18155 B 18A, S 18A
Postat: 22 maj 2014, 19:48
18155
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1945-01-15, Motorer typ STWC3 nr (V) 1243, nr (H) 1225
Godkänt 1945-01-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-02 som lån
Återlämnat till F 1 1945-12-14
Överlämnat till F 11 1947-01-31
Märkning 11-55
Till F 21 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-08-02.
Klar 1949-02-21
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-04-28
Modifiering klar 1950-06-26
Klart för leverans 1950-08-03
Fpl hämtat 1950-08-07
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1951-11-22 (?).
Klar 1952-02-21
Totalhaveri 1953-06-25 6 km sydsydost Björsäter kyrka
Total gångtid 932 tim, efter LF 190 tim.
Motorer typ STWC3 nr V 1027. Total gångtid 611 tim, efter SM 323 tim. nr H 1182. Total gångtid 508 tim, efter SM 333 tim.
Besättningen ff vicekorpral Sven Olof Evert Karlsson (GFSU:1). Kontusionssår på framsidan av höger knä med partiell avslitning av senan till lårmuskeln och perforation in i leden. Multipla kontusionssår på båda händerna, båda underbenen och ansiktet. Fsig furir Carlssom, FFSU. Kontusionssår i pannan och hårfästet.
Kort sammanfattning över händelseförloppet
Ff har under lågflygning kört slut på bränslet i baktankarna med motorstopp som följd. Fpl totalhavererade i skogen 6 km sydsydost Björsäter kyrka.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Karlsson har, efter det han nått 500 m höjd, kopplat in baktankarna (omkring kl 0940). Han har då och då kontrollerat bränslemängden, men i och med att han efter c:a 60 min påbörjat lågflygningsövningen har han tydligen varit så upptagen av höjdhållning och navigering att han glömt kontrollera bränslemängden under den kritiska tidsperioden, d v s när bränslet i baktankarna börjat taga slut. Omkring kl 1112 (efter c:a 1 tim 32 min flygning med baktankarna inkopplade) har bränslet varit förbrukat och motorerna stoppat med mycket litet tidsmellanrum (10-12 sek). Karlsson har härvid kopplat in först den ena framtanken (troligen höger) och då den andra motorn även stannade jämväl framtanken till denna. Tankpumpströmställaren har Karlsson slagit till vid inkoppling för den först stannade motorn. P g a låg flyghöjd och i flygriktningen stigande terräng (c:a 60 m) och relativ låg motor effekt (62 cm Hg, 2050 v/min) och därmed relativt låg överskottsfart, har den tid som stått Karlsson till förfogande att åter få igång motorerna, endast varit 20-30 sek. Flygplanet har därför 20-30 sek efter första motorstoppet varit nere i trädtoppshöjd. Karlsson har ”hållit upp” fpl så länge som möjligt och därvid troligen vikit sig åt höger i samband med första kontakten med trädtopparna. Fpl har fortsatt med höger vinge skärande nedåt. Det har gjort en c:a 100 m lång och 4 meter bred gata i skogen (55 träd har brutits). Höger vingspets har efter c:a 60 m tagit i marken och fpl har hjulat runt och vänt sig c:a 150°. Nosen har under färden genom skogen slagits bort och båda motorerna samt bakkroppen slitits av då fpl hjulade runt.
Kasserat 1953-08-07 med motorer typ STWC3 nr 1027, 1182
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1945-01-15, Motorer typ STWC3 nr (V) 1243, nr (H) 1225
Godkänt 1945-01-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-02 som lån
Återlämnat till F 1 1945-12-14
Överlämnat till F 11 1947-01-31
Märkning 11-55
Till F 21 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-08-02.
Klar 1949-02-21
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-04-28
Modifiering klar 1950-06-26
Klart för leverans 1950-08-03
Fpl hämtat 1950-08-07
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1951-11-22 (?).
Klar 1952-02-21
Totalhaveri 1953-06-25 6 km sydsydost Björsäter kyrka
Total gångtid 932 tim, efter LF 190 tim.
Motorer typ STWC3 nr V 1027. Total gångtid 611 tim, efter SM 323 tim. nr H 1182. Total gångtid 508 tim, efter SM 333 tim.
Besättningen ff vicekorpral Sven Olof Evert Karlsson (GFSU:1). Kontusionssår på framsidan av höger knä med partiell avslitning av senan till lårmuskeln och perforation in i leden. Multipla kontusionssår på båda händerna, båda underbenen och ansiktet. Fsig furir Carlssom, FFSU. Kontusionssår i pannan och hårfästet.
Kort sammanfattning över händelseförloppet
Ff har under lågflygning kört slut på bränslet i baktankarna med motorstopp som följd. Fpl totalhavererade i skogen 6 km sydsydost Björsäter kyrka.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Karlsson har, efter det han nått 500 m höjd, kopplat in baktankarna (omkring kl 0940). Han har då och då kontrollerat bränslemängden, men i och med att han efter c:a 60 min påbörjat lågflygningsövningen har han tydligen varit så upptagen av höjdhållning och navigering att han glömt kontrollera bränslemängden under den kritiska tidsperioden, d v s när bränslet i baktankarna börjat taga slut. Omkring kl 1112 (efter c:a 1 tim 32 min flygning med baktankarna inkopplade) har bränslet varit förbrukat och motorerna stoppat med mycket litet tidsmellanrum (10-12 sek). Karlsson har härvid kopplat in först den ena framtanken (troligen höger) och då den andra motorn även stannade jämväl framtanken till denna. Tankpumpströmställaren har Karlsson slagit till vid inkoppling för den först stannade motorn. P g a låg flyghöjd och i flygriktningen stigande terräng (c:a 60 m) och relativ låg motor effekt (62 cm Hg, 2050 v/min) och därmed relativt låg överskottsfart, har den tid som stått Karlsson till förfogande att åter få igång motorerna, endast varit 20-30 sek. Flygplanet har därför 20-30 sek efter första motorstoppet varit nere i trädtoppshöjd. Karlsson har ”hållit upp” fpl så länge som möjligt och därvid troligen vikit sig åt höger i samband med första kontakten med trädtopparna. Fpl har fortsatt med höger vinge skärande nedåt. Det har gjort en c:a 100 m lång och 4 meter bred gata i skogen (55 träd har brutits). Höger vingspets har efter c:a 60 m tagit i marken och fpl har hjulat runt och vänt sig c:a 150°. Nosen har under färden genom skogen slagits bort och båda motorerna samt bakkroppen slitits av då fpl hjulade runt.
Kasserat 1953-08-07 med motorer typ STWC3 nr 1027, 1182