17142 S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17142 S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17142
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 42

Levererat till F 3 1942-08-17. Motor typ My XXIV nr 719
Godkänt 1942-09-08 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-02-12 2,5 km sydväst Västerlösa kyrka. Märkning 3-17, tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 68.40 tim.
Motor typ My XXIV nr 744
Total gångtid: 28 tim.
Besättningen ff vpl korpral 1115-45-41 B. Brandel, fs fänrik N. Arosenius oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Landningen verkställdes med infällt landställ. Fpl studsade via en jordvall över ett dike, varvid flygkroppen knäcktes.
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt vid spanarsits och undersidan intryckt. Landställskåporna deformerade m.m.
Skador motor: Samtliga tre propellerblad krökta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 40.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 45.000:- kr.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fplhaveri på grund av motorstopp.

Vpl korpral 1115-45-41 Brandel anförde i huvudsak följande:
att han varit förare i det havererade fpl
att 15 min efter start på 200 m flyghöjd motorn stannat, varför nödlandning måste företagas
att nödlandningen gjorts på ett fält 2,5 km sydöst Västerlösa k:a
att nödlandningen utfördes med landningsstället indraget
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga,

Uppläst och vidkänt:
B. Brendel
Vpl ff

Fänrik Arosenius anförde i huvudsak följande:
att han varit spanare i et havererade fpl
att han intet övrigt hade att tillägga utöver vad föraren förmält.


Uppläst och vidkänt:
N. Arosenius
Fänrik

Korpral 37 Berggren (1. mek) anförde i huvudsak följande:
att han ej märkt något ovanligt med motorn i det havererade planet
att motorn passen innan fungerat klanderfritt
att han varje dag känt efter med händerna att tändstift och tändkablar sutto fast
att stiften ej varit dragna sedan motorbyte, vilket utförts vid 2. utbdiv
att han ej upptäckt någon läcka eller annat anmärkningsvärt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sven Olov Berggren
Korpral.

Fplmästare Claesson anförde i huvudsak följande:
att motorbyte på det havererade fpl utförts vid div av montör Linder
att fpl vid provflygningar och senare fungerat klanderfritt
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
S. Claesson
Fplmästare

Montör Linder anförde i huvudsak följande:
att vid motorbytet fiberpackningen till kabelanslutningarna ej voro påsatta,
att han gav order att motorn först skulle göras, och packningarna ditsättas vid efterdragningen,
att han hjälpt till vid efterdragningen av svårtillgängliga stift (7 och 8),
att han ej visste, vem som efterdragit de övriga stiften,
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
G. Linder
Montör.

Protokoll hållet vid förhör med viss personal
ur tygverkstaden med anledning av inträffat
haveri med fpl typ 17B n 17142.
Malmslätt den 12 april 1943.

Närvarande: Verkstadsingenjören, Ingenjör T, Eriksson, förhörsledare.
Kontoristen N.F.H. Pettersson, protokollförare,
Förman N. Persson, (motorkontrollant) samt
Motormontör O. Petersén,
Fplmontör Å. Huitfeldt.

Till en början meddelade ingenjör Eriksson, att fpl 17 nr 17142 havererat den 12/2 1943, samt att ett tändstift å motor nr 744 befunnits urgängat.
Fpl hade varit intaget å tygverkstaden omkr tiden 10-16 jan. 1943 för införande av modifieringar enl to 491/42. Efter mod införande hade motorn provkörts av förman Persson. Motorn hade fungerat utan anm enl provkörningsprotokoll av den 16/1.
Härefter hördes ovanstående personal, som meddelade följande:
Motormontör Petersén:
Han och fplmontör Huitfeldt hade varit beordrade mod tändningssystemet å ifrågavarande motor enligt ovannämnda to. För mod utförande hade de urmonterat ett tändstift å cyl nr 6 (M 1:s tändstift). Efter slutförd mod hade tändstiftet åter inmonterats. Övriga tändstift hade icke vidrörts.

Uppläst och vidkänt
O. Petersén.
Motormontör.

Fplmontör Huitfeldt:
Han hade varit beordrad biträda vid sagda mod och kunde vitsorda P. uppgifter betr tillvägagpngssät-tet. För övrigt hade han intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Å. Huitfeldt.
Fplmontör.

Förman Persson:
Efter slutförda modarbeten hade han provkört motorn. Någon anmärkning hade därvid icke förekom-mit.

Uppläst och vidkänt
N. Persson.
Förman.

Som ovan.
T. Eriksson
Ingenjör
/F. Pettersson.

Malmslätt den 6/4 1943
Bo Jonsson
Förhörsledare
Arne Persson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Utredning vid Krigsrätt och i förekommande fall åtal

Malmslätt den 7/4 1943
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan

Till SAAB 1943-05-13 för haverireparation.
Till F 3 1944-08-22. Motor typ My XXIV nr 823
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-28 för begränsad översyn. motorbyte. Motor typ My XXIV nr 569
Anmäld klar 1946-07-30. Motor typ My XXIV nr 824 inmonterad
Till F 3 1946-07-30.

Haveri 1947-03-14. Märkning 3-21
Motor: My XXIV nr 824
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster vinge, skevningsroder och vingspets kass. Sidoroder, övre delen deformerad.
Beräknad kostnad 4.000:- kr
Orsak till haveri: Vid körning på marken (under mörker) kolliderade fpl 17005 med 17142.

Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 824.
F 1 verkstad 1947-10-05 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 750 inmonterad.
Klar 1947-11-05
Kasserat 1948-10-20. Gångtid 545.15 tim. Antal flygningar 661 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"