17149 S 17BL, S 17BS
Postat: 21 maj 2014, 09:27
17149
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 49
Levererat till F 3 1942-09-03. Motor typ My XXIV nr 736
Haveri 1942-09-14 å Malmen vid landning.
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff furir Bengt Nilsson, fs aspirant Gösta Norrbohm oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ”ground loop” vid landningen. Bromsprov (best. av bromsmomentkurva) utfört utan anm efter haveriet.
Skador flygplan:Vänster vinge kass. Diverse skador på flygkroppen samt mittsektionen. Hjulstället ganska svårt skadat.
Skador motor: Propellerbladen krökta, propelleraxeln krokig.
Beräknad reparationskostnad 31.500:- kr
Godkänt 1942-09-29 i version som landflygplan
Nödlandning 1944-01-12
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff fänrik Hain, motormontör K E Ericson oskadad
Orsak till nödlandning: Skärning i motorn.
Skador motor: Motorn har skurit. Kass.
Överlämnat till F 2 1945-04-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 731. Påbörjad 1945-04-11
Till F 2 1945-06-06.
Haveri 1946-03-07. Märkning 2-49
Motor: My XXIV nr 825
Besättningen ff löjtnant T Franzon (FFSU) fs löjtnant Victorin (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Plåtar, spant och stringers i undre delen av kroppen skadade. Båda skidkåporna deformerade . Motor: Propelleraxel krokig. Propeller: Deformerad. Utrustning: Pejlram och antenngenomföring havererade.
Beräknad kostnad 9.200:- kr
Orsak till haveri: Landningsstället har av anledning, som ej kunnat utrönas, icke helt utfällts. Ff har icke uppmärksammat detta och därför ej vidtagit för ställets fullständiga utfällning föreskrivna åtgärder.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-15 (?), klar 1947-12-01
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 594 tim. Antal flygningar 727 st.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 49
Levererat till F 3 1942-09-03. Motor typ My XXIV nr 736
Haveri 1942-09-14 å Malmen vid landning.
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff furir Bengt Nilsson, fs aspirant Gösta Norrbohm oskadad
Orsak till haveri: Fpl gjorde ”ground loop” vid landningen. Bromsprov (best. av bromsmomentkurva) utfört utan anm efter haveriet.
Skador flygplan:Vänster vinge kass. Diverse skador på flygkroppen samt mittsektionen. Hjulstället ganska svårt skadat.
Skador motor: Propellerbladen krökta, propelleraxeln krokig.
Beräknad reparationskostnad 31.500:- kr
Godkänt 1942-09-29 i version som landflygplan
Nödlandning 1944-01-12
Motor: My XXIV nr 736
Besättningen ff fänrik Hain, motormontör K E Ericson oskadad
Orsak till nödlandning: Skärning i motorn.
Skador motor: Motorn har skurit. Kass.
Överlämnat till F 2 1945-04-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 731. Påbörjad 1945-04-11
Till F 2 1945-06-06.
Haveri 1946-03-07. Märkning 2-49
Motor: My XXIV nr 825
Besättningen ff löjtnant T Franzon (FFSU) fs löjtnant Victorin (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Plåtar, spant och stringers i undre delen av kroppen skadade. Båda skidkåporna deformerade . Motor: Propelleraxel krokig. Propeller: Deformerad. Utrustning: Pejlram och antenngenomföring havererade.
Beräknad kostnad 9.200:- kr
Orsak till haveri: Landningsstället har av anledning, som ej kunnat utrönas, icke helt utfällts. Ff har icke uppmärksammat detta och därför ej vidtagit för ställets fullständiga utfällning föreskrivna åtgärder.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-15 (?), klar 1947-12-01
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 594 tim. Antal flygningar 727 st.