Sida 1 av 1
Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 10:50
av Lars Sundin
När jag googlade efter bilder av Nathan Söderbloms staty i Uppsala utsatt för stickningsgraffiti fann jag denna beskrivning om ett haveri i Hälsingland där tydligen tre "sportflygplan" (förlåt) flög in i en sluttning på ett högt berg, Blaxåsen (eller Blacksåsen) i augusti 1956. Se
http://dellenportalen.se/orter/blacksas-blacksasvallen/
Är den omnämnde Axelsson möjligen den kände "Draken-mentorn"? Och var planen Piper Cub J-3 eller vad då? Jag har förgäves letat i SFF:s civilregister efter något om olyckan. Det sas ju att Luftfartsverket (och statlig ordning och reda i allmänhet) inte gick norr om Dalälven förr i tiden. (Kanske den inte ens når så långt i dag
Blaxåsen är avbildad på följande tavla på Gästrike-Hälsinge nation i Uppsala. Sticker verkligen upp.
http://larsan13.files.wordpress.com/201 ... 3a5sen.jpg
(Litet om själva målningen:
Landskapet är "Blaxås" (norra Hälsingland) av John Sten (googla på honom!). Visst tveksamhet råder, om han verkligen är konstnären. Tyvärr finns ingen "publik" plats att riskfritt hänga den. Innan konserveringen var det många repor och t o m ett stort hål. Kan knappast märkas några spår nu, inte ens på baksidan.
Ett av dessa otaliga väderhaverier...
Lars S
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 11:35
av Martin Hellberg
Hej Lars!
Som många andra påpekat tidigare är det roligt att se dig här på forumet igen. Förhoppningsvis blir det mer liv här igen nu.
Angående det där med Norrland. Man hör i bland talas om "BCL-N" N står för Norrland. Vad detta syftar på kan nog de flesta räkna ut....
Jag fick faktiskt även en träff på Google vid sökning på denna benämning.
Vad det gäller de aktuella flygplanen vid olyckan kan jag inte säga vilka de kan ha varit. En tanke jag fick var att det kunde rört sig om arméflygare med tanke på militära piloter och civila flygplan men det verkar det nog inte ha varit efter att ha kollat i boken om Arméflyget.
Vi får leta vidare.
Martin Hellberg, Backamo
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 14:57
av Bengt Ekbladh
Det var 3 st. Sk 16A som havererade 1956-08-20:
16050 F5-50 som flögs av F15
16067 F16-67
16090 F16-90
Alla 3 kasserade 1956-10-22
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 15:14
av Sven-Erik Jönsson
Tidningsklipp 21 augusti 1956.
/Sven-Erik
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 20:55
av Martin Hellberg
Hej!
Jaha, det var tre Sk 16.
I så fall kan ju knappast bilden i artikeln som Lars Sundin länkade till vara från det omnämnda olyckstillfället då flygplanet på bilden ser ut att vara civilregistrerat och möjligen en Cub eller Supercub. Nu kommer ju följdfrågan:
Vilket flygplan är det på bilden och vilket haveri är det man ser?
Martin Hellberg,Backamo
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 21 maj 2014, 21:17
av Bengt Ekbladh
Vilket flygplan är det på bilden och vilket haveri är det man ser?
Bilderna i Gävles då 3 tidningar visar inte vad som bilden i artikeln som Lars Sundin länkade till visar.
Sammanblandning?
Men haveriet nämnda datum hände tyvärr.
Varifrån kom , vad visar bilderna?
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 04:33
av Lars Sundin
Ibland är man dum, jag lät mig luras av bilden på Dellenportalen av ett mindre privatplan, tilltygat efter att ha hamnat i en skog. Det fanns ju annars så mycket annat som tydde på att det var olycka inom FV; militärer som piloter samt en bild av stora vrakrester. Jag hoppas kunna få klarhet i varifrån bilden härstammar för jag har gjort en kommentar/fråga på Facebook-gruppen för "Dellenportalen". Återkommer om jag hör något. Googling visade att Dellenportalen hade några rader om Waco:n "Bråvikens" olycka vid Dellenbaden 21 september 1938 med namn på pilot och en av de ombordvarande (rundflygning gissar jag).
Mitt googlande ledde mig dock till
http://www.nianforsnaturligtvis.se/78946996 där man kan läsa en hel detaljer om Sk 16-olyckshändelsen 20 augusti 1956 och se en vrakbild. Kanske inte allt stämmer med vad som sagts på andra ställen. Ju fler gånger man skriver om en händelse eller omarbetar berättelsen, desto fler fel kryper in. Fast ibland är det förstås tvärtom.
Lars S
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 08:12
av Per Svantesson
Hej!
Fin beskrivning av området med kartor finns här:
http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/S ... vning.aspx
Bland bilderna finns en på en sten - är det minnessten månne? Nedslagsplatsen var är den?
Undrar
Per S, som har ett dunkelt minne av händelsen.
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 08:59
av Lars Sundin
Om jag förstår Westerbergs berättelse - som är gjord 25 år efter kraschen - så har man nalkats berget från nordväst till nordnordväst. Berget är rätt brant på norra sidan (men det är östsidan som är av karaktären "ättestupa"). På vilken höjd nedslaget skedde vet jag ej, men planen slog tydligen ned mycket nära varandra. Berget är förstås flackare högre upp, men jag undrar om man inte kan tala om "trippel-änglavakt". (Eniro har tydligare nivåkurvor än Google på sina kartor.)
Minnesstenen man ser har nog ganska säkert inte med haveriet att göra. Måste väl finnas något foto av den, Blacksåsen är ju en välbesökt plats (känd från Nils Holgersson).
När Dellenportal-mannen har talat med fotografen han fått bilden av privatplanet av, ska jag passa på att fråga om nedslagsplatsen för Sk 16.
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 10:25
av Åba
Mycket intressant läsning!
Tack för länkarna!
Noterade speciellt namnet Max-Ove Carlberg.
Är det samma Max-Ove som flög på Bråvalla?
Om så är fallet, så har jag träffat honom relativt nyligen i F 13 Kamratförenings lokaler.
Trevlig prick!
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 21:11
av LN-BFT
Bildet i artikkel likner på SE-BFF. I følge " Flyghistorisk Revy 36" ( B-register) side 18 og 19:
Piper Cub med havari 19-6-1952 Søderå,Hudiksvall ( totalhavari)
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 22 maj 2014, 23:45
av Lars Sundin
Fantastiskt! Jag hade väntat mig ett svar från Hälsingland. Du kan ha rätt. Jag väntar fortfarande på ett ev. besked från den som står bakom Dellenportalen.
Hade vi haft SFF-registren digitaliserade med "kloka identifierande data" hade vi kunnat söka "snabbt som blixten". I princip.
Denna bild på sid 19 har alltid fascinerat mig, vad har han i tankarna denna gubbe med käpp i förgrunden och vem är han?
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 24 maj 2014, 06:14
av Lars Sundin
Jag har nu på Facebookgruppen "Dellenportalen" fått ett svar på min fråga om ett ev.minnesmärke. Tyvärr visste sagesmannen inget men gav ett tips om man vill söka vidare:
Tack för information och nya intressanta frågor. Jag känner inte till om platsen för olyckan på Blacksås är utmärkt, men det torde Börje Olsson på Hembygdsföreningen i Forsa känna till i så fall.
Hembygdsföreningen i Forsa har en egen webbsajt med fotosamling men vid en hastig titt fann jag inget kring haveriet. Olyckan verkar vara väl ihågkommen och i någon minnesartikel i den lokala pressen kan det ju finnas något om plats och minnesmärke.
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 25 maj 2014, 10:08
av Kurt Ivarsson
Jag kan inte se att Du fått svar på din fråga om den i artikeln omnämnde Sten Axelsson är den berömde Draken-piloten. Men det är det. Vi var kursare i FV och han berättade för drygt 50 år sedan om haveriet och om hur han haltande tog sig fram genom storskogen till en gård, varifrån han kunde ringa flottiljen (F 15) och anmäla haveriet.
Re: Multihaveri i Hälsingland 20 augusti 1956
Postat: 25 maj 2014, 11:06
av Lars Sundin
Tack för svaret Kurt!
http://news.cision.com/se/saab/i/drakenpiloter,c67383
Jag gick några år efter Sture Hermann (som också ses på bilden) i samma gymnasium och minns en skolavslutning då han ur rektors hand mottog någon belöning (kanske för framstående basket-spelande) och kom i FV-uniform från Ljungbyhed, där han väl nyligen ryckt in.
Lars S, apropå "absent pilots"