17168
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 68
Levererat till F 2 1942-10-16. Motor typ My XXIV nr 757
Godkänt 1942-11-07 i version som landflygplan
Haveri 1943-01-25 vid sjön Hjorten. Märkning 2-68, tillhörde 2.div, 2.grp
Total gångtid: 24.50 tim
Motor typ My XXIV nr 757
Flygförare furir 35 Åke Ericsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderade med ett bensinfat.
Skador flygplan: Flottör nr 5. Hål framtill i vänster sida.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 900:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skada å flottör genom kollision med bensinfat.
Fu 36 Ericson anförde i huvudsak följande:
Före starten hörde E., då stnoff gav order till markpersonalen att den tillfälliga uppställningsplatsen å flygfältet skullröjas av. Vid återkomsten efter flygningen flög han därför ett varv över fältet för att se att allt var klart och fann därvid intet anmärkningsvärt.
Landningen ansattes nära intill två i sjön belägna bojar, för att därigenom få bättre bedömning. Då farten i utglidningen nedgått, lades fpl i en vänstersväng varvid det kolliderade med ett bensinfat, som låg på isen. Sikten i fpl var försämrad på grund av att vindrutan täcktes av ett oljelager.
Efter kollisionen kördes fpl in till uppställningsplatsen.
Uppläst och vidkänt:
Åke Ericson
Furir
Fänrik Krokstedt anförde i huvudsak följande:
För att förkorta körningen på isen hade uppställningsplatsen den 24/1 tillfälligtvis flyttats längre ut på fältet. Den 25/1 gavs order om flygning med båda fpl:en. Före starten, som skedde kl 1310 beordrades K 176 Andersson att flytta klargöringsmaterielen (bensinfat, bensinpump, uppvärmningsaggregat m.m) in till fpl:ens ordinarie uppställningsplats närmare stranden.
A. lät transportera in en del av materielen och då han kl 1330 avlöstes av K 192 Pettersson lämnade han av uppdraget till denne. P. påbörjade detta arbete så sent att det ej hann slutföras innan fpl återkommo.
Uppläst och vidkänt:
Bertil Krokstedt
Fänrik
Korpral 192/F 2 Pettersson anförde i huvudsak följande:
Se bifogat förhörsprotokoll.
…
Den tilltalade förmälde:
Då P. den 25/1 tog emot befattningen som vaktchef vid vinterflygfältet, lämnade K 178 Andersson av att viss materiel, som låg å flygfältet, skulle transporteras till stranden under eftermiddagen.
P. medförde från ordinarier flygstationen 8 st bensinfat jämte div. annan materiel, vilken han omedelbart efter framkomsten låt transportera ned från vägen till förläggningen. Enligt tidigare given order att ingen materiel fick kvarlämnas på vägen. Samtidigt togs isprov vid fpl:s uppställningsplats också enl. given order. Dessa arbeten togo c:a 1 timme i anspråk.
Därefter påbörjades transporten av materielen å flygfältet. Detta arbete pågick tills flygplanen återvände, varvid endast ett bensinfat återstod att transportera in.
Uppläst och vidkänt:
Erling Pettersson
K 192
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med bensinfat.
Skiss över landningen samt flygfältet bifogas.
Protokoll över förhör med korpral 192/F 2 Pettersson bifogas.
Korpral 192/F 2 Pettersson tillhör F 2 Depå sedan 13/2 1943.
2 div F 2 2 grp den 6/2 1943.
K-G. Utbult
Förhörsledare
S. Ullman
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har orsakats av att föraren under markkörning efter landning kört på ett bensinfat. Enär sikten var försämrad genom olja på vindrutan samt föraren ej hade anledning befara ett bensinfat vid kollisionsstället kan han ej anses ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Handlingarna återgår till Chefen för 3 div för utredning huruvida K 192 Pettersson eller annan gjort
Hägernäs den 8/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Nödlandning 1943-05-19 å Burgsviken (Gotland). Märkning 2-68
Total gångtid: 66.10 tim
Motor typ My XXIV nr 757
Total gångtid: 66.10 tim
Besättningen ff fänrik Bertil Krokstedt, fs löjtnant K-G. Utbult oskadad
Orsak till nödlandning: Tändningsfel.
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 17169 nödlandat å Burgsviken (Gotland) på grund av driftstörningar i tändsystemet
Fänrik Krokstedt anförde i huvudsak följande:
K. var vid tillfället förare i fpl:et.
Vid besiktning framgår att föroreningar förefanns å brytarspetsarna i magnetsystemets fördelardosa, vilket orsakade ojämn gång. Felet åtgärdades av fplm Anderberg varefter fpl:et gått utan anm.
Uppläst och vidkänt:
Bertil Krokstedt.
Fänrik.
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har företagits pågrund av motorstörning förorsakad av föroreningar i brytarspetsarna i magnetsystemets fördelardosa.
Personalen har ej brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Hägernäs den 8/10 1943.
Herman Sundin
Depåchef
Haveri 1944-01-14 Märkning 2-68
Motor: My XXIV nr 627
Besättningen ff furir Kvist, fs fänrik Krokstedt oskadad
Orsak till haveri: Fpl törnat emot träd i strandkanten.
Skador flygplan: Vänster flottörnos intryckt, landningsställsbenet något deformerat.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Till CVV 1944-02-02; liten översyn. påbörjad 1944-02-09, klar 1944-06-12. Motor typ My XXIV nr 683
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-02-19 vid F 2, Karlskrona. Märkning 2-68
Motor: My XXIV nr 683
Besättningen ff vicekorpral G Andersson, fs fänrik F von Celsing oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift
Kasserat 1948-05-21. Gångtid 655 tim. Antal flygningar 692 st.
17168 S 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier