17157 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17157 B 17B, S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17157
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 57

Levererat till F 7 1942-09-25. Motor typ My XXIV nr 751
Godkänt 1942-10-27 i version som landflygplan

Haveri 1943-01-11 vid F 7 flygfält bana 19. Kollision på marken med B 17B nr 17154. Märkning 7-27
Motor: My XXIV nr 751
Besättningen ff vpl Klevlund, fsig vpl Persson oskadad

Till SAABL för reparation. Ankom 1943-05-15.
Reparation påbörjad 1944-03-15, beräknas klar 1944-09-15
Överlämnat till F 3 1944-10-23

Totalhaveri 1945-01-23 vid F 3. Märkning 3-46
Motor: My XXIV nr 669
Besättningen ff resoffasp E V Berg mindre brännskador, fs löjtnant Karl-Gustav B.Thörn avled till följd av brännskador han ådrog sig vid haveriet
Mek, furir Oskar Fredrik Lager, F 6, påkördes av fpl och dödades.
Orsak till haveri: Kollision i starten med B 17A nr 17285 vilken tillhörde 3.div/F 6. Fpl lyfte för sent, varför det kolliderade med annat fpl och traktor på marken och brann upp.

Kasserat 1945-03-15. Gångtid 50.30 tim. Antal flygningar 81 st. Motor typ My XXIV nr 669, gångtid 270 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 17157 B 17B, S 17B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17157 B 17B, S 17B


Om Totalhaveriet 1945-01-23 vid F 3. Märkning 3-46
Kolla bilden..
https://digitaltmuseum.se/021017808785/ ... ten-sydost

Bildtext::
""F6 Karlsborg 1945. 3. divisionen i samövning med LV2 och I4 i trakten sydost om Linköping. Ett startande flygplan kolliderar med ett stillastående, där furir Lager från F6 befann sej. Han dödades omedelbart , medan spanaren i det startade planet, löjtnant K.G.Thörn, erhöll så svåra brännskador att han senare avled. Föraren kadett Berg och en flygplansmästare, Holm, klarade sej med lindriga skador. ""
Kolla även B 17A nr 17285
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 564#p51564
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"