparationskostnaderna.
Malmen den 30/10 1942.
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-06-18 vid F 3, Malmen.
Total gångtid: 154 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 159 tim.
Besättningen ff fänrik Curt O.A.H. Berglund, fs fänrik H. Forslund oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter en normal sättning.
Skador flygplan: Landningsstället skadat. Flygkroppen intryckt vid vinginfästningen. Vänster vinge skadad. Höjdroder skadat.
Skador motor: Motoraxeln möjligen deformerad. Avgassamlaren skadad. Motorcyl. 5 och 6 troligen skadade. Propellern skadad
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 35.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Fänrik Berglund att han den 18/6 havererat med fpl 17141 typ S 17, var vid landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede skadades.
Anmälan bifogas.
Fänrik C.O.H.A. Berglund
med anmälan.
Till Chefen för 1. utbdiv.
Härmed får jag vördsamt anmäla att vid landning med fpl S 17 nr 17141 skador uppstod å följande delar: Landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede,
Flygspanare var Fänrik Forslund.
Malmslätt den 18/6 1943.
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Berglund anförde i huvudsak följande:
Han hade den 18/6 utfört spaningsflygning med Fänrik Forslund som spanare. Landningen hade utförts normalt, men när fpl rullat ungefär 100 m började nosen draga över åt höger. Han gav då vänster sidoroder och bromsade vänster. Fpl hade därvid svängt ungefär 15° och bibehållit denna riktning. Därefter hade fpl börjat småhoppa och tendens till ground-loop infann sig. Då fpl förflyttat sig hoppande ca 75 meter, vek sig vänster och omedelbart därefter höger landningsställsben. Samtidigt slog vänster vinge i marken.
Uppläst och vidkänt:
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Forslund anförde i huvudsak följande:
Han hade ingenting utöver Fänrik Berglunds rapport att anföra.
Uppläst och vidkänt:
H. Forslund
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop i samband med landning.
Malmslätt den 22/6 1943
Tore Björkman
Förhörsledare
G. Guander.
Protokollförare
Beslut.
Landningen har varit normal från början. En tendens till Ground loop har uppstått under utrullningen, varvid föraren genom bromsning har sökt häva girtendensen. Detta har dock ej helt lyckats, varför landstället vikt sig på grund av uppkommande krafter i sidled genom den hårda bromsningen.
Då föraren ej kan göras ansvarig för haveriet, vidkännes Kronan repkostnaderna.
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1944-05-25 Märkning 3-4
Motor: My XXIV nr 709
Besättningen ff vpl Bylund, fs löjtnant Åhlund oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning till start påkördes 17133 av 17141 beroende på ouppmärksamhet från ff och fs.
Skador motor: Propellerskador.
Till CVM 1944-09-04. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1944-09-05
Till F 3 1945-01-04. Motor typ My XXIV nr 612
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-08-14. Märkning 3-50
Motor: My XXIV nr 776
Ff korpral P A Peters (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Landställskåpa V17-08877-28-32-60 söndertrasad och kraftigt deformerad i nedre
del. Däcket sönderskuret intill kanvasen på flera ställen. Mark- och byggnadsskador: Gränsmarkeringsljus skadat.
Beräknad kostnad 573:- kr.
Orsak till haveri: Påkörning av gränsmarkeringsljus vid utkörning för deviering av fpl.
Verkstad för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-10-28.
Klar 1947-04-10
Kasserat 1948-09-20. Gångtid 744 tim. Antal flygningar 946 st.
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 41
Levererat till F 3 1942-08-08. Motor typ My XXIV nr 709
Godkänt 1942-09-01 i version som landflygplan
Haveri 1942-10-13 vid F 3 Malmen. Märkning 3-6
Total gångtid: 34 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 39 tim.
Flygförare furir 224 Arne Rosell oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning
Skador flygplan: Se bilaga
Skador motor: Se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 25.000:- kr.
Motor 500:- kr
Summa 25.500:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Furir Rosell angående haveri i landningen med fpl typ S 17B.
Furir 224 A.I.E. Rosell
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag havererade under landning med fpl. S 17 nr 6 den 13/10 1942.
Malmen den 13/10 1942.
Arne Rosell
Furir
Besiktningsprotokoll n:r 13 f för fpl
Typ S 17 N:r 17141
Besiktning efter haveri den 14/10 1942.
I Flygkroppen.
1. Sta 0 obetydligt skadat.
2. Sta 350 nedre vänsterhalvan hoptryckt.
3. Sta 720 – 1450 något deformerade.
4. Bombluckorna deformerade.
5. Stringers mellan sta 0 – 720 upphöjd.
6. Signallampans glas och glödlampa mellan sta 0 – 350 krossat.
7. Vänster inspektionslucka mellan sta 0 – 350 upptryckt.
8. Distanstycke mellan sta 0 – 350 fäste för motorfundamentets nedre vänstra anslutning upptryckt.
9. Hål i kroppens beklädnadsplåt mellan sta 0 – 720.
10. Antenngenomföring avslagen.
11. Pejlram söndertryckt.
II Vingstället.
Yttervingarna.
1. Mindre i högra yttervingens framkant.
2. Vänstra yttervingen knäckt på mitten.
3. Vänster vingklaff utbytes.
4. Vänster skevroder reparabelt.
Mittvingen
1. Bakkanten upptryckt vänster sida.
2. Främre balken å vänster sida skadad.
3. Täckplåtar framför främre landningsställsbeslagen vänster och höger sida upptryckta.
4. Låda för el-kopplingsplint å främre balken hoptryckt.
5. Främre och bakre fästbeslag för landningsställ kontrollmättes.
6. Främre yttre vänster landningsställsbeslag deformerat.
III Landningsställ med kåpor.
1. Vänster och höger knäck-stöttor avbrutna.
2. Landningsställsbenens infästningsbeslag sönder.
3. Landningsställsbenen, hjulaxlar, manöverkolvar med dess upphängningskonsoler kontrollmätas och överses.
4. Vänster och höger landningsställskåpor (dykbromsar) skadade.
5. Vänster stjärtkåpa skadad.
IV Motor och propeller.
1. Propellerblad krökt.
2. Propelleraxeln indikerad utan anmärkning.
Malmen den 15/10 1942/L. Johansson
Furir Rosell anförde i huvudsak följande:
Efter utförd bombfällning vid Nybro skedde landningen på Malmens flygfält omkring kl 1445. Bromsarna vidrördes ej före landningen. Planéhastigheten var 155 km/tim, och denna reducerades till normal sättningshastighet. Fpl tog mark med höger hjul först, varvid det fick en mindre studs. Därefter tog vänster hjul mark, och utrullningen förlöpte normalt 75-100 m. Han hade sedan en känsla av att fpl ville draga åt höger. Vänster broms ansattes omedelbart. Den tog dåligt och han pumpade 3 ggr på den utan att uppnå full bromseffekt. Fpl svängde sakta åt höger och studsade därvid på höger hjul men gick jämnt på vänster. Då farten var mycket låg och furir Rosell hade en känsla av att fpl skulle stanna, kom en ground loop. Då fpl svängt 180 grader från landningsriktningen, veko sig landningsställsbenen och fpl gick ned på vänster vinge. I samma ögonblick kuperades motorn.
Vindstyrkan var vid tillfället 2,5 m/s. Bromsarna prövades före starten, varvid vänster broms befanns vara svag men ej så dålig, att flygningen borde inställas. Han anser sig kunnat stoppa ground-loopen om vänster broms tagit kraftigare.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
furir
Furir 223 Pettersson, trafikledare anförde i huvudsak följande:
Landningen hade iakttagits från nya kommandosalen. P tyckte att hastigheten i planén var tämligen hög. Fpl fick en studs, ungefär 1 m hög. Det kom därefter ned på vänster hjul. Under hela utrullningen svängde fpl svagt åt höger. I slutet av utrullningen övergick den svaga svängen till ground-loop, och när fpl kommit 170 - 180° från landningsriktningen veko sig landningsställsbenen.
Uppläst och vidkänt:
Agne Pettersson
E. trafikledare
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl i sättningen eller strax därefter fått en tendens till högersväng. Genom att vänsterbromsen inte omedelbart tog utan först sedan föraren pumpat några gånger på bromspedalen, varvid någon bromseffekt kunde uppnås, förstärktes högersvängen, som när slutligen ground-loopen kom, räckte inte vänster broms till att motverka denna. Högerbromsen har enligt verkställd undersökning icke legat an vid utrullningen.
Malmen den 21/10 1942.
Gösta Horn
Förhörsledare
N. Bruno
Protokollförare
Beslut:
Haveriet synes förorsakats av förarens ovana i förening med att fpltypen är svår att manövrera under utrullningen, varför kronan vidkännes reparationskostnaderna.
Malmen den 30/10 1942.
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-06-18 vid F 3, Malmen.
Total gångtid: 154 tim.
Motor typ My XXIV nr 709
Total gångtid: 159 tim.
Besättningen ff fänrik Curt O.A.H. Berglund, fs fänrik H. Forslund oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter en normal sättning.
Skador flygplan: Landningsstället skadat. Flygkroppen intryckt vid vinginfästningen. Vänster vinge skadad. Höjdroder skadat.
Skador motor: Motoraxeln möjligen deformerad. Avgassamlaren skadad. Motorcyl. 5 och 6 troligen skadade. Propellern skadad
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 35.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från Fänrik Berglund att han den 18/6 havererat med fpl 17141 typ S 17, var vid landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede skadades.
Anmälan bifogas.
Fänrik C.O.H.A. Berglund
med anmälan.
Till Chefen för 1. utbdiv.
Härmed får jag vördsamt anmäla att vid landning med fpl S 17 nr 17141 skador uppstod å följande delar: Landningsställ, vänster vinge, propeller, höjdroder och underrede,
Flygspanare var Fänrik Forslund.
Malmslätt den 18/6 1943.
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Berglund anförde i huvudsak följande:
Han hade den 18/6 utfört spaningsflygning med Fänrik Forslund som spanare. Landningen hade utförts normalt, men när fpl rullat ungefär 100 m började nosen draga över åt höger. Han gav då vänster sidoroder och bromsade vänster. Fpl hade därvid svängt ungefär 15° och bibehållit denna riktning. Därefter hade fpl börjat småhoppa och tendens till ground-loop infann sig. Då fpl förflyttat sig hoppande ca 75 meter, vek sig vänster och omedelbart därefter höger landningsställsben. Samtidigt slog vänster vinge i marken.
Uppläst och vidkänt:
Curt Berglund
Fänrik
Fänrik Forslund anförde i huvudsak följande:
Han hade ingenting utöver Fänrik Berglunds rapport att anföra.
Uppläst och vidkänt:
H. Forslund
Fänrik.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground-loop i samband med landning.
Malmslätt den 22/6 1943
Tore Björkman
Förhörsledare
G. Guander.
Protokollförare
Beslut.
Landningen har varit normal från början. En tendens till Ground loop har uppstått under utrullningen, varvid föraren genom bromsning har sökt häva girtendensen. Detta har dock ej helt lyckats, varför landstället vikt sig på grund av uppkommande krafter i sidled genom den hårda bromsningen.
Då föraren ej kan göras ansvarig för haveriet, vidkännes Kronan repkostnaderna.
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1944-05-25 Märkning 3-4
Motor: My XXIV nr 709
Besättningen ff vpl Bylund, fs löjtnant Åhlund oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning till start påkördes 17133 av 17141 beroende på ouppmärksamhet från ff och fs.
Skador motor: Propellerskador.
Till CVM 1944-09-04. Liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1944-09-05
Till F 3 1945-01-04. Motor typ My XXIV nr 612
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-08-14. Märkning 3-50
Motor: My XXIV nr 776
Ff korpral P A Peters (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Landställskåpa V17-08877-28-32-60 söndertrasad och kraftigt deformerad i nedre
del. Däcket sönderskuret intill kanvasen på flera ställen. Mark- och byggnadsskador: Gränsmarkeringsljus skadat.
Beräknad kostnad 573:- kr.
Orsak till haveri: Påkörning av gränsmarkeringsljus vid utkörning för deviering av fpl.
Verkstad för begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-10-28.
Klar 1947-04-10
Kasserat 1948-09-20. Gångtid 744 tim. Antal flygningar 946 st.