17168 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17168 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17168
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 68

Levererat till F 2 1942-10-16. Motor typ My XXIV nr 757
Godkänt 1942-11-07 i version som landflygplan

Haveri 1943-01-25 vid sjön Hjorten. Märkning 2-68, tillhörde 2.div, 2.grp
Total gångtid: 24.50 tim
Motor typ My XXIV nr 757
Flygförare furir 35 Åke Ericsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderade med ett bensinfat.
Skador flygplan: Flottör nr 5. Hål framtill i vänster sida.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 900:- kr

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skada å flottör genom kollision med bensinfat.

Fu 36 Ericson anförde i huvudsak följande:
Före starten hörde E., då stnoff gav order till markpersonalen att den tillfälliga uppställningsplatsen å flygfältet skullröjas av. Vid återkomsten efter flygningen flög han därför ett varv över fältet för att se att allt var klart och fann därvid intet anmärkningsvärt.
Landningen ansattes nära intill två i sjön belägna bojar, för att därigenom få bättre bedömning. Då farten i utglidningen nedgått, lades fpl i en vänstersväng varvid det kolliderade med ett bensinfat, som låg på isen. Sikten i fpl var försämrad på grund av att vindrutan täcktes av ett oljelager.
Efter kollisionen kördes fpl in till uppställningsplatsen.

Uppläst och vidkänt:
Åke Ericson
Furir

Fänrik Krokstedt anförde i huvudsak följande:
För att förkorta körningen på isen hade uppställningsplatsen den 24/1 tillfälligtvis flyttats längre ut på fältet. Den 25/1 gavs order om flygning med båda fpl:en. Före starten, som skedde kl 1310 beordrades K 176 Andersson att flytta klargöringsmaterielen (bensinfat, bensinpump, uppvärmningsaggregat m.m) in till fpl:ens ordinarie uppställningsplats närmare stranden.
A. lät transportera in en del av materielen och då han kl 1330 avlöstes av K 192 Pettersson lämnade han av uppdraget till denne. P. påbörjade detta arbete så sent att det ej hann slutföras innan fpl återkommo.

Uppläst och vidkänt:
Bertil Krokstedt
Fänrik

Korpral 192/F 2 Pettersson anförde i huvudsak följande:
Se bifogat förhörsprotokoll.

Den tilltalade förmälde:
Då P. den 25/1 tog emot befattningen som vaktchef vid vinterflygfältet, lämnade K 178 Andersson av att viss materiel, som låg å flygfältet, skulle transporteras till stranden under eftermiddagen.
P. medförde från ordinarier flygstationen 8 st bensinfat jämte div. annan materiel, vilken han omedelbart efter framkomsten låt transportera ned från vägen till förläggningen. Enligt tidigare given order att ingen materiel fick kvarlämnas på vägen. Samtidigt togs isprov vid fpl:s uppställningsplats också enl. given order. Dessa arbeten togo c:a 1 timme i anspråk.
Därefter påbörjades transporten av materielen å flygfältet. Detta arbete pågick tills flygplanen återvände, varvid endast ett bensinfat återstod att transportera in.

Uppläst och vidkänt:
Erling Pettersson
K 192

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med bensinfat.
Skiss över landningen samt flygfältet bifogas.
Protokoll över förhör med korpral 192/F 2 Pettersson bifogas.
Korpral 192/F 2 Pettersson tillhör F 2 Depå sedan 13/2 1943.

Bild

2 div F 2 2 grp den 6/2 1943.
K-G. Utbult
Förhörsledare
S. Ullman
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har orsakats av att föraren under markkörning efter landning kört på ett bensinfat. Enär sikten var försämrad genom olja på vindrutan samt föraren ej hade anledning befara ett bensinfat vid kollisionsstället kan han ej anses ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Handlingarna återgår till Chefen för 3 div för utredning huruvida K 192 Pettersson eller annan gjort

Hägernäs den 8/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Nödlandning 1943-05-19 å Burgsviken (Gotland). Märkning 2-68
Total gångtid: 66.10 tim
Motor typ My XXIV nr 757
Total gångtid: 66.10 tim
Besättningen ff fänrik Bertil Krokstedt, fs löjtnant K-G. Utbult oskadad
Orsak till nödlandning: Tändningsfel.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 17169 nödlandat å Burgsviken (Gotland) på grund av driftstörningar i tändsystemet

Fänrik Krokstedt anförde i huvudsak följande:
K. var vid tillfället förare i fpl:et.
Vid besiktning framgår att föroreningar förefanns å brytarspetsarna i magnetsystemets fördelardosa, vilket orsakade ojämn gång. Felet åtgärdades av fplm Anderberg varefter fpl:et gått utan anm.

Uppläst och vidkänt:
Bertil Krokstedt.
Fänrik.

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har företagits pågrund av motorstörning förorsakad av föroreningar i brytarspetsarna i magnetsystemets fördelardosa.
Personalen har ej brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.

Hägernäs den 8/10 1943.
Herman Sundin
Depåchef

Haveri 1944-01-14 Märkning 2-68
Motor: My XXIV nr 627
Besättningen ff furir Kvist, fs fänrik Krokstedt oskadad
Orsak till haveri: Fpl törnat emot träd i strandkanten.
Skador flygplan: Vänster flottörnos intryckt, landningsställsbenet något deformerat.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Till CVV 1944-02-02; liten översyn. påbörjad 1944-02-09, klar 1944-06-12. Motor typ My XXIV nr 683
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-02-19 vid F 2, Karlskrona. Märkning 2-68
Motor: My XXIV nr 683
Besättningen ff vicekorpral G Andersson, fs fänrik F von Celsing oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift

Kasserat 1948-05-21. Gångtid 655 tim. Antal flygningar 692 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"