17166 S 17BL, S 17BS
Postat: 23 maj 2014, 10:26
17166
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 66
Levererat till F 2 1942-10-14. Motor typ My XXIV nr 759
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-02-05 på Skarpnäck. Märkning 2-66. Tillhörde 2.div/F 2
Total gångtid: 37.10 tim
Motor typ My XXIV nr 759
Total gångtid: 41 tim.
Besättningen ff fänrik Lars Asplund, fs löjtnant Björn Atterberg oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga
Foto via Bo Källkvist
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på Skarpnäcks flygfält föranlett av motorhaveri.
Bilaga 1.
Fänrik L. Asplund med
Anmälan
Till Chefen Fältpost 80115.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 66, vilket den 5/2 fördes av mig, tappade ett tändstift. Fpl var avlämnat till mig av 1. mek K 190 Johansson såsom flygklart utan anmärkningar.
Fältpost 80115 den 11/2 1943.
L.Asplund
Fänrik
Fänrik Asplund (ff) anförde i huvudsak följande:
Vid flygning mellan Hårsfjärden och Biskopsudden den 5/2 1943 hördes plötsligt en skarp knall, motorn skakade kraftigt, gnistor kom ut på motorns vänstra sida, effekten sjönk. Motorn gick ryckigt och ojämnt och tycktes vilja stanna vilket ögonblick som helst. Planet befann sig över Skarpnäcks flygfält och A. bedömde möjligheterna till landning som goda. A. landade utan att någon skada tillfogades vare sig materiel eller per-sonal.
Uppläst och vidkänt:
Lars Asplund
K 190 Johansson anförde i huvudsak följande:
Då K 190 Johansson varmkörde fpl 66 tänkte J. lämna av till ff fänrik Asplund att endast 2 tändstift voro efterdragna. I brådskan efter varmkörningen glömde J. meddela detta förhållande. J. påstår med största säkerhet att det tändstift som lossnade var ett av de 2 tändstift som efterdragits.
Uppläst och vidkänt:
Allan Johansson
Montör Lindkvist anförde i huvudsak följande:
Omkring kl 1100 uppkörde L. motorn samt efterdrog propellermuttern. Omkring kl 1530 kom K 190 Johansson till L. och förmälde att tändstiften inte voro efterdragna, varvid L. yttrade: ”Äro de riktigt dragna sitter de nog.” Montör L. framhöll vidare att K 190 Johansson erhållit order omkring kl 1300 att montera förtöjningsringar i flottörerna, vilket arbete tog ett par timmar i anspråk.
Uppläst och vidkänt:
Gustaf Lindkvist
Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
Att tändstiften mot gällande bestämmelser ej voro efterdragna.
Stockholm den 16/2 1943
A. Låftman
Förhörsledare
Kurt Liljeqvist
Protokollförare
Beslut:
Nödlandningen har måst företagas på grund av motorhaveri föranlett av urblåst tändstift. Av utredningen har framgått att endast två tändstift voro efterdragna, vilken omständighet sannolikt varit orsak till haveriet.
Brott mot FF ”Instruktion för periodisk tillsyn av motor MyXXIV i fpl 17B” föreligger sålunda.
Handlingarna återgår till Ch 2 div för disciplinär åtgärd mot korpral 190m Johansson.
Förnyad erinring på tekn. Flottiljorder om nödvändigheten att efterdraga tändstiften enligt gällande föreskrifter.
Hägernäs den 13/3 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
(Efter reparation, byte av tändstift, flögs fpl från Skarpnäck)
Nödlandning 1944-01-07 Märkning 2-66. Totalhaveri i Östersjön.
Nödlandade på vattnet varefter fpl varit försvunnet.
Motor: My XXIV nr 759
Besättningen ff resoffaspirant Bertil G Lidén, fs löjtnant Olle Strandberg omkom
Kassationsförslag 1944-02-03. Totalhaveri 1944-01-07 utanför Landsort.
Anmärkningar: Av fpl har hittills endast 1 st flottör, 1 st del av propeller samt 1 st livbåt med 2 st åror återfunnits
Kasserat 1944-02-19. Gångtid total 222 tim. Motor typ My XXIV nr 759. Gångtid total 226 tim.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 66
Levererat till F 2 1942-10-14. Motor typ My XXIV nr 759
Godkänt 1942-10-30 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-02-05 på Skarpnäck. Märkning 2-66. Tillhörde 2.div/F 2
Total gångtid: 37.10 tim
Motor typ My XXIV nr 759
Total gångtid: 41 tim.
Besättningen ff fänrik Lars Asplund, fs löjtnant Björn Atterberg oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga
Foto via Bo Källkvist
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på Skarpnäcks flygfält föranlett av motorhaveri.
Bilaga 1.
Fänrik L. Asplund med
Anmälan
Till Chefen Fältpost 80115.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 66, vilket den 5/2 fördes av mig, tappade ett tändstift. Fpl var avlämnat till mig av 1. mek K 190 Johansson såsom flygklart utan anmärkningar.
Fältpost 80115 den 11/2 1943.
L.Asplund
Fänrik
Fänrik Asplund (ff) anförde i huvudsak följande:
Vid flygning mellan Hårsfjärden och Biskopsudden den 5/2 1943 hördes plötsligt en skarp knall, motorn skakade kraftigt, gnistor kom ut på motorns vänstra sida, effekten sjönk. Motorn gick ryckigt och ojämnt och tycktes vilja stanna vilket ögonblick som helst. Planet befann sig över Skarpnäcks flygfält och A. bedömde möjligheterna till landning som goda. A. landade utan att någon skada tillfogades vare sig materiel eller per-sonal.
Uppläst och vidkänt:
Lars Asplund
K 190 Johansson anförde i huvudsak följande:
Då K 190 Johansson varmkörde fpl 66 tänkte J. lämna av till ff fänrik Asplund att endast 2 tändstift voro efterdragna. I brådskan efter varmkörningen glömde J. meddela detta förhållande. J. påstår med största säkerhet att det tändstift som lossnade var ett av de 2 tändstift som efterdragits.
Uppläst och vidkänt:
Allan Johansson
Montör Lindkvist anförde i huvudsak följande:
Omkring kl 1100 uppkörde L. motorn samt efterdrog propellermuttern. Omkring kl 1530 kom K 190 Johansson till L. och förmälde att tändstiften inte voro efterdragna, varvid L. yttrade: ”Äro de riktigt dragna sitter de nog.” Montör L. framhöll vidare att K 190 Johansson erhållit order omkring kl 1300 att montera förtöjningsringar i flottörerna, vilket arbete tog ett par timmar i anspråk.
Uppläst och vidkänt:
Gustaf Lindkvist
Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
Att tändstiften mot gällande bestämmelser ej voro efterdragna.
Stockholm den 16/2 1943
A. Låftman
Förhörsledare
Kurt Liljeqvist
Protokollförare
Beslut:
Nödlandningen har måst företagas på grund av motorhaveri föranlett av urblåst tändstift. Av utredningen har framgått att endast två tändstift voro efterdragna, vilken omständighet sannolikt varit orsak till haveriet.
Brott mot FF ”Instruktion för periodisk tillsyn av motor MyXXIV i fpl 17B” föreligger sålunda.
Handlingarna återgår till Ch 2 div för disciplinär åtgärd mot korpral 190m Johansson.
Förnyad erinring på tekn. Flottiljorder om nödvändigheten att efterdraga tändstiften enligt gällande föreskrifter.
Hägernäs den 13/3 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
(Efter reparation, byte av tändstift, flögs fpl från Skarpnäck)
Nödlandning 1944-01-07 Märkning 2-66. Totalhaveri i Östersjön.
Nödlandade på vattnet varefter fpl varit försvunnet.
Motor: My XXIV nr 759
Besättningen ff resoffaspirant Bertil G Lidén, fs löjtnant Olle Strandberg omkom
Kassationsförslag 1944-02-03. Totalhaveri 1944-01-07 utanför Landsort.
Anmärkningar: Av fpl har hittills endast 1 st flottör, 1 st del av propeller samt 1 st livbåt med 2 st åror återfunnits
Kasserat 1944-02-19. Gångtid total 222 tim. Motor typ My XXIV nr 759. Gångtid total 226 tim.