17142
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 42
Levererat till F 3 1942-08-17. Motor typ My XXIV nr 719
Godkänt 1942-09-08 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-02-12 2,5 km sydväst Västerlösa kyrka. Märkning 3-17, tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 68.40 tim.
Motor typ My XXIV nr 744
Total gångtid: 28 tim.
Besättningen ff vpl korpral 1115-45-41 B. Brandel, fs fänrik N. Arosenius oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Landningen verkställdes med infällt landställ. Fpl studsade via en jordvall över ett dike, varvid flygkroppen knäcktes.
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt vid spanarsits och undersidan intryckt. Landställskåporna deformerade m.m.
Skador motor: Samtliga tre propellerblad krökta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 40.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 45.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fplhaveri på grund av motorstopp.
Vpl korpral 1115-45-41 Brandel anförde i huvudsak följande:
att han varit förare i det havererade fpl
att 15 min efter start på 200 m flyghöjd motorn stannat, varför nödlandning måste företagas
att nödlandningen gjorts på ett fält 2,5 km sydöst Västerlösa k:a
att nödlandningen utfördes med landningsstället indraget
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga,
Uppläst och vidkänt:
B. Brendel
Vpl ff
Fänrik Arosenius anförde i huvudsak följande:
att han varit spanare i et havererade fpl
att han intet övrigt hade att tillägga utöver vad föraren förmält.
Uppläst och vidkänt:
N. Arosenius
Fänrik
Korpral 37 Berggren (1. mek) anförde i huvudsak följande:
att han ej märkt något ovanligt med motorn i det havererade planet
att motorn passen innan fungerat klanderfritt
att han varje dag känt efter med händerna att tändstift och tändkablar sutto fast
att stiften ej varit dragna sedan motorbyte, vilket utförts vid 2. utbdiv
att han ej upptäckt någon läcka eller annat anmärkningsvärt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sven Olov Berggren
Korpral.
Fplmästare Claesson anförde i huvudsak följande:
att motorbyte på det havererade fpl utförts vid div av montör Linder
att fpl vid provflygningar och senare fungerat klanderfritt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
S. Claesson
Fplmästare
Montör Linder anförde i huvudsak följande:
att vid motorbytet fiberpackningen till kabelanslutningarna ej voro påsatta,
att han gav order att motorn först skulle göras, och packningarna ditsättas vid efterdragningen,
att han hjälpt till vid efterdragningen av svårtillgängliga stift (7 och 8),
att han ej visste, vem som efterdragit de övriga stiften,
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
G. Linder
Montör.
Protokoll hållet vid förhör med viss personal
ur tygverkstaden med anledning av inträffat
haveri med fpl typ 17B n 17142.
Malmslätt den 12 april 1943.
Närvarande: Verkstadsingenjören, Ingenjör T, Eriksson, förhörsledare.
Kontoristen N.F.H. Pettersson, protokollförare,
Förman N. Persson, (motorkontrollant) samt
Motormontör O. Petersén,
Fplmontör Å. Huitfeldt.
Till en början meddelade ingenjör Eriksson, att fpl 17 nr 17142 havererat den 12/2 1943, samt att ett tändstift å motor nr 744 befunnits urgängat.
Fpl hade varit intaget å tygverkstaden omkr tiden 10-16 jan. 1943 för införande av modifieringar enl to 491/42. Efter mod införande hade motorn provkörts av förman Persson. Motorn hade fungerat utan anm enl provkörningsprotokoll av den 16/1.
Härefter hördes ovanstående personal, som meddelade följande:
Motormontör Petersén:
Han och fplmontör Huitfeldt hade varit beordrade mod tändningssystemet å ifrågavarande motor enligt ovannämnda to. För mod utförande hade de urmonterat ett tändstift å cyl nr 6 (M 1:s tändstift). Efter slutförd mod hade tändstiftet åter inmonterats. Övriga tändstift hade icke vidrörts.
Uppläst och vidkänt
O. Petersén.
Motormontör.
Fplmontör Huitfeldt:
Han hade varit beordrad biträda vid sagda mod och kunde vitsorda P. uppgifter betr tillvägagpngssät-tet. För övrigt hade han intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt
Å. Huitfeldt.
Fplmontör.
Förman Persson:
Efter slutförda modarbeten hade han provkört motorn. Någon anmärkning hade därvid icke förekom-mit.
Uppläst och vidkänt
N. Persson.
Förman.
Som ovan.
T. Eriksson
Ingenjör
/F. Pettersson.
Malmslätt den 6/4 1943
Bo Jonsson
Förhörsledare
Arne Persson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Utredning vid Krigsrätt och i förekommande fall åtal
Malmslätt den 7/4 1943
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan
Till SAAB 1943-05-13 för haverireparation.
Till F 3 1944-08-22. Motor typ My XXIV nr 823
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-28 för begränsad översyn. motorbyte. Motor typ My XXIV nr 569
Anmäld klar 1946-07-30. Motor typ My XXIV nr 824 inmonterad
Till F 3 1946-07-30.
Haveri 1947-03-14. Märkning 3-21
Motor: My XXIV nr 824
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster vinge, skevningsroder och vingspets kass. Sidoroder, övre delen deformerad.
Beräknad kostnad 4.000:- kr
Orsak till haveri: Vid körning på marken (under mörker) kolliderade fpl 17005 med 17142.
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 824.
F 1 verkstad 1947-10-05 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 750 inmonterad.
Klar 1947-11-05
Kasserat 1948-10-20. Gångtid 545.15 tim. Antal flygningar 661 st.
17142 S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier