17160 B 17B, S 17BL, S 17BS
Postat: 22 maj 2014, 20:11
17160
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 60
Levererat till F 7 1942-10-02. Motor typ My XXIV nr 747
Godkänt 1942-10-27 i version som landflygplan
Överlämnat till F 3 1943-07-09
Till CVM 1944-07-17 för liten översyn, motorbyte. Klar 1944-09-20. Motor typ My XXIV nr 809
Överlämnat till F 2 1944-10-25
Haveri 1944-10-25. Märkning 2-60
Motor: My XXV nr 809
Besättningen ff fänrik Hedblom, pass fplm Ånell oskadad
Orsak till haveri: Materialfel. Brott i svetsfog på vänster hjulgaffel till landningsställsben.
Skador flygplan: Propeller, vänster vingspets och vänster landningsställ skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-04-06. Märkning 2-60
Motor: My XXIV nr 809
Besättningen ff kadett Weidel, fsig vpl Wiberg oskadas
Orsak till haveri: Vikning vid landning
Skador flygplan: Vänster vingspets och skevningsroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Till CVV för montering av flottörställ. Påbörjad 1945-06-18.
Till F 2 1945-07-21.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1946-07-15 (?), klar 1946-12-04
Nödlandning 1947-08-07 vid Nynäshamn
Motor: My XXIV nr 740
Besättningen ff löjtnant Karl-Erik Mossberg (FFSU), fs fänrik K F I Björkbom (FFSU) oskadad
Beräknad kostnad motor: ev kassation, 10.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av skakningar i motorn.
Nödlandning 1947-08-07 i Skälderviken
Motor: My XXIV nr 774
Besättningen ff fänrik Jan-Olov Stork (FFSU), fs fänrik Uno Andersson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av effektminskning, pendlande kompressortryck och sjunkande cylindertemperatur.
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 649 tim. Antal flygningar 859 st.
B 17B
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 60
Levererat till F 7 1942-10-02. Motor typ My XXIV nr 747
Godkänt 1942-10-27 i version som landflygplan
Överlämnat till F 3 1943-07-09
Till CVM 1944-07-17 för liten översyn, motorbyte. Klar 1944-09-20. Motor typ My XXIV nr 809
Överlämnat till F 2 1944-10-25
Haveri 1944-10-25. Märkning 2-60
Motor: My XXV nr 809
Besättningen ff fänrik Hedblom, pass fplm Ånell oskadad
Orsak till haveri: Materialfel. Brott i svetsfog på vänster hjulgaffel till landningsställsben.
Skador flygplan: Propeller, vänster vingspets och vänster landningsställ skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-04-06. Märkning 2-60
Motor: My XXIV nr 809
Besättningen ff kadett Weidel, fsig vpl Wiberg oskadas
Orsak till haveri: Vikning vid landning
Skador flygplan: Vänster vingspets och skevningsroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Till CVV för montering av flottörställ. Påbörjad 1945-06-18.
Till F 2 1945-07-21.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1946-07-15 (?), klar 1946-12-04
Nödlandning 1947-08-07 vid Nynäshamn
Motor: My XXIV nr 740
Besättningen ff löjtnant Karl-Erik Mossberg (FFSU), fs fänrik K F I Björkbom (FFSU) oskadad
Beräknad kostnad motor: ev kassation, 10.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av skakningar i motorn.
Nödlandning 1947-08-07 i Skälderviken
Motor: My XXIV nr 774
Besättningen ff fänrik Jan-Olov Stork (FFSU), fs fänrik Uno Andersson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av effektminskning, pendlande kompressortryck och sjunkande cylindertemperatur.
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 649 tim. Antal flygningar 859 st.