18158 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18158 B 18A, S 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18158
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1945-01-31. Motorer typ STWC3 nr (V) 1218, nr (H) 1238
Godkänt 1945-02-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 3 1947-04-15 jämlikt CFV skrivelse H 27/47. Motorer typ STWC3 nr (V) 1010, nr (H) 1278.
Överlämnat till F 11 1949-05-18 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 275 tim.
Motorer typ STWC3 nr (V) 1010. Gångtid total 272 tim, nr (H) 1278. Gångtid total 272 tim.
Märkning 11-58
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-10-27.
Klar 1950-03-10
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-12-30.
Modifiering klar 1951-01-28.
Klart för leverans 1951-02-17.
Fpl hämtat 1951-02-27.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1952-10-17.
Klar 1952-12-18
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1955-03-31.
Klar 1955-07-07
Kasserat 1959-05-22.
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: 18158 B 18A, S 18A

Inlägg av Rainer Rosvik »

18158 B 18A S 18A
....
11-58
FB noteringar! 18158 B 18A, S 18A
""S18 Nr 58 Det var det flygplan som inte fick radar. Ingen radartub. Det var också det enda som inte fick en 500 liters. bränsle tank i bombrummet.""

Kan någon bekräfta?
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"