17147
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 47
Levererat till F 3 1942-09-02. Motor typ My XXIV nr 724
Godkänt 1942-09-25 i version som landflygplan
Haveri 1943-02-08 vid sjöflygstationen F 4. Märkning 3-34, tillhörde 3/F 3
Total gångtid: 60.35 tim
Motor: My XXIV nr 724
Total gångtid: 65.10 tim
Besättningen ff kapten Bertil Carlberg, fs löjtnantRolf Ligner oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid start, varigenom fpl kom utanför den plogade startbanan vid F4.
Skador flygplan: Sporrinstallationen skadad. Höger vingspets något tillbucklad. Spinfenan tillbucklad. Mindre bucklor i kroppens undersida framför spinfenan. 4 st spant knäckta mellan baksits och stabilisatorns framkant.
Skador motor: Propellerbladen krökta. Växeln sannolikt skadad.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid 3. div F 3 start från sjöflygstationen F 4 körde ett fpl S 17 nr 17147 fljnr 34 ipp på sidan av den på isen upplogade startbanan och havererade.
Ff, kapten Carlberg (hörd pr telefon, protokollförare ej närvarande) anförde i huvudsak följande:
Han körde ut fpl på startbanan, tog ut en riktpunkt i banans förlängning och startade. Fpl hade under rullning före lättningen härunder tydligen kommit utanför startbanans högra sida, vilket han ej fick fullt klart för sig, då stjärten ännu var låg och han ej kunde se banan rakt fram. Han märkte emellertid att fpl ej ville lätta och misstänkte att han befann sig i snön utanför banan. Han vågade då ej höja stjärten för att kunna se framåt och ville ej heller dra av gasen då han var rädd att fpl skulle gå runt. I stället försökte han att med låg stjärt ”rycka upp” fpl, vilket delvis lyckades. Fpl lättade kortare sträckor men sjönk strax därefter igenom igen. Under dessa försök att komma upp i luften växlade han antagligen riktpunkt och styrde fpl åt höger ut från banan. Han märkte emellertid sitt misstag och drog av gasen för att avbryta. Innan fpl stannade hade det emellertid kommit upp i den något fastare snön på sidan av en tvärgående startbanan där det havererade.
Motorn hade under hela startförsöket fungerat utan anmärkning, likaså roderorgan och bromsar, vilka prövades före starten.
Han ansåg icke startbanan otydligt utmärkt, så att haveriet kunnat förklaras härigenom, men hade möjligen felbedömt på grunda av att startbanans ena sid var något mörkare (snöfri) än den andra (täckt med ett tunt snölager).
Uppläst och vidkänt:
Bertil Carlberg
Kapten.
Fs, löjtnanten vid Trängen R. Ligner anförde i huvudsak följande:
Före utkörning hade fpl varm- och uppkörts av personal från F 4, som anmälde fpl klart till ff.
Edan ff och fs tagit plats i fpl och förbindelsen provats körde ff ut från uppställningsplatsen till mitten av startbanan.
Ff startade normalt. Efter ett par hundra meters rullning började fpl svänga svagt åt sidorna och kom ut på startbanans högra del varvid hjulen kom upp i snön utanför startbanan. Det kändes som om fpl lättade men då och då dunsade ner i snön. Efter att ha framförts så en kort tid svängde fpl till höger ut från startbanan, sjönk ner djupare och började rulla i snön i omkr 30° vinkel från startbanan. När fpl nådde den något djupare snön som begränsade den tvärgående startbanan, välte det över framåt och ställde sig långsamt på nosen. L. har icke märkt att ff dragit av gasen under hela startförsöket åtminstone icke intill 25 m före haveriplatsen. Han är dock icke fullt säker härpå.
Uppläst och vidkänt:
Rolf Ligner
Löjtnant
Löjtnant Hansson, som från taket hangar 2. genom kikaren följde händelseförloppet anförde i huvudsak följande:
Fpl startade på startbanan till synes normalt. Efter en kortare rullsträcka körde fpl upp i snön utanför startbanans högra sida och rev upp ett snömoln.
Fpl tycktes därefter i stort sett följa startbanans högra sida något utanför denna, lättade och sjönk igenom ett par gånger. Då fpl kommit 200 à 300 m från bankorsningen girade det plötsligt åt höger och rullade i hög fart i omkr 30° riktning ut från startbanan. Då fpl skulle passera det något djupare snölagret utanför den tvärgående startbanan ställde det sig på nosen.
Löjtnant Hansson hörde tydligt motorljudet, som under hela startförsöket var normalt utan störningsljud.
Uppläst och vidkänt:
N. Hansson
Löjtnant.
Chefmek vid 3/F 3, överfurir 115 Gustafsson anförde i huvudsak följande:
Att fpl 34 hade varm- och uppkörts av en korpral vid F 4 Sällström, som avlämnade fpl flygklart till honom.
Överfurir G hade själv åsett uppkörningen och var övertygad om att motorn var felfri, samt hade tidigare under morgonen själv besiktigat fpl och befunnit det vara utan anmärkning.
Uppläst och vidkänt:
Tage Gustafsson
Överfurir.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att ff felbedömt startbanans sträckning och bredd (50 m) och under starten kommit utanför densamma samt ej i tid avbrutit startförsöket.
Östersund den 9/2 1943
Ingvar Berg
Förhörsledare
Gunnar Nilshagen
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Krigsrätt: undersökning och åtal i förekommande fall.
Malmen den 27/2 1943
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-06-18 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-34, tillhörde 2.div.
Total gångtid: 125.15 tim
Motor: My XXIV nr 724
Total gångtid: 130 tim.
Besättningen ff furir 35 Gunnar H. Karlsson, fs fänrik Folke Ringborg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ground-loop efter normal sättning.
Skador flygplan: Vänster vinge bräckt, landställ och höjdroder skadade. Flygkroppen intryckt vid bombrum. Pejlram deformerad.
Skador motor: Propellern deformerad. Motoraxeln måste indikeras.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr.
Motor 5.000:- kr.
Summa 35.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground loop åt höger under utrullning efter landning.
Furir 35 G.H. Karlsson
Med anmälan om haveri
Vid landning med fpl typ
S 17 nr 34.
Till Chefen för 2. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag efter landning den 18/6 1943 med fpl nr 34 fick ground-loop varvid fpl havererade.
Angående händelseförloppet vid haveriet anhåller jag att få meddela följande:
”Före starten kontrollerade jag bromsarna och dessa fungerade utan anmärkning. Vid landningen var planén normal och även sättningen. Under planén pumpade jag med pedalerna, för att bromsarna skulle få bättre verkan. Efter utrullningen som pågick ungefär 40 m började fpl sakta svänga åt höger. Trots att jag omedelbart vid denna tendens hos fpl att svänga åt höger bromsade fullt, fortsatte fpl att svänga. Då fpl svängt ungefär 75° i förhållande till landningsriktningen, började vänstra landningsställsbenet sakta vika sig inåt kroppen, varvid jag omedelbart kuperade motorn”.
Malmslätt den 19 juni 1943.
Gunnar Karlsson
Furir nr 35.
Fplmästare S. Claesson
Med rapport angående
Undersökning av bromsar
Å fpl typ S 17 nr 17147.
Till Flottiljingenjören.
Härmed får jag vördsamt inkomma med rapport angående undersökning av hjul, bromsar och bromssystem tillhörande havererat fpl typ S 17 nr 17147. Vid nedmontering av bromsledningarna befanns, att bromssystemet innehöll bromsolja, huruvida systemet innehöll tillräcklig mängd bromsolja kunde ej konstateras. Hjulen har sedan varit monterade å ett annat fpl i och för kontroll, varvid full bromsverkan har erhållita. Bromsarna funktion och täthet i fråga om läckage har funktionerat utan anmärkning. Bromsarna hade under ett tidigare flygpass funktionerat tillfredsställande.
Malmslätt den 21/6 1943.
S. Claesson
Fplmästare.
Furir 35 Karlsson anförde i huvudsak följande:
K. tjänstgjorde såsom ff. Under utkörning till start provades bromsarna, vilka fungerade utan anmärkning. Landningen utfördes normalt, sättningen skedde utan studsar. Efter c:a 40 m utrullning förmärktes en svag tendens hos fpl att dra åt höger, varvid vänster broms omedelbart ansattes. K. hade den uppfattningen att bromsen fungerade. Fpl fortsatte långsamt svänga höger till c:a 75° i förhållande till landningsriktningen, varefter vänster ben sakta vek sig inåt. K. hade intet ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Karlsson
Furir.
Fänrik Ringborg anförde i huvudsak följande:
R. tjänstgjorde såsom fs (lärare vid övning i molngenomgång). Landningen utfördes normalt utan studs. Efter c:a 40 m utrullning började fpl sakta dra åt höger, varvid R. beordrade ff att bromsa vänster. Innan ordern utsagts märkte R. att ff började bromsa vänster. Girtendensen fortsatte, trots att han tydligt kände att vänster broms tog. Därefter vek sig fpl över vänster ben. På särskild förfrågan om R. tidigare iakttagit, att sporrhjulen ställt sig på tvären vid landningarna, svarade R. att han vid upprepade tillfällen iakttagit detta.
Uppläst och vidkänt:
Folke Ringborg
Fänrik.
Furir 111 Andersson anförde i huvudsak följande:
A. var 1. mek på fpl 34. A. iakttog landningen. Efter utrullning c:a 40 m förmärktes svängningstendens åt höger, varefter fpl långsamt gjorde ground loop. På särskild förfrågan om A. iakttagit sporrhjulets läge anförde A. att sporrhjulet i sättningsögonblicket stått på tvären. A. var fullt säker på denna uppgift. A. hade inter ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sture Andersson
Furir.
Aspirant 588 Ånman anförde i huvudsak följande:
A. var på väg ut till märket och iakttog fpl 34 landning. Vid landningen märkte Å. tydligt, att sporrhjulet upprepade gånger svängde runt. Sporrhjulet torde hela tiden haft beröring med marken.
Uppläst och vidkänt:
Olof Ånman
Aspirant.
Fänrik Hain anförde i huvudsak följande:
H. tjänstgjorde såsom lärare på märket. Landningen ansattes normalt varefter fpl tämligen snart började gira höger, avslutat med ground loop åt höger. På order av divch uppgjorde H. skiss över hjulspåren efter landningen. (Skiss bofogas).
Uppläst och vidkänt:
Erskine Hain
Fänrik
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
ground loop efter landning. Enär det kan anses bestyrkt, att ff parerat girtendens snabbt och att sporrhjulet vid landningen svängt i horisontalled, kan orsaken vara, att girtendensen ökat genom sporrhjulets onormala läge.
Malmslätt den 18/6 1943
Arne Tollbom
Förhörsledare
Bo Jonsson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Trots en normal landning har ground loop inträffat. Förarens åtgärder att häva denna ha varit riktiga. Haveriet måste därför tillskrivas fpltypens benägenhet för ground loop vid landningar.
Kronan vidkännes reparationskostnaderna.
Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Till CVM för liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-07-15, beräknas klar 1944-10-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 21 1947-06-18
Kasserat 1948-06-07. Gångtid 575 tim. Antal flygningar 786 st.
17147 S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier