17176 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17176 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17176
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 76

Levererat till F 2 1942-11-04. Motor typ My XXIV nr 767
Godkänt 1942-11-20 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-03-27. Märkning 2-76, tillhörde 2.div/F 2
Total gångtid: 55.10 tim 10
Motor typ My XXIV nr 767
Total gångtid: 58.10 tim
Besättningen Ff furir Ericsson oskadad. fs kadett Fredriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Lock till oljetank ej tillskruvat.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kadett Fransson utförde navigeringsflygning med fpl 17176 då plötsligt olja började läcka från tanken så kraftigt att nödlandning måste företagas. Efter landningen konstaterades att locket för studsen till cirkulationscylindern hade lossnat.

K. 153 Eriksson anförde i huvudsak följande:
E. hade före fpl:s avlämnande för flygningen kontrollerat oljemängden och fastsättningen av locket till påfyllningsstudsen på oljetanken. Locket till cirkulationscylindern kontrollerades ej vid detta tillfälle. Detta lock hade av E. noggrant påsatts vid senaste 20 tim översyn. Fpl hade vid tillfället 4 gångtimmar efter nämnda översyn.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Eriksson
K 153.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att locket för cirkulationscylindern troligen ej varit tillfredsställande fastsatt. Konstruktionsfel kan anses vara uteslutet. Tidigare har ett liknande fall inträffat på förbandet då det framkom att gummipackningen blivit uppfrätt och läcka på så sätt uppstått. I detta fall var emellertid packningen felfri.

Fältpost 80115 den 5/4 1943.
Lars Asplund
Förhörsledare
K. Liljequist
Protokollförare

Beslut:
Nödlandningen har företagits på grund av att olja börjat läcka från oljetanken genom att locket för studsen till cirkulationscylindern lossnat. Orsaken härtill torde ha varit mindre tillfredsställande åtdragning av locket.
Föraren eller annan synes ej har brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas. Tekn. fljo, betr kontroll av lockets åtdragning har utfärdats.

Hägernäs den 26/5 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck

Till CVV för liten översyn. Motor typ My XXIV nr 672. Påbörjad 1945-03-11
Till F 2 1945-08-08
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1949-04-13. Gångtid 332 tim. Antal flygningar 422 flygningar.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"