17150
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 50
Levererat till F 3 1942-09-04. Motor typ My XXIV nr 737
Godkänt 1942-09-29 i version som landflygplan
Haveri 1943-02-23. Märkning 3-35, tillhörde 3 utbdiv/F 3
Total gångtid: 91.55 tim
Motor typ My XXIV nr 737
Besättningen ff asp 3852 Hans Nilsson, fs fänrik Lars G. Arve oskadad.
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Kollision vid landning på skidor med två parkerade fpl, placerade i närhet av hangar. (B 5 nr 7003 och 7048A)
Skador flygplan: Båda vingarna skadade, vingklaffarna (yttre) kassabla.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid landning med fpl S 17 nr 17160 skedde sättning av fpl för långt fram. Härigenom samt genom det goda skidföret, vilket ff icke tagit i beaktande körde fpl utanför banan och mot två parkerade fpl typ B 5, vilka ska-dades jämte fpl S 17 nr 17150.
Anmälan bifogas. Bil 1.
Bil. 1.
Asp 3852 H. Nilsson
Med anmälan om haveri.
Till Chefen för 3. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag vid landning på fältet den 23 febr ramponerat fpl nr: 34 typ S 17, samt även skadat två på marken stående fpl, typ B 5 tillhörande F 6.
Fältpost 80123 den 23/2 1943
Hans Nilsson
Asp 3852.
Aspirant 3852 45/38 Nilsson anförde i huvudsak följande:
Han var ff på fpl 17150 och meddelade att han var beordrad, att med start kl 1220 utföra skjutning med fast och rörlig ksp. Vid emottagandet av fpl anmälde 1. mek furir 50 Andersson, att fpl hade högt tomgångsvarv. Mek meddelade också, att ff för att få ned varvet skulle ”rycka” tillbaka gasreglaget. I övrigt var fpl utan an-märkning.
Vid prov före utkörning stannade motorvarvet på 1000 varv/min vid normalt (lugnt) gasavdrag.
Då landning skulle verkställas kl 1240, drog därför asp N. hastigt tillbaka gasreglaget. Tydligen hade tillbakadragningen av gasreglaget varit alltför svag, ty tomgångsvarvet höll sig sedermera antagligen på omkr 1000 varv/min.
Vid planén före landning hade N. en planéhastighet av 150 km/tim. Över märket, som befann sig 50 m från fältgränsen, hade fpl en höjd av knappt 5 m och en kurshastighet av 140 km/tim.
Utflygningen därefter var onormalt lång. Asp N. tänkte inte särskilt på tomgångsvarvet under utflytning-en. Under utflytningen bedömde asp N. att han icke skulle behöva ”dra på” för förnyat landningsförsök. Han hade icke tidigare under dagen landat mes S 17. Dagarna förut hade det emellertid varit tillräckligt om fpl ”sat-tes” vid ”korset” (se skiss).
Nu ”sattes” fpl ung 20 m bortom ”korset” (i landningsriktningen sett).
Efter sättningen märkte N, att fpl hastighet minskades mycket långsamt, tydligen beroende på, att ”skid-föret” var mycket gott och landningsbanan hård. Asp N. tänkte då dra på för förnyat landningsförsök, men detta bedömde han då vara försent. I stället försökte han genom sväng åt vänster komma in i området framför hangaren, vilket område var fritt. Hastigheten var emellertid alltför stor härför. Fpl hade i så fall havererat grundligt.
Nu fortsatte fpl i ökande sväng och kolliderade först med höger vinge på det ena fpl B 5, samt omedel-bart därefter med vänster vinge mot vänster vinge på det andra fpl B 5 och även det senares sidoroder.
Vid tillfället var landningsmärke utlagt, men detta låg placerat så, att landning må¨ste ske medvinf. Vind-styrkan bedömde han till 2 m/sek.
Han hade icke tidigare konstaterat, att skidföret denna dag var så bra.
Han ansåg, att norsaken till haveriet berodde på att han felbedömt skidföret.
Uppläst och vidkänt:
Hans Nilsson
Asp 3852 45/38.
Löjtnant Enderlein, fänrikarna Arve, Bennerdich och Ekman, furirerna 50 Andersson och 325 Rosell anförde enl bil 2.
Bil 2.
Löjtnant Enderlein tjänstgjorde som signalist i markradiostn och åsåg landningen från denna.
Han bedömde, att fpl landade vid ”korset”.
Uppläst och vidkänt:
L. Enderlein
Löjtnant.
Fänrik Arve, som tjänstgjorde som fs, i fpl höll på med radiotrafik med markradiostn under landningen, varför han icke närmare iakttog denna, särskilt som han som fs hade mycket stort förtroende för asp 3852 Nilsson.
Han ansåg att fpl ”sattes” ung 50 m från ”korset” och bromsades upp mycket långsamt. Han märkte ganska snart, att allt inte skulle ”gå bra”.
Uppläst och vidkänt:
Lars G. Arve
Fänrik.
Fänrik Bennedich, som var fs i samma fpl som furir Rosell enl nedan förde, ansåg, att sättningen sked-de ung 50 m ”bortom” korset. Han tyckte, att det var väl lång utflytning, men reflekterade inte närmare över saken förrän han fick se att det höll på att köra in i tvenne parkerade fpl B 5.
Uppläst och vidkänt:
Sven Bennedich
Fänrik.
Fänrik Ekman, som stod på parkeringsplatsen, såg fpl ”flyta ut” långt och satte sig ung vid ”korset”.
Uppläst och vidkänt:
Ragnar Ekman
Fänrik.
Furir 50 Andersson, 1. mek å fpl 35, meddelade att det förut inte förekommit någon anmärkning å fpl. Denna dag hade emellertid anmärkts på tomgångsvarvet. Denna anmärkning meddelades till asp Nilsson. Där-vid kördes fpl upp på marken innan utkörning skedde, varvid A. demonstrerade huru gasreglaget skulle ryckas tillbaka och huru motorvarvet blev, om man långsamt drog tillbaka reglaget. I senare fallet blev resultatet ett motorvarv av 700 varv/min. Under det att varvet vid hastigt tillbakadragning stannade vid 400 varv/min.
I övrigt förefanns ingen anmärkning.
Furir Andersson såg ”utrullningen” men icke sättningen av fpl vid här ifrågavarande tillfälle.
Fpl hade då det körde ihop med fpl B 5 ganska hög hastighet.
Uppläst och vidkänt:
Åke Andersson
Furir 50 Andersson.
Furir 315 Rosell var i ett annat fpl under utkörning till start, då fpl 35 landade, och befann sig från fpl 35 sett till vänster om landningsriktningen och ung i höjd med ”korset”.
Fpl 35 plané var normal. Då fpl var i höjd med fältgränsen, bedömde R. flyghöjden till 5 m. Det föreföll, som fpl 35 hade haft en planéhastighet av 150 km/tim. Utflytningen var onormalt lång, och sättningen skedde omedelbart väster ”korset” (i landningsriktningen sett bortom).
Då fpl började närma sig landningsbanans slut, såg R. att fpl började svänga vänster.
R. hade strax innan flugit fpl 35 och då konstaterat högt tomgångsvarv (omkr 900 – 1000 varv/min). Han hade då fått ”draga på” och göra ett nytt landningsförsök.
R. anmälde till mek och den efterföljande ff, asp Nordström, att fpl hade högt tomgångsvarv.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
Furir 315 Rosell.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vindstyrkan var vid tillfället ½ m/sek. Vindriktningen = medvind. Vindstruten hade pendlat runt i olika riktningar mellan kl 0800 – 1300. Märke var utlagt endast för att fixera en landningsriktning. På flygplatsen fanns nämligen förutom div även fyra civila fpl, som utförde målflygning för art.
Orsaken till haveriet beror på att asp N. felbedömt ”skidföret”. Han har beräknat att fpl skulle stanna avsevärt tidigare. Sättningen har på grund därav skett för långt fram. Då N. märkte, att skidföret var så bra, var det för sent att dra på, då 10 m höga master funnos i startriktningen.
Pådragningen borde ha skett i ett tidigare skede.
Föreslår vördsamt att målet hänskjutes till krigsrätt.
Skiss över fpl landning bif.
Upl den 24/2 1943
Carlberg
Förhörsledare
Tyko Svennemark
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Utredning vid krigsrätt och i förekommande fall åtal.
Malmen den 7/3 1943
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan
Haveri 1943-07-14 vid Ripa. Märkning 3-35
Motor: My XXIV nr 794
Besättningen ff furir Bengt Nilsson, fs furir Sture Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl kapotterade vid landning på grund av punktering. Hård bromsning nödvändig för att häva girtendens. Marken lös, varför fpl mycket långsamt gick runt.
Skador flygplan: Kabinöverbyggnad skadad. Avgassamlare, motorfundament och motorplåtar deformerade, likaså sidoroder och en vingspets.
Skador motor: Samtliga propellerblad deformerade, växeln sannolikt skadad.
Beräknad reparationskostnad 17.000:- kr
Till CVM; begränsad översyn,
Påbörjad 1944-03-23.
Klar 1944-04-28
Överlämnat till F 2 1945-01-11. Motor typ My XXIV nr 634
Till CVV för montering av flottörställ. Påbörjad 1945-01-15
Till F 2 1945-04-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Märkning 2-50
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-03-27, klar 1946-09-12
Haveri 1949-03-02
Motor typ MyXXIV nr 703
Besättning ff furir 4374-1-44 Gösta Melker Seling, fs löjtnant 553-44-39 Folke Elof Celsing oskadad.
Skadornas omfattning materiel: Kollision med gränsmarkeringsljus under utkörning. Vänster stabilisatorspets och höjdroder skadade.
beräknad kostnad: 1875
Orsak till haveri: Solen stod lågt varför sikten försvårades.
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 538 tim. Antal flygningar 641 st
17150 S 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier