17156
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 56
Levererat till F 7 1942-09-18. Motor typ My XXIV nr 732
Godkänt 1942-10-16 i version som landflygplan
Totalhaveri 1943-02-25 vid Kjesebotten 18 km sydväst Malung. Märkning 7-26
Motor: My XXIV nr 732
Besättningen ff korpral Eije R Klevlund, fsig furir Tore Carlsson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 44.15 tim. Antal flygningar 80 st. Motor typ My XXIV nr 732. Gångtid total 46.15 tim
17156 B 17B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 17156 B 17B
17156 B 17B
Totalhaveri 1943-02-25 vid Kjesebotten 18 km sydväst Malung. Märkning 7-26 Motor: My XXIV nr 732
Besättningen ff korpral Eije R Klevlund, fsig furir Tore Carlsson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 44.15 tim. Antal flygningar 80 st. Motor typ My XXIV nr 732. Gångtid total 46.15 tim
Tidning säger:
Vid ombasering av förband (F7:s 2 div ) till Gällivare sker väderförsämring och div. skingras.
17156 saknas men man tror det finns nära Malung.
Man söker....och söker...
Först 17/4 hittas det 1 km väster om Södra Sjörisbergets fäbodar , ca 2 mil sv Malung.
Hade brunnit upp vid nedslaget.
Bidragande orsaker till haveriet var att ff inte var utbildad i ”dåligt väderflygning”
Samt att gyroinstrumenten i typ 17 kunde visa felaktigheter !
Se samtida haveri med 17114.
Totalhaveri 1943-02-25 vid Kjesebotten 18 km sydväst Malung. Märkning 7-26 Motor: My XXIV nr 732
Besättningen ff korpral Eije R Klevlund, fsig furir Tore Carlsson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 44.15 tim. Antal flygningar 80 st. Motor typ My XXIV nr 732. Gångtid total 46.15 tim
Tidning säger:
Vid ombasering av förband (F7:s 2 div ) till Gällivare sker väderförsämring och div. skingras.
17156 saknas men man tror det finns nära Malung.
Man söker....och söker...
Först 17/4 hittas det 1 km väster om Södra Sjörisbergets fäbodar , ca 2 mil sv Malung.
Hade brunnit upp vid nedslaget.
Bidragande orsaker till haveriet var att ff inte var utbildad i ”dåligt väderflygning”
Samt att gyroinstrumenten i typ 17 kunde visa felaktigheter !
Se samtida haveri med 17114.
Re: 17156 B 17B
17156 B 17B
.....
Resterna efter B 17B 17156 som havererade Sv Malung 25/2 1943...
Inte före 17/4 hittas det 1 km väster om Södra Sjörisbergets fäbodar , ca 2 mil sv Malung.
Hade brunnit upp vid nedslaget.
Bild via Fb....(2012?)
https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B96EDE0
Se även samtidiga haveri med 17114.
.....
Resterna efter B 17B 17156 som havererade Sv Malung 25/2 1943...
Inte före 17/4 hittas det 1 km väster om Södra Sjörisbergets fäbodar , ca 2 mil sv Malung.
Hade brunnit upp vid nedslaget.
Bild via Fb....(2012?)
https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B96EDE0
Se även samtidiga haveri med 17114.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 17156 B 17B
Här en tidningsartikel kring invigningen av minnsemärket. https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 6rdris.jpg
Notera att platsnamnet stavats olika, dalkarlar stavar kanske på sitt sätt och stavningar ändras med tiden. Och vad är rätt "platsnamn" egentligen, se http://boka.visitdalarna.se/sv/se-gora/ ... 9/detaljer
Se även min bloggning, https://larsan13.wordpress.com/2011/01/ ... utflykter/ Det var flera B 17-besättningar från F 7 som hade problem denna dag. Det var svårt med väderprognoser och att kommunicera via radio på den tiden...
Notera att platsnamnet stavats olika, dalkarlar stavar kanske på sitt sätt och stavningar ändras med tiden. Och vad är rätt "platsnamn" egentligen, se http://boka.visitdalarna.se/sv/se-gora/ ... 9/detaljer
Se även min bloggning, https://larsan13.wordpress.com/2011/01/ ... utflykter/ Det var flera B 17-besättningar från F 7 som hade problem denna dag. Det var svårt med väderprognoser och att kommunicera via radio på den tiden...
Re: 17156 B 17B
17156 B 17B
…
Hej, detta inlägg handlar eg. inte om just 17156..
utan om omständigheterna 1943-02-25 när F7:s 2 div flög till Gällivare för övning.
slutresultatet blev..
"25 februari 1943 skulle en division B 17 flyga från F 7 till F 4 .
I det dåliga vädret störtade två flygplan och de fyra ombordvarande omkom.
...Av de tolv flygplanen kom tre fram till F 4, två havererade, tre landade F 1, tre återvände F 7 och en landade på Fält 16, Brattforsheden.
MEN av dessa tio var fem nära att haverera, däribland vid Brattforsheden.
En divisionsflygning som inte skulle ha genomförts om divisionschefen velat förstå väderprognosen."
.. som synes väderproblem.
Dock om 17156 finns bild av haveriplatsen och de omkomna
Läs hela artikeln på sid 6-9 på
http://www.f18.se/joomla/images/stories ... 45_web.pdf
…
Hej, detta inlägg handlar eg. inte om just 17156..
utan om omständigheterna 1943-02-25 när F7:s 2 div flög till Gällivare för övning.
slutresultatet blev..
"25 februari 1943 skulle en division B 17 flyga från F 7 till F 4 .
I det dåliga vädret störtade två flygplan och de fyra ombordvarande omkom.
...Av de tolv flygplanen kom tre fram till F 4, två havererade, tre landade F 1, tre återvände F 7 och en landade på Fält 16, Brattforsheden.
MEN av dessa tio var fem nära att haverera, däribland vid Brattforsheden.
En divisionsflygning som inte skulle ha genomförts om divisionschefen velat förstå väderprognosen."
.. som synes väderproblem.
Dock om 17156 finns bild av haveriplatsen och de omkomna
Läs hela artikeln på sid 6-9 på
http://www.f18.se/joomla/images/stories ... 45_web.pdf