17165 S 17BL, S 17BS
Postat: 23 maj 2014, 10:22
17165
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 65
Levererat till F 2 1942-10-13. Motor typ My XXIV nr 643
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-04-06 på Vänern utanför Mariestad. Märkning 2-65
Total gångtid: 70 tim.
Motor typ My XXIV nr 643
Total gångtid: 75 tim.
Besättningen ff lötjnant S. Save lätt skadad, fs furir Lööf oskadad
Orsak till nödlandning: Lossad förarhuv, motorstörningar.
Orsak till haveri: Troligen felmontering av huven.
Skador flygplan: Tappad huv, avbruten antennmast.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Efter ung 20 min flygning lossnade plötsligt huven till förarsitsen på höger sida och trycktes snett bakåt och samtidigt ner över huvudet på föraren. Huven kvarhölls av nödutlösningen på vänster sida. Då flygplanet blev svårmanövrerat emedan huven lagt sig över förarsits och dessutom ej kunde nödutlösas företogs nödlandning utan att fpl åsamkades ytterligare skador.
Löjtnant Save anförde i huvudsak följande:
att han beordrats hämta fpl nr 17165 i Trollhättan 6/4 1943,
att han gjorde en okulärbesiktning innan start
att något fel på huven till förarsits ej kunde upptäckas
att ung 20 min efter start lossnade plötsligt huven på höger sida, varvid den trycktes snett bakåt
att han därvid erhöll ett kraftigt slag och för en kortare stund sansen
att huven hängde kvar i vänster sida nödutlösning
att fpl blev svårmanövrerat då huven lag sig över huvudet på honom och ej kunde nödutlösas
att nödlandning företogs på Vänern utanför Mariestad
att han lossade huven och monterade av radiomasten som skadats samt därefter återvände till Trollhättan
att han anser att nödutlösningen monterats på slarvigt på höger sida och under flygningen skakats loss
Uppläst och vidkänt:
S. Save
löjtnant
Rapport från Ki SAABT se bil. 1.
Bil 1.
Rapport nr 1.
Beträffande haveri med fpl nr 17165 vid SAABT.
Fpl 17165 har vid SAABT ommonterats på flottörer.
Under flygning lossnade främre rörliga huven å höger sida, varvid densamma slog bort antennmasten och delvis bröts söner. Smärre skador uppstodo även å fasta mellandelen av kabinöverbyggnaden.
Orsaken till att huven lossnat synes vara, att den infästning på höger sida, som frigöres genom att utföra nödutlösning, ej har varit rätt monterad, utan att då utlösningshandtaget varit ställt på låst läge har reglagestängerna böjts i stället för att de tappar, som hålla huven rasta i ordentligt. Härigenom har en viss fjäderspänning legat på reglaget och strävat att vrida detsamma.
Den säkringsanordning, som finnes för att hålla utlösningshandtaget kvar i låst läge har ej heller fyllt sin uppgift, då detsamma förefaller har varit bockat. Genom de vibrationer, som förekomma, då motorn är i gång, kan handtaget mycket väl tänkas ha vridits ned och frigjort huven å höger sida.
För kontrollen av monteringsarbetet har F 2:s personal ansvarat enligt överenskommelse mellan SAABT och F 2. SAABT:s egen kontroll eller FF kontroll härstädes har ej varit inkopplad i detta arbete.
Trollhättan den 7. april 1943.
R. Lambert
Ki SAABT
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Icke utrönt orsak. Besiktning har av undersökningsnämnden ej kunnat företagas emedan fpl återflögs till Trollhättan.
Fårösund den 18/7 1943
G. Ahrne
Förhörsledare
O.O. Olausson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har företagits på grund av att rörliga huven över förarsittrummet lossnat under flygning och skadat föraren.
Orsaken till att huven lossnat är sannolikt att reglagestängderna för nödutlösningen deformerats vid monteringen av huven, varigenom låsningen ej varit effektiv.
Enär det kan anses såsom konstruktionsfel att reglagestängerna äro för veka synes den personal, som monterat huven ej kunna lastas för det inträffade.
Föraren har ej brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 18/8 1943.
Herman Sundin
Chef
/K-E. Nordbäck
Till CVV 1944-08-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 760 inmonterad.
Klar 1944-12-08
Till F 2 1944-12-11.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-02-04. Märkning 2-65
Motor: My XXIV nr 760
Besättningen ff resoffasp Liljeberg (GFSU:2) fs löjtnant Hallin (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: båda flottörbenen skadade. Höger flottörs däck intryckt.
Beräknad kostnad 400:- kr
Orsak till haveri: grov sjöhävning vid starten. Fpl har antagligen kommit något snett i vind och sjöhävning, varför starka påfrestningar uppstått i sidled på flottörstället.
Till CVV 1946-03-27 för liten översyn.
Klar 1946-08-23
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 526 tim. Antal flygningar 660 st.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 65
Levererat till F 2 1942-10-13. Motor typ My XXIV nr 643
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-04-06 på Vänern utanför Mariestad. Märkning 2-65
Total gångtid: 70 tim.
Motor typ My XXIV nr 643
Total gångtid: 75 tim.
Besättningen ff lötjnant S. Save lätt skadad, fs furir Lööf oskadad
Orsak till nödlandning: Lossad förarhuv, motorstörningar.
Orsak till haveri: Troligen felmontering av huven.
Skador flygplan: Tappad huv, avbruten antennmast.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Efter ung 20 min flygning lossnade plötsligt huven till förarsitsen på höger sida och trycktes snett bakåt och samtidigt ner över huvudet på föraren. Huven kvarhölls av nödutlösningen på vänster sida. Då flygplanet blev svårmanövrerat emedan huven lagt sig över förarsits och dessutom ej kunde nödutlösas företogs nödlandning utan att fpl åsamkades ytterligare skador.
Löjtnant Save anförde i huvudsak följande:
att han beordrats hämta fpl nr 17165 i Trollhättan 6/4 1943,
att han gjorde en okulärbesiktning innan start
att något fel på huven till förarsits ej kunde upptäckas
att ung 20 min efter start lossnade plötsligt huven på höger sida, varvid den trycktes snett bakåt
att han därvid erhöll ett kraftigt slag och för en kortare stund sansen
att huven hängde kvar i vänster sida nödutlösning
att fpl blev svårmanövrerat då huven lag sig över huvudet på honom och ej kunde nödutlösas
att nödlandning företogs på Vänern utanför Mariestad
att han lossade huven och monterade av radiomasten som skadats samt därefter återvände till Trollhättan
att han anser att nödutlösningen monterats på slarvigt på höger sida och under flygningen skakats loss
Uppläst och vidkänt:
S. Save
löjtnant
Rapport från Ki SAABT se bil. 1.
Bil 1.
Rapport nr 1.
Beträffande haveri med fpl nr 17165 vid SAABT.
Fpl 17165 har vid SAABT ommonterats på flottörer.
Under flygning lossnade främre rörliga huven å höger sida, varvid densamma slog bort antennmasten och delvis bröts söner. Smärre skador uppstodo även å fasta mellandelen av kabinöverbyggnaden.
Orsaken till att huven lossnat synes vara, att den infästning på höger sida, som frigöres genom att utföra nödutlösning, ej har varit rätt monterad, utan att då utlösningshandtaget varit ställt på låst läge har reglagestängerna böjts i stället för att de tappar, som hålla huven rasta i ordentligt. Härigenom har en viss fjäderspänning legat på reglaget och strävat att vrida detsamma.
Den säkringsanordning, som finnes för att hålla utlösningshandtaget kvar i låst läge har ej heller fyllt sin uppgift, då detsamma förefaller har varit bockat. Genom de vibrationer, som förekomma, då motorn är i gång, kan handtaget mycket väl tänkas ha vridits ned och frigjort huven å höger sida.
För kontrollen av monteringsarbetet har F 2:s personal ansvarat enligt överenskommelse mellan SAABT och F 2. SAABT:s egen kontroll eller FF kontroll härstädes har ej varit inkopplad i detta arbete.
Trollhättan den 7. april 1943.
R. Lambert
Ki SAABT
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Icke utrönt orsak. Besiktning har av undersökningsnämnden ej kunnat företagas emedan fpl återflögs till Trollhättan.
Fårösund den 18/7 1943
G. Ahrne
Förhörsledare
O.O. Olausson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har företagits på grund av att rörliga huven över förarsittrummet lossnat under flygning och skadat föraren.
Orsaken till att huven lossnat är sannolikt att reglagestängderna för nödutlösningen deformerats vid monteringen av huven, varigenom låsningen ej varit effektiv.
Enär det kan anses såsom konstruktionsfel att reglagestängerna äro för veka synes den personal, som monterat huven ej kunna lastas för det inträffade.
Föraren har ej brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 18/8 1943.
Herman Sundin
Chef
/K-E. Nordbäck
Till CVV 1944-08-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 760 inmonterad.
Klar 1944-12-08
Till F 2 1944-12-11.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-02-04. Märkning 2-65
Motor: My XXIV nr 760
Besättningen ff resoffasp Liljeberg (GFSU:2) fs löjtnant Hallin (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: båda flottörbenen skadade. Höger flottörs däck intryckt.
Beräknad kostnad 400:- kr
Orsak till haveri: grov sjöhävning vid starten. Fpl har antagligen kommit något snett i vind och sjöhävning, varför starka påfrestningar uppstått i sidled på flottörstället.
Till CVV 1946-03-27 för liten översyn.
Klar 1946-08-23
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 526 tim. Antal flygningar 660 st.