17153 B 17B, S 17BL, S 17BS
Postat: 22 maj 2014, 20:00
17153
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 53
Levererat till F 7 1942-09-17. Motor typ My XXIV nr 750
Godkänt 1942-10-06 i version som landflygplan
Överlämnad till F 3 1943-07-02
F 3 verkstad 1944-03-04; liten översyn. Beräknas klar 1944-06-05
Överlämnat till F 2 1945-01-11. Motor typ My XXIV nr 746
Till CVV för montering av flottörställ. Påbörjad 1945-01-15
Till F 2 1945-05-03
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Märkning 2-53
Nödlandning 1947-02-25
Motor: My XXIV nr 746
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av dåligt väder.
Undersökningsprotokoll dnr: Insändes senare
Haveri 1948-02-27 vid F 21. Märkning 2-53
Kasserat 1948-05-21. Gångtid 430 tim. Antal flygningar 629 st. Höga reparationskostnader.
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 53
Levererat till F 7 1942-09-17. Motor typ My XXIV nr 750
Godkänt 1942-10-06 i version som landflygplan
Överlämnad till F 3 1943-07-02
F 3 verkstad 1944-03-04; liten översyn. Beräknas klar 1944-06-05
Överlämnat till F 2 1945-01-11. Motor typ My XXIV nr 746
Till CVV för montering av flottörställ. Påbörjad 1945-01-15
Till F 2 1945-05-03
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Märkning 2-53
Nödlandning 1947-02-25
Motor: My XXIV nr 746
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av dåligt väder.
Undersökningsprotokoll dnr: Insändes senare
Haveri 1948-02-27 vid F 21. Märkning 2-53
Kasserat 1948-05-21. Gångtid 430 tim. Antal flygningar 629 st. Höga reparationskostnader.