17170
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 70
Levererat till F 2 1942-10-19. Motor typ My XXIV nr 758
Godkänt 1942-11-10 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-03-26.Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 758
Besättningen ff aspirant Hansson, fs aspirant Myrsten oskadad
Orsak till nödlandning: Motorfel
Nödlandning 1943-04-12. Märkning 2-70
Total gångtid: 35.45 tim
Motor typ My XXIV nr 758
Total gångtid: 40 tim
Besättningen ff kapten Rolf Ahlsell, fs löjtnant Jonson oskadad
Orsak till nödlandning: Vevstaksbrott
Skador flygplan: Vänster inre vingklaff deformerad.
Skador motor: se bilaga 1
Beräknad reparationskostnad fpl: 100:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från Kapten Ahlsell rörande nödlandning till sjöss den 12/4 1943.
Orsak: Motorn skurit. Nödlandning synes genomförd utan att fpl skadats, frånsett vänster inre vingklaff.
Bilaga 1
Skadans omfattning, art och orsak
Samtliga vevstakar brustna i flera delar. Samtliga kolvar, som äro mer eller mindre sönderslagna, ha fastnat i cylinderloppen. Kolvar nr 2, 8 och 9 brustna i kolvtappsvårtorna. Samtliga cylindrar deformerade i nedre delen. Vevhuset och vevaxelns motvikter skadade av lösa delar.
I cylinder nr 2 finnes kraftiga märken efter vevstake och kolvtapp. Kolvtappen har tydligen suttit kvar i vevstaken, när denna slagit mot cylinderväggen, varför kolven sannolikt brustit före vevstaken. Möjligen är kolvbrott i denna cylinder den primära orsaken till de uppkomna skadorna.
Någon skärning i lager eller cylinderlopp har ej konstaterats.
Cylinder nr 2 med kolv översändes sep. till FF.
Motorn, som är tilldelad F 2, har varit inmonterad i fpl typ S 17BS nr 17170.
Flottiljchefens förslag till åtgärd
Motorn föreslagen till kassation.
Då motorns gångtid ej uppnått 100 tim, ifrågasättes, huruvida ej SFA är skyldig att lämna ersättning för densamma jämlikt garantiklausulen.
Kapten Rolf Ahlsell anförde i huvudsak följande:
att han fick planet avlämnat ”bensin 600 liter olja fullt”,
att motor ca 5 min efter start gick ojämnt. Verkade tändstiftsfel. A. vände då för återflygning till Hägernäs, samt provade samtidigt magneterna,
att motorn därvid åter fungerade normalt, varför flygningen fortsattes,
att efter ca 1 tim. 20 min. flygtid kraftiga skakningar började, vilka efter ca 30 sek blevo mycket kraftiga,
att landning företogs varvid konstaterades att all olja runnit ut på fpl,
att instrumenten före haveriet fungerade normalt och att temperaturerna voro normala-
Uppläst och vidkänt:
Rolf Ahlsell
K 200 Bernau anförde i huvudsak följande:
Under den tid jag tjänstgjorde som 1 mek å fpl 70 har ej några motorstörningar förekommit. Jag fick anm. På motorns gång den 12/4 av vpl ff Korpral Wiberg, motorstörningen vara en kort stund, oljetryck, cyl. och oljetemperatur var normal. Fpl var tankat med 600 l bränsle och 48 l olja. Motorn var varmkörd före start, oljan 70° cyl. temp. 170°.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Bernau
K 200
Vpl korpralen nr 558-59-39 Wiberg, anförde i huvudsak följande:
W. flög fpl 70 ss förare den 12/4 mellan kl 0900 och 0945. Efter 15 à 20 min flygning märkte W. en måttlig motorstörning som varade under högst 2 sek. Motorn gick ner i varv något och skakade något i samband med varvminskningen. Samtliga motorinstrument visade normala värden. W. drog av gasen något för ett ögonblick och drog därefter på, varvid motorn svarade utan anmärkning. Därefter gick motorn felfritt till passtidens slut. W. anmälde driftstörningen för fpl mek. Motorinstrumenten visade under hela tiden den fortsatta flygningen normala värden.
Uppläst och vidkänt:
O. Wiberg
Vpl ff
Beslut:
Nödlandningen har orsakats av motorhaveri. Or saken till motorhaveriet synes hava varit att kolven i cyl 2 brustit. Någon skärning ha ej konstaterats varför materialfel sannolikt föreligger.
Föraren har icke brustit i den aktsamhet han skäligen bort iakttaga.
Med hänsyn till de ofta förekommande motorstörningarna på grund av de mindre goda svenska tändstiften synes ej heller K 200 Bernaus underlåtenhet att för stationsbefälet anmäla den mycket kortvariga motorstörningen som rapporterats till honom av Vpl K Wiberg utgöra någon allvarlig försummelse.
Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 14/4 1943
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1943-08-02. Skadat propeller under inkörning vid Fårösund. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Besättningen ff furir S H Ryd, fs fänrik L Lagerborn oskadad
Orsak till haveri: Kollision med förankringsboj.
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 5.400:- kr
Nödlandning 1943-08-29 på sjön Lygnern. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Besättningen ff kapten Rydelius, fs kapten Sjölin oskadad
Orsak till nödlandning:Tändstiftsfel
Haveri 1943-09-02 vid Torslanda Propellerspetsarna skadade, vid Torslanda. Märkning 2-70
Motor: My XXIV nr 819
Ff aspirant Bertil Lidén oskadad
Orsak till haveri: Troligen kollision med boj eller annat flytande föremål
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Till CVV; reparation. Påbörjad 1944-03-28, beräknas klar 1944-06-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1945-05-19. Motor typ My XXIV nr 807 inmonterad.
Till F 2 1945-10-08.
Kasserat 1948-09-20. Gångtid 492.45 tim. Antal flygningar 842st.
17170 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier