17158 B 17B, S 17BL, S 17BS
Postat: 22 maj 2014, 20:07
17158
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 58
Levererat till F 7 1942-10-01. Motor typ My XXIV nr 748
Godkänt 1942-10-27 i version som landflygplan
Haveri 1942-11-24 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-28
Total gångtid: 13.25 tim
Motor typ My XXIV nr 748
Total gångtid: 17.40 tim
Besättningen ff vpl 475 34/41 Bengt E. Jungnelius, fsig korpral 118 Bengt Palmqvist oskadad
Orsak till haveri: Fel å landställsmekanism.
Skador flygplan: Skador å v. landställsben.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från vpl ff 475 45/41 Jungnelius att landning utförts med fpl 21, oaktat vänster landställsben var trasigt. Indikatorerna visade klart för landning. Några ytterligare skador uppkommo ej på flygplanet.
Förare var vpl ff Jungnelius och signalist K 118 Palmqvist.
Vpl ff 475 45/41 Jungnelius
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 2:da divisionen F 7.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag tisdagen den 24 nov. 1942 utförde landning med trasigt vänster landningsställsben. Då indikatorerna gjorde utslag för landningsställ normalt ute, utförde jag normal landning varvid inga ytterligare skador på flygplan 21 uppkom.
Såtenäs den 27 nov 1942
Bengt E. Jungnelius
vpl ff.
Fänrik Brunsthorp anförde i huvudsak följande:
B. var kommenderad som övningsledare. Han observerade icke att landstället icke var ute förrän i planén före landningen. Han beordrade sign., så denna skulle sända order till fpl att gå om. Signalistens sändare hann icke bliva varm, förrän sättningen verkställts. B. beordrade då sig. Att sända meddelande om att fpl skulle stanna omedelbart. B. sände även en mekaniker på cykel att stoppa fpl.
Brunsthorp hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
Olle Brunsthorp
Fänrik
Vpl ff 475 Jungnelius anförde i huvudsak följande:
Under starten vid uttagning av landstället förmärktes intet kytt. J. gick in för landning på baslinjen och tog ut stället. Ej häller då märkte han något kytt. El. landställsindikatorerna och mekaniska indikatorerna visade, att landstället var fullt ute. J. märkte intet fel på landstället varken under insvängningen eller under planén för landning. Sättningen var normal trepunktslandning. Under själva utrullningen, då J. använde bromsarna, märktes intet onormalt, utom att fpl kändes lätt i ”stjärten”. Omedelbart efter utrullningen erhöll J, meddelande per radio från F 7 markradio, att inkörningen skulle stoppas. Detta verkställdes.
Jungnelius hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
K.E. Jungnelius
Vpl ff 475.
Korpral 118 Palmqvist anförde i huvudsak följande:
P. tjänstgjorde som signalist. Han kommer ej ihåg, om det var något kytt under intagningen av landstället, men under utflygningen till Tidaholm förekom ofta kraftiga kytt. P. märkte ej under uttagningen av landstället något kytt, och utflygningen syntes gå normalt. De mekaniska indikatorerna visade klart. Landningen gjordes mycket mjukt. P. observerade intet särskilt varken under landningen eller utrullningen. Efter vänstersväng erhöll P. meddelande från F 7 radio, att fpl omedelbart skulle stoppa. Något meddelande från övningsledarens radio hade icke kommit fram till fpl, då P. hade trafik på F 7 radio på fljfrekvens n:r 22, och övningsledarens radio använde divfrekvens med beteckning F.
Palmqvist hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Palmqvist
Korpral 118
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fel på landställsmekanismen.
Endera på låsanordningen eller på inregleringen av fria kolvlängden vid låst landställ.
Såtenäs den 9/12 1942
Martin Nilsson
Förhörsledare
Tore Jonsson
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 12/12 1942.
F. Ramström
Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Överlämnat till F 3 1943-07-02
Haveri 1943-10-22. Märkning 3-34
Motor: My XXIV nr 748
Ff aspirant Fyhrlund oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid landning, orsakad av markbeskaffenheten. Sporrlås ej monterat. Modmatrl saknades.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad, vänster vinge svårt skadad, vänster landställ d:o.
Skador motor: Ett propellerblad krökt-
Beräknad reparationskostnad 27.400:- kr
Till SAAB för haverireparation.
Påbörjad 1944-01-11
Beräknas klar 1944-05-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV 1945-04-05 för montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 787.
Påbörjad 1945-04-09
Överlämnat till F 2 uppbörd 1945-04-25
Till F 2 1945-06-15
Märkning 2-58
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1945-04-05
Beräknas klar 1945-05-15
Till CVV 1946-06-06 för liten översyn.
Klar 1946-11-15
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 565 tim
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 58
Levererat till F 7 1942-10-01. Motor typ My XXIV nr 748
Godkänt 1942-10-27 i version som landflygplan
Haveri 1942-11-24 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-28
Total gångtid: 13.25 tim
Motor typ My XXIV nr 748
Total gångtid: 17.40 tim
Besättningen ff vpl 475 34/41 Bengt E. Jungnelius, fsig korpral 118 Bengt Palmqvist oskadad
Orsak till haveri: Fel å landställsmekanism.
Skador flygplan: Skador å v. landställsben.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från vpl ff 475 45/41 Jungnelius att landning utförts med fpl 21, oaktat vänster landställsben var trasigt. Indikatorerna visade klart för landning. Några ytterligare skador uppkommo ej på flygplanet.
Förare var vpl ff Jungnelius och signalist K 118 Palmqvist.
Vpl ff 475 45/41 Jungnelius
med anmälan om haveri.
Till Chefen för 2:da divisionen F 7.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag tisdagen den 24 nov. 1942 utförde landning med trasigt vänster landningsställsben. Då indikatorerna gjorde utslag för landningsställ normalt ute, utförde jag normal landning varvid inga ytterligare skador på flygplan 21 uppkom.
Såtenäs den 27 nov 1942
Bengt E. Jungnelius
vpl ff.
Fänrik Brunsthorp anförde i huvudsak följande:
B. var kommenderad som övningsledare. Han observerade icke att landstället icke var ute förrän i planén före landningen. Han beordrade sign., så denna skulle sända order till fpl att gå om. Signalistens sändare hann icke bliva varm, förrän sättningen verkställts. B. beordrade då sig. Att sända meddelande om att fpl skulle stanna omedelbart. B. sände även en mekaniker på cykel att stoppa fpl.
Brunsthorp hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
Olle Brunsthorp
Fänrik
Vpl ff 475 Jungnelius anförde i huvudsak följande:
Under starten vid uttagning av landstället förmärktes intet kytt. J. gick in för landning på baslinjen och tog ut stället. Ej häller då märkte han något kytt. El. landställsindikatorerna och mekaniska indikatorerna visade, att landstället var fullt ute. J. märkte intet fel på landstället varken under insvängningen eller under planén för landning. Sättningen var normal trepunktslandning. Under själva utrullningen, då J. använde bromsarna, märktes intet onormalt, utom att fpl kändes lätt i ”stjärten”. Omedelbart efter utrullningen erhöll J, meddelande per radio från F 7 markradio, att inkörningen skulle stoppas. Detta verkställdes.
Jungnelius hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
K.E. Jungnelius
Vpl ff 475.
Korpral 118 Palmqvist anförde i huvudsak följande:
P. tjänstgjorde som signalist. Han kommer ej ihåg, om det var något kytt under intagningen av landstället, men under utflygningen till Tidaholm förekom ofta kraftiga kytt. P. märkte ej under uttagningen av landstället något kytt, och utflygningen syntes gå normalt. De mekaniska indikatorerna visade klart. Landningen gjordes mycket mjukt. P. observerade intet särskilt varken under landningen eller utrullningen. Efter vänstersväng erhöll P. meddelande från F 7 radio, att fpl omedelbart skulle stoppa. Något meddelande från övningsledarens radio hade icke kommit fram till fpl, då P. hade trafik på F 7 radio på fljfrekvens n:r 22, och övningsledarens radio använde divfrekvens med beteckning F.
Palmqvist hade intet mera att anföra.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Palmqvist
Korpral 118
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fel på landställsmekanismen.
Endera på låsanordningen eller på inregleringen av fria kolvlängden vid låst landställ.
Såtenäs den 9/12 1942
Martin Nilsson
Förhörsledare
Tore Jonsson
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 12/12 1942.
F. Ramström
Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Överlämnat till F 3 1943-07-02
Haveri 1943-10-22. Märkning 3-34
Motor: My XXIV nr 748
Ff aspirant Fyhrlund oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid landning, orsakad av markbeskaffenheten. Sporrlås ej monterat. Modmatrl saknades.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad, vänster vinge svårt skadad, vänster landställ d:o.
Skador motor: Ett propellerblad krökt-
Beräknad reparationskostnad 27.400:- kr
Till SAAB för haverireparation.
Påbörjad 1944-01-11
Beräknas klar 1944-05-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV 1945-04-05 för montering av flottörställ. Motor typ My XXIV nr 787.
Påbörjad 1945-04-09
Överlämnat till F 2 uppbörd 1945-04-25
Till F 2 1945-06-15
Märkning 2-58
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1945-04-05
Beräknas klar 1945-05-15
Till CVV 1946-06-06 för liten översyn.
Klar 1946-11-15
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 565 tim