Sida 1 av 1

17166 S 17BL, S 17BS

Postat: 23 maj 2014, 10:26
av Leif Fredin
17166
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 66

Levererat till F 2 1942-10-14. Motor typ My XXIV nr 759
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-02-05 på Skarpnäck. Märkning 2-66. Tillhörde 2.div/F 2
Total gångtid: 37.10 tim
Motor typ My XXIV nr 759
Total gångtid: 41 tim.
Besättningen ff fänrik Lars Asplund, fs löjtnant Björn Atterberg oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Bild
Foto via Bo Källkvist

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på Skarpnäcks flygfält föranlett av motorhaveri.

Bilaga 1.
Fänrik L. Asplund med
Anmälan

Till Chefen Fältpost 80115.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 66, vilket den 5/2 fördes av mig, tappade ett tändstift. Fpl var avlämnat till mig av 1. mek K 190 Johansson såsom flygklart utan anmärkningar.

Fältpost 80115 den 11/2 1943.
L.Asplund
Fänrik

Fänrik Asplund (ff) anförde i huvudsak följande:
Vid flygning mellan Hårsfjärden och Biskopsudden den 5/2 1943 hördes plötsligt en skarp knall, motorn skakade kraftigt, gnistor kom ut på motorns vänstra sida, effekten sjönk. Motorn gick ryckigt och ojämnt och tycktes vilja stanna vilket ögonblick som helst. Planet befann sig över Skarpnäcks flygfält och A. bedömde möjligheterna till landning som goda. A. landade utan att någon skada tillfogades vare sig materiel eller per-sonal.

Uppläst och vidkänt:
Lars Asplund

K 190 Johansson anförde i huvudsak följande:
Då K 190 Johansson varmkörde fpl 66 tänkte J. lämna av till ff fänrik Asplund att endast 2 tändstift voro efterdragna. I brådskan efter varmkörningen glömde J. meddela detta förhållande. J. påstår med största säkerhet att det tändstift som lossnade var ett av de 2 tändstift som efterdragits.

Uppläst och vidkänt:
Allan Johansson

Montör Lindkvist anförde i huvudsak följande:
Omkring kl 1100 uppkörde L. motorn samt efterdrog propellermuttern. Omkring kl 1530 kom K 190 Johansson till L. och förmälde att tändstiften inte voro efterdragna, varvid L. yttrade: ”Äro de riktigt dragna sitter de nog.” Montör L. framhöll vidare att K 190 Johansson erhållit order omkring kl 1300 att montera förtöjningsringar i flottörerna, vilket arbete tog ett par timmar i anspråk.

Uppläst och vidkänt:
Gustaf Lindkvist

Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
Att tändstiften mot gällande bestämmelser ej voro efterdragna.

Stockholm den 16/2 1943
A. Låftman
Förhörsledare
Kurt Liljeqvist
Protokollförare

Beslut:
Nödlandningen har måst företagas på grund av motorhaveri föranlett av urblåst tändstift. Av utredningen har framgått att endast två tändstift voro efterdragna, vilken omständighet sannolikt varit orsak till haveriet.
Brott mot FF ”Instruktion för periodisk tillsyn av motor MyXXIV i fpl 17B” föreligger sålunda.
Handlingarna återgår till Ch 2 div för disciplinär åtgärd mot korpral 190m Johansson.
Förnyad erinring på tekn. Flottiljorder om nödvändigheten att efterdraga tändstiften enligt gällande föreskrifter.

Hägernäs den 13/3 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

(Efter reparation, byte av tändstift, flögs fpl från Skarpnäck)

Nödlandning 1944-01-07 Märkning 2-66. Totalhaveri i Östersjön.
Nödlandade på vattnet varefter fpl varit försvunnet.
Motor: My XXIV nr 759
Besättningen ff resoffaspirant Bertil G Lidén, fs löjtnant Olle Strandberg omkom

Kassationsförslag 1944-02-03. Totalhaveri 1944-01-07 utanför Landsort.
Anmärkningar: Av fpl har hittills endast 1 st flottör, 1 st del av propeller samt 1 st livbåt med 2 st åror återfunnits
Kasserat 1944-02-19. Gångtid total 222 tim. Motor typ My XXIV nr 759. Gångtid total 226 tim.

Re: 17166 S 17BL, S 17BS

Postat: 08 jun 2014, 22:10
av Bengt Ekbladh
17166 S 17BL S 17BS
Totalhaveri 1944-01-07 utanför Landsort.
Av fpl har hittills endast 1 st flottör, 1 st del av propeller samt 1 st livbåt med 2 st åror återfunnits

Tidning säger följande:
>>Ett sjöflygplan nödlandade på fredagsmiddagen till sjös utanför Landsort.
Från flygplanet meddelades per radio om platsen och att gummibåten .klargjorts för användning
Vidare uppgavs att hårt väder rådde.

Sjöräddningstjänsten trädde omedelbart i funktion. Flera flygplan utsändes för spaning och inom ett par timmar befunno sig dessutom en jagare och en ubåt ur marinen på den uppgivna nödlandningsplatsen .

Av flygplanet eller dess besättning har ännu dock intet spår återfunnits.
Efterforskningarna fortsätta och ytterligare flygplan och fartyg ha satts in.>>

Måste varit Mycket Hårt väder eller.... sen insats?

Re: 17166 S 17BL, S 17BS

Postat: 16 jun 2019, 19:54
av Bengt Ekbladh
17166 S 17BL, S 17BS

OM Nödlandningen 1943-02-05 på Skarpnäck. Märkning 2-66. Tillhörde 2.div/F 2


https://larsan13.wordpress.com/2010/03/ ... drevviken/
...Sudden har lite fel på fplnr. det var 17166

""– 5 februari 1943 nödlandar en flottörförsedd S 17 (nr 17666) på väg från Hårsfjärden (Märsgarn) till Biskopsudden på Skarpnäcksfältets gräs några kilometer norr om Drevviken. Man var rädd att isen på Drevan eller Flaten inte skulle hålla. Landningen (och starten) gick bra. Man hade slarvat med att på Märsgarn dra åt ett tändstift. Ett annat problem var att när de två flygarana ville komma ut från fältet förklarade fältets vaktpost ”här har minsann inte landat något flygplan!”. (En av de berörda mekanikerna har skrivit ned händelsen och jag har en kopia. Ser tyvärr inte namnet."")

Besättningen ff fänrik Lars Asplund, fs löjtnant Björn Atterberg oskadade
....
Tillägg:
Enl Kra var 17166 märkt 2-66 , tillhörande 2:a div , I.a grupp...med motor nr. 759....Ingen kostnad är angivet.


...

Re: 17166 S 17BL, S 17BS

Postat: 16 jun 2019, 21:30
av Lars Sundin
Har rättat serienumret i min blogg-berättelse.

Planet had flugits ut från Biskopsudden på Djurgården där det var tillfälligt baserat under vintern, för att det bedömts bäst att på basen vid Märsgarn, där isen nu gått upp, att där byta propeller. 2:a divisionen hade nämligen fått levererat det första exemplaret av en ny lamellträpropeller som hade ett skyddande skikt av konstharts ("plast" heter det nu) och som inte hade de korrosionproblem som den vanliga metallpropellern led av. Jag har en handskriven berättelse av en av de involverade Biskopsudds-mekanikerna som förefaller mig litet otydlig vad avser ansvaret för att tändstiften inte efterdrogs. (Man passade på att byta tändstift, och Märsgarnsmekanikern som gjorde tändstiftsbytet hade frågat om efterdragning behövdes och då fått svaret från Biskopsuddsmekanikern "du vet vad som gäller".)

Så fattar jag berättelsen.

Re: 17166 S 17BL, S 17BS

Postat: 16 jun 2019, 22:55
av Bengt Ekbladh
Fint "Sudden"...eller vi säger väl Lars Sundin..Ett litet felslag på datorn kan ju ge utslag även 10 år senare.

Jag själv skriver ofta fel...(försöker ha lite efterkoll, men kan vara svårt ibland då något nytt intressant dyker upp.!

Vi hörs senare..Ha en skön Midsommar....Med vänlig hälsning Bengt