17143 S 17B
Postat: 21 maj 2014, 09:17
17143
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 43
Levererat till F 3 1942-08-15. Motor typ My XXIV nr 722
Godkänt 1942-09-08 i version som landflygplan
Haveri 1943-04-15 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-18. Tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 157 tim.
Motor typ My XXIV nr 722
Mekaniker korpral 177 L. Löfstedt oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning från fplvärn med bränslefat och träd. Fpl framfördes för egen motor.
Skador flygplan: Vänster vinge: Sprygel trasig och intryckt vid sta 440. Vänster vingspets: Framkant trasig och intryckt. Vänster vinge: Framkant intryckt vid sta 4000-4400. Pitotrör: Intryckt. Vänster stabilisatorhalva bruten vid yttre lagerfästet. Vänster stabilisatorspets intryckt.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under övning i bastjänst den 15/4 1943 kördes fpl 17143, av korp 177 Löfstedt, ut från ett fplvärn, varvid stabilisatorn kolliderade med tunnor till vänster om fpl och vänster vinge mot ett träd.
Korpral 177 Löfstedt anförde följande:
att han tjänstgjorde som 1. mek på fpl 17143 under bastjänstövningen
att han kl 1347 fick order om att fpl skulle vara klart för flygning kl 1415
att han med hjälp av tillgängliga mek drog ut fpl ur värnet
att motorn startades och varmkördes
att K 147 Pettersson, som tjänstgjorde som 2. mek, gav tecken att köra framåt samtidigt som han tog bort bromsklossarna
att han drog på gas varvid fpl rörde sig sakta framåt
att på grund av den hårda vinden från höger, fpls stjärt pressades över åt vänster. Rörelsen framåt avsaktade och L. antog att sporrhjulet ställt sig på tvären
att han ökade gasen varvid fpl tog ett skutt framåt samtidigt som det svängde åt vänster
att därvid vänster vinge kolliderade med ett träd innan gasen hunnit strypas och bromsarna ansättas
att han icke fått något stopptecken från de mek, som biträdde honom (K. 147 Pettersson, Vk 22 Karlsson och 83 Karlsson)
att han fått order om att fpl skulle utdragas med hjälp av traktor, men eftersom traktorn icke var disponibel ändrades orderna av fänrik Wrannert till att ”fpl skulle föras ut på annat sätt”
att L. trodde att order om att fpl skulle köras ut för egen motor hade givits, när han fick tecken att köra fram,
att han grundade detta antagande på. Att order för fpl förflyttning ändrats ett flertal gånger tidigare under övn
att han under körningen litade på att han av de mek, som biträdde honom, skulle få stopptecken om vägen icke var fri
att han själv höll uppsikt framåt och åt vänster
att han tidigare kört fpl typ 17 på marken
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
L. Löfstedt
K 177
Korpral 147 Pettersson anförde följande:
att han var 2. mek på fpl 17143 under bastjänstövn.
att ordern om att fpl icke fick köras ut för egen motor från värnen var bekant
att han när order gav att fpl ”skulle föras ut på annat sätt” fattat detta som att tillfälligt tillstånd att köra ut fpl med egen motor givits, eftersom traktorn ej fanns på platsen,
att han tagit bort bromsklossarna och givit tecken till framkörning
att han vid körningen befann sig framför och till vänster om fpl
att han icke såg när stjärten törnade emot tunnorna på fpls vänstra sida
att gasen dragits på så kraftigt att någon möjlighet att stanna fpl före kollisionen med trädet ej fanns
att Vk 22 Karlsson och 83 Karlsson befunno sig vid höger resp vänster sida av fpl
att de icke beordrats hålla uppsikt att fpls väg var fri, men att P. ansåg att en sådan uppgift var självklar, eftersom de biträdde vid fpls utkörning och icke hade tilldelats annan uppgift
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Stig Pettersson
K. 147
Vk 22 Karlsson anförde följande:
att han var biträdande mek på fpl 17143
att höger bromskloss borttogs av honom på order av K. 147 Pettersson
att han sedan uppehöll sig på fpls högra sida för att se till att vägen var fri
att han icke såg när fpls stjärt emot tunnorna
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Hans Karlsson
Vk 22
Vk 83 Karlsson anförde följande:
att han var biträdande mek på fpl 171742
att han befann sig bakom och till vänster om fpl när stjärten kolliderade med tunnorna
att föraren därvid ökade gasen. Härvid blåste sand sand honom i ansiktet, varför han icke kunde iakttaga något förrän fpl stod med vänster vinge mot det träd med vilket den kolliderat
att han icke hann ge föraren stopptecken
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Carl-Åke Karlsson
Vk 83
Fänrik Wrannert anförde följande:
att order givits att fpl icke fick köras med egen motor till och från värnen
att han såg när fpl svängde upp åt vänster och törnade mot trädet
att han omedelbart efteråt tillfrågade Löfstedt varför han hade kört fpl. L. svarade då att han från början ej avsett att köra fpl, men då tecken gavs, att han skulle köra framåt, trodde att tillstånd givits för förflyttning med motor,
att om han ordern till K. Löfstedt använts sig av ordet ”nödfall” så har detta gällt som något tillstånde att köra ut fpl med egen motor,
att han icke förstod hur missförstånd beträffande order kunde uppstå, när en gång för alla förbud mot fpls körning med egen motor utfärdats
att han icke hade något mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Wrannert
Fänrik.
Korpral 138 Bentzon anförde följande:
att han i egenskap av ch för stnplut givit order att fpl 17143 skulle vara klart för flygning kl 1415
att samtliga mek fått order om att fpl icke fingo köras med egen motor till och från fplvärn
att han icke såg när haveriet inträffade, eftersom han då var upptagen med att ringa för att få upp traktor, som skulle draga ut fpl
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
M.Bentzon
K. 138
Överfurir Ånell anförde följande:
att han åsett haveriet
att Han uppfattning av händelseförloppet var följande:
K. Löfstedt drog på gas och fpl rörde sig sakta framåt ett fåtal meter, varpå gasen minskades. Vinden förde då över fpls stjärt åt vänster. Gasen ökades sedan och höjdrodret hakade i de tunnor som funnos på fpls vänstra sida. När höjdrodret släppte fick fpl ökad hastighet framåt, samtidigt som det svängde över åt vänster och med vänster vinge kolliderade med ett träd
att stopptecken borde ha kunnat ges innan höjdrodret hakade i såvida tillräcklig uppsikt hållits av de mek som biträdde K. Löfstedt
att han sto bakom fpl och på sådant avstånd att ett ingripande var omöjligt
Uppläst och vidkänt:
Ivan Ånell
Överfurir
Överfurir Berg, furir Tengler, furir Olsson anförde följande:
att de åsett haveriet och att de icke hade något att tillägga utöver vad Öf Ånell sagt
Uppläst och vidkänt
Martin Berg
Överfurir
Sven Olsson
Furir
Arne Tengler
Furir
Vk 82 Cedergren anförde följande:
att han varit närvarande när fänrik Wrannert givit order till Korp. Löfstedt
att han hört fänrik Wrannert yttra att fpl ”icke fick köras för egen motor utan fick föras ut på annat sätt”, varpå W tillagt ”utom i nödfall”
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Sven Cedergren
Vk 82
Vidare hördes vapenmästare Palmkvist, furir Andersson och korpral 157 Andersson. Dessa hade emellertid icke sett mer än sista delen av haveriet varför ytterligare detaljer icke framkommit.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av: anförde i huvudsak
Av förhöret framgår, att skadan föranletts av brott mot givna order att med egen motor förflytta fpl från fplvärn samt bristande uppmärksamhet av mek, som biträdde korp Löfstedt.
Malmslätt den 29/4 1943
Arne Persson
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt för undersökning och i förekommande fall åtal.
Malmslätt den 11/5 1943
H. Beckhammar
Chef
/J-L-W. Aschan
Haveri 1943-06-10 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-18. Tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 157 tim.
Motor typ My XXIV nr 722
Total gångtid: 159 tim
Besättningen ff kadett Bengt Nordenborg, fs kadett Gösta Norrbohm oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter en normal sättning.
Skador flygplan: Höger vinge knäckt, landställ brutet, flygkropp intryckt å höger sida, höger höjdroderspets knäckt.
Skador motor: Två propellerblad deformerade.
Total gångtid: 159 tim
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 28.000:- kr.
Motor 4.000:- kr.
Summa 32.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport av Kad Nordenborg
Kadett 152 Nordenborg
med anmälan om haveri
med fpl typ S 17 nr 18.
Till Chefen för 2. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under landning havererat med fpl nr 18 efter ground-loop åt vänster.
Haveriet tillgick på följande sätt:
Efter landningen som skedde omkring 75 m till höger om och 100 m framför märket, men som för övrigt var fullt normal, rullade fpl omkring 75 m varefter girtendens åt vänster förmärktes. För att häva denna gav jag höger sidoroder samt bromsade på höger broms. Då denna ej syntes ”ta” pumpade jag kraftigt på pedalen men utan verkan. Giren tilltog hastigt och efter det att fpl hade svängt omkring 90° och råkat i sladdning gav landningsstället vika.
Omedelbart före landningen hade jag enligt givna instruktioner pumpat på bromsarna.
Vid utkörningen till start hade bromsarna fungerat utan anmärkning.
Malmslätt den 15/6 1943.
Bengt Nordenborg
Flygkadett.
Kad. Nordenborg anförde i huvudsak följande:
att sättningen skedde normalt
att girtendens åt vänster förmärktes efter 50 – 75 m utrullning
att han då gav höger sidoroder och samtidigt bromsade höger hjul
att giren fortsatte åt vänster, varvid landningsstället vek sig sedan fpl svängt 90°
att han fick det intrycket att höger broms tog mycket litet.
att han under utkörning till start förflyttade sig från hangar L till fältets södra gip och att bromsarna därvid fungerade utan anmärkning.
att han före ansättning av landning pumpat ett tag på bromsarna i enlighet med de instruktioner, som utgivits vid 2 div.
att han i övrigt intet vidare hade mer att tillägga.
På särskild fråga från förhörsledaren om N bromsat med hålfoten eller med fotblade uppger N. att han upprepade gånger ”pumpat” med fotbladet.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Nordenborg
Kadett
Kad. Norrbohm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fs i fpl 18
att han icke hade något att tillägga, utöver vad Kad. Nordenborg anfört
Uppläst och vidkänt:
Gösta Norrbohm
Flygkadett
Fänrik Hain anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid landningsmärket och därvid åsåg haveriet,
att landningen var normal
att fpl efter c:a 100 m utrullning girade vänster,
att sedan fpl svängt 90° vänster landningsställ vek sig,
att sporrhjulet svängde onormalt i horisontalplanet under utrullningen,
att han i övrigt intet vidare har att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Eskil Hain
Fänrik.
Trafikledare Florén anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som trafikledare i tornet
att han iakttog landningen och utrullningen på marken omedelbart före haveriet
att landningen varit normal och farten i utrullningen icke onormalt hög
att han icke såg själva haveriet
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Bengt Florén
1. TL
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground loop efter landning.
Verkställd kontroll av bromsarna ha utvisat, att dess fungerat normalt, varför haveriet sannolikt berott på för sent ansatt bromsning på höger hjul. Möjligen kan haveriet hava berott på sporrhjulets onormala läge under utrullningen.
Malmslätt den 10/6 1943.
Ture Tollbom
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Under utrullningen efter en normal landning har fpl girat åt vänster. Föraren har sökt motverka detta genom att ansätta broms å höger hjul. Detta har emellertid icke kunnat häva giren, utan denna har slutligen resulterat i ground-loop.
Föraren har möjligen påbörjat bromsningen något för sent, med då detta i så fall måste rubriceras såsom bedömningsfel, kan han icke göras ansvarig härför på sin nuvarande utbildningsståndpunkt.
Kronan vidkännes reparationskostnaderna
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J-L-W. Aschan
Överlämnat till F 1 1944-09-20 som lån. Motor typ My XXIV nr 524
Återlämnat till F 3 1944-11-18. Motor typ My XXIV nr 524
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-09-20.
Klar 1946-01-08
Konserverat 1946-01
Kasserat 1949-05-09
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 43
Levererat till F 3 1942-08-15. Motor typ My XXIV nr 722
Godkänt 1942-09-08 i version som landflygplan
Haveri 1943-04-15 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-18. Tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 157 tim.
Motor typ My XXIV nr 722
Mekaniker korpral 177 L. Löfstedt oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning från fplvärn med bränslefat och träd. Fpl framfördes för egen motor.
Skador flygplan: Vänster vinge: Sprygel trasig och intryckt vid sta 440. Vänster vingspets: Framkant trasig och intryckt. Vänster vinge: Framkant intryckt vid sta 4000-4400. Pitotrör: Intryckt. Vänster stabilisatorhalva bruten vid yttre lagerfästet. Vänster stabilisatorspets intryckt.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under övning i bastjänst den 15/4 1943 kördes fpl 17143, av korp 177 Löfstedt, ut från ett fplvärn, varvid stabilisatorn kolliderade med tunnor till vänster om fpl och vänster vinge mot ett träd.
Korpral 177 Löfstedt anförde följande:
att han tjänstgjorde som 1. mek på fpl 17143 under bastjänstövningen
att han kl 1347 fick order om att fpl skulle vara klart för flygning kl 1415
att han med hjälp av tillgängliga mek drog ut fpl ur värnet
att motorn startades och varmkördes
att K 147 Pettersson, som tjänstgjorde som 2. mek, gav tecken att köra framåt samtidigt som han tog bort bromsklossarna
att han drog på gas varvid fpl rörde sig sakta framåt
att på grund av den hårda vinden från höger, fpls stjärt pressades över åt vänster. Rörelsen framåt avsaktade och L. antog att sporrhjulet ställt sig på tvären
att han ökade gasen varvid fpl tog ett skutt framåt samtidigt som det svängde åt vänster
att därvid vänster vinge kolliderade med ett träd innan gasen hunnit strypas och bromsarna ansättas
att han icke fått något stopptecken från de mek, som biträdde honom (K. 147 Pettersson, Vk 22 Karlsson och 83 Karlsson)
att han fått order om att fpl skulle utdragas med hjälp av traktor, men eftersom traktorn icke var disponibel ändrades orderna av fänrik Wrannert till att ”fpl skulle föras ut på annat sätt”
att L. trodde att order om att fpl skulle köras ut för egen motor hade givits, när han fick tecken att köra fram,
att han grundade detta antagande på. Att order för fpl förflyttning ändrats ett flertal gånger tidigare under övn
att han under körningen litade på att han av de mek, som biträdde honom, skulle få stopptecken om vägen icke var fri
att han själv höll uppsikt framåt och åt vänster
att han tidigare kört fpl typ 17 på marken
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
L. Löfstedt
K 177
Korpral 147 Pettersson anförde följande:
att han var 2. mek på fpl 17143 under bastjänstövn.
att ordern om att fpl icke fick köras ut för egen motor från värnen var bekant
att han när order gav att fpl ”skulle föras ut på annat sätt” fattat detta som att tillfälligt tillstånd att köra ut fpl med egen motor givits, eftersom traktorn ej fanns på platsen,
att han tagit bort bromsklossarna och givit tecken till framkörning
att han vid körningen befann sig framför och till vänster om fpl
att han icke såg när stjärten törnade emot tunnorna på fpls vänstra sida
att gasen dragits på så kraftigt att någon möjlighet att stanna fpl före kollisionen med trädet ej fanns
att Vk 22 Karlsson och 83 Karlsson befunno sig vid höger resp vänster sida av fpl
att de icke beordrats hålla uppsikt att fpls väg var fri, men att P. ansåg att en sådan uppgift var självklar, eftersom de biträdde vid fpls utkörning och icke hade tilldelats annan uppgift
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Stig Pettersson
K. 147
Vk 22 Karlsson anförde följande:
att han var biträdande mek på fpl 17143
att höger bromskloss borttogs av honom på order av K. 147 Pettersson
att han sedan uppehöll sig på fpls högra sida för att se till att vägen var fri
att han icke såg när fpls stjärt emot tunnorna
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Hans Karlsson
Vk 22
Vk 83 Karlsson anförde följande:
att han var biträdande mek på fpl 171742
att han befann sig bakom och till vänster om fpl när stjärten kolliderade med tunnorna
att föraren därvid ökade gasen. Härvid blåste sand sand honom i ansiktet, varför han icke kunde iakttaga något förrän fpl stod med vänster vinge mot det träd med vilket den kolliderat
att han icke hann ge föraren stopptecken
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Carl-Åke Karlsson
Vk 83
Fänrik Wrannert anförde följande:
att order givits att fpl icke fick köras med egen motor till och från värnen
att han såg när fpl svängde upp åt vänster och törnade mot trädet
att han omedelbart efteråt tillfrågade Löfstedt varför han hade kört fpl. L. svarade då att han från början ej avsett att köra fpl, men då tecken gavs, att han skulle köra framåt, trodde att tillstånd givits för förflyttning med motor,
att om han ordern till K. Löfstedt använts sig av ordet ”nödfall” så har detta gällt som något tillstånde att köra ut fpl med egen motor,
att han icke förstod hur missförstånd beträffande order kunde uppstå, när en gång för alla förbud mot fpls körning med egen motor utfärdats
att han icke hade något mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Wrannert
Fänrik.
Korpral 138 Bentzon anförde följande:
att han i egenskap av ch för stnplut givit order att fpl 17143 skulle vara klart för flygning kl 1415
att samtliga mek fått order om att fpl icke fingo köras med egen motor till och från fplvärn
att han icke såg när haveriet inträffade, eftersom han då var upptagen med att ringa för att få upp traktor, som skulle draga ut fpl
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
M.Bentzon
K. 138
Överfurir Ånell anförde följande:
att han åsett haveriet
att Han uppfattning av händelseförloppet var följande:
K. Löfstedt drog på gas och fpl rörde sig sakta framåt ett fåtal meter, varpå gasen minskades. Vinden förde då över fpls stjärt åt vänster. Gasen ökades sedan och höjdrodret hakade i de tunnor som funnos på fpls vänstra sida. När höjdrodret släppte fick fpl ökad hastighet framåt, samtidigt som det svängde över åt vänster och med vänster vinge kolliderade med ett träd
att stopptecken borde ha kunnat ges innan höjdrodret hakade i såvida tillräcklig uppsikt hållits av de mek som biträdde K. Löfstedt
att han sto bakom fpl och på sådant avstånd att ett ingripande var omöjligt
Uppläst och vidkänt:
Ivan Ånell
Överfurir
Överfurir Berg, furir Tengler, furir Olsson anförde följande:
att de åsett haveriet och att de icke hade något att tillägga utöver vad Öf Ånell sagt
Uppläst och vidkänt
Martin Berg
Överfurir
Sven Olsson
Furir
Arne Tengler
Furir
Vk 82 Cedergren anförde följande:
att han varit närvarande när fänrik Wrannert givit order till Korp. Löfstedt
att han hört fänrik Wrannert yttra att fpl ”icke fick köras för egen motor utan fick föras ut på annat sätt”, varpå W tillagt ”utom i nödfall”
att han icke hade något mer att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Sven Cedergren
Vk 82
Vidare hördes vapenmästare Palmkvist, furir Andersson och korpral 157 Andersson. Dessa hade emellertid icke sett mer än sista delen av haveriet varför ytterligare detaljer icke framkommit.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av: anförde i huvudsak
Av förhöret framgår, att skadan föranletts av brott mot givna order att med egen motor förflytta fpl från fplvärn samt bristande uppmärksamhet av mek, som biträdde korp Löfstedt.
Malmslätt den 29/4 1943
Arne Persson
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt för undersökning och i förekommande fall åtal.
Malmslätt den 11/5 1943
H. Beckhammar
Chef
/J-L-W. Aschan
Haveri 1943-06-10 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-18. Tillhörde 2. div/F 3
Total gångtid: 157 tim.
Motor typ My XXIV nr 722
Total gångtid: 159 tim
Besättningen ff kadett Bengt Nordenborg, fs kadett Gösta Norrbohm oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter en normal sättning.
Skador flygplan: Höger vinge knäckt, landställ brutet, flygkropp intryckt å höger sida, höger höjdroderspets knäckt.
Skador motor: Två propellerblad deformerade.
Total gångtid: 159 tim
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 28.000:- kr.
Motor 4.000:- kr.
Summa 32.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport av Kad Nordenborg
Kadett 152 Nordenborg
med anmälan om haveri
med fpl typ S 17 nr 18.
Till Chefen för 2. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under landning havererat med fpl nr 18 efter ground-loop åt vänster.
Haveriet tillgick på följande sätt:
Efter landningen som skedde omkring 75 m till höger om och 100 m framför märket, men som för övrigt var fullt normal, rullade fpl omkring 75 m varefter girtendens åt vänster förmärktes. För att häva denna gav jag höger sidoroder samt bromsade på höger broms. Då denna ej syntes ”ta” pumpade jag kraftigt på pedalen men utan verkan. Giren tilltog hastigt och efter det att fpl hade svängt omkring 90° och råkat i sladdning gav landningsstället vika.
Omedelbart före landningen hade jag enligt givna instruktioner pumpat på bromsarna.
Vid utkörningen till start hade bromsarna fungerat utan anmärkning.
Malmslätt den 15/6 1943.
Bengt Nordenborg
Flygkadett.
Kad. Nordenborg anförde i huvudsak följande:
att sättningen skedde normalt
att girtendens åt vänster förmärktes efter 50 – 75 m utrullning
att han då gav höger sidoroder och samtidigt bromsade höger hjul
att giren fortsatte åt vänster, varvid landningsstället vek sig sedan fpl svängt 90°
att han fick det intrycket att höger broms tog mycket litet.
att han under utkörning till start förflyttade sig från hangar L till fältets södra gip och att bromsarna därvid fungerade utan anmärkning.
att han före ansättning av landning pumpat ett tag på bromsarna i enlighet med de instruktioner, som utgivits vid 2 div.
att han i övrigt intet vidare hade mer att tillägga.
På särskild fråga från förhörsledaren om N bromsat med hålfoten eller med fotblade uppger N. att han upprepade gånger ”pumpat” med fotbladet.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Nordenborg
Kadett
Kad. Norrbohm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fs i fpl 18
att han icke hade något att tillägga, utöver vad Kad. Nordenborg anfört
Uppläst och vidkänt:
Gösta Norrbohm
Flygkadett
Fänrik Hain anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid landningsmärket och därvid åsåg haveriet,
att landningen var normal
att fpl efter c:a 100 m utrullning girade vänster,
att sedan fpl svängt 90° vänster landningsställ vek sig,
att sporrhjulet svängde onormalt i horisontalplanet under utrullningen,
att han i övrigt intet vidare har att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Eskil Hain
Fänrik.
Trafikledare Florén anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som trafikledare i tornet
att han iakttog landningen och utrullningen på marken omedelbart före haveriet
att landningen varit normal och farten i utrullningen icke onormalt hög
att han icke såg själva haveriet
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Bengt Florén
1. TL
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Ground loop efter landning.
Verkställd kontroll av bromsarna ha utvisat, att dess fungerat normalt, varför haveriet sannolikt berott på för sent ansatt bromsning på höger hjul. Möjligen kan haveriet hava berott på sporrhjulets onormala läge under utrullningen.
Malmslätt den 10/6 1943.
Ture Tollbom
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Under utrullningen efter en normal landning har fpl girat åt vänster. Föraren har sökt motverka detta genom att ansätta broms å höger hjul. Detta har emellertid icke kunnat häva giren, utan denna har slutligen resulterat i ground-loop.
Föraren har möjligen påbörjat bromsningen något för sent, med då detta i så fall måste rubriceras såsom bedömningsfel, kan han icke göras ansvarig härför på sin nuvarande utbildningsståndpunkt.
Kronan vidkännes reparationskostnaderna
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J-L-W. Aschan
Överlämnat till F 1 1944-09-20 som lån. Motor typ My XXIV nr 524
Återlämnat till F 3 1944-11-18. Motor typ My XXIV nr 524
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-09-20.
Klar 1946-01-08
Konserverat 1946-01
Kasserat 1949-05-09