17169 S 17BL, S 17BS
Postat: 23 maj 2014, 10:30
17169
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 69
Levererat till F 2 1942-10-16. Motor typ My XXIV nr 760
Godkänt 1942-11-07 i version som landflygplan
Foto: Björn Atterberg
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-08-25. Märkning 2-69
Motor: My XXIV nr 763
Besättningen ff vpl Arman, fs löjtnant Ene oskadad
Orsak till nödlandning: Skakningar i motorn
Skador motor: Brusten cylinder
Haveri 1945-12-07. Märkning 2-69
Motor: My XXIV nr 698
Besättningen ff vicekorpral Nilsson, fs furir Åkesson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på vattnet med fpl 17171
Skador flygplan: Stjärtpartiet skadat
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Verkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1945-12-17, klar 1946-06-12
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-08-22, klar ?
Nödlandning 1947-06-16
Motor: My XXIV nr 806
Besättningen ff furir Greger Andersson (FFSU), fs metkad Kurt Nordström (GFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av vatten i bränslesystem eller förgasare.
Kasserat 1948-10-14. Gångtid 707 tim. Antal flygningar 743 st.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 69
Levererat till F 2 1942-10-16. Motor typ My XXIV nr 760
Godkänt 1942-11-07 i version som landflygplan
Foto: Björn Atterberg
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-08-25. Märkning 2-69
Motor: My XXIV nr 763
Besättningen ff vpl Arman, fs löjtnant Ene oskadad
Orsak till nödlandning: Skakningar i motorn
Skador motor: Brusten cylinder
Haveri 1945-12-07. Märkning 2-69
Motor: My XXIV nr 698
Besättningen ff vicekorpral Nilsson, fs furir Åkesson oskadad
Orsak till haveri: Kollision på vattnet med fpl 17171
Skador flygplan: Stjärtpartiet skadat
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Verkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1945-12-17, klar 1946-06-12
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-08-22, klar ?
Nödlandning 1947-06-16
Motor: My XXIV nr 806
Besättningen ff furir Greger Andersson (FFSU), fs metkad Kurt Nordström (GFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av vatten i bränslesystem eller förgasare.
Kasserat 1948-10-14. Gångtid 707 tim. Antal flygningar 743 st.