17180
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 80
Levererat till F 2 1942-11-12. Motor typ My XXIV nr 671
Godkänt 1942-11-24 i version som landflygplan
Nödlandning 1943-06-16 på Rönningesjön. Märkning 2-80, tillhörde 22.depådiv/F 2
Motor typ My XXIV nr 671
Flygförare asp Per Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp -
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från asp Larsson rörande nödlandning med fpl 80 påp Rönningesjön.
Lt Floderus anförde i huvudsak följande:
Flygningen utfördes enligt övningsorder nr 26 av den 16/6 och avsåg ensamflygning i sektor under tiden 1100-1140. Asp Larsson var vid tillfället ifråga ensam i fpl. Rapport rörande fpl nödlandning på Rönningesjör inkom pr telefon omkr kl 1200.
Härutöver hade F. intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
P. Floderus
Härefter hördes Asp Larsson vilken anförde i huvudsak följande:
Under flygning i planflykt väster om Rönningesjön i höjd med Gribbylund och på sydlig färdvinkel inträffade på 350 m höjd en kraftig motorstörning. L. började omedelbart planera och ansätta landning mot Rönn ingesjön genom 2 x 90. Före första insvängning tog motorn ånyo för ett par sekunder och dog därefter igen. Mellan första och andra insvängning till landning tog motorn ånyo ett kort ögonblick men dog därefter för gott. L. ansatte landningen utan klaffar i medvind och tog vatten ungefär mitt på Rönningesjön och på nordlig färdvinkel.
Landningen ansattes i medvind men i övrigt förlöpte landningen normalt utan större påkänningar på fpl. L. observerade icke bränsletrycket mellan första motorstörning och landning och försökte ej heller genom pumpning med handpump eller omkoppling av kranar få igång motorn igen. Detta berodde på att L. icke vågade riskera utgången av en nödlandning genom att fördröja sig med dessa åtgärder.
Under hela flygningen flög L. på höger tank och visade densamma vid start 140 lit. (på marken). Flygpasset hade pågått omkring 40 min. då motorstoppet inträffade. Vid start hade L. från början avsett att flyga på vänster tank som var full, och bränsleursomkopplaren stod också på vänster tank. L. anser att han kört slut på bränslet och att detta orsakat motorstoppet.
Härutöver hade L. intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Per Larsson
Aspirant
Härefter hördes Serg Berglund som anförde i huvudsak följande:
B. beordrades av divch till nödlandningsplatsen, och vid framkomsten dit undersöktes fpl av fplm Wettergren och B. Härvid konstaterades att bränslekranen stod på höger tank och att höger tank var tom. Vid startförsök kopplades vänster tank in varvid förmärktes att bränslesystemet var tomt och att det tog en stund innan flottörhuset fylldes. Sedan bränsle kommit fram till förgasaren startade motorn, varmkördes och uppkördes till första stoppet, utan anmärkning. Härefter flögs fpl tillbaka till F 2 depå av Kt Ahlsell, och motorn gick därvid normalt. B. anser att motorstoppet med till visshet gränsande sannolikhet berodde på bränslebrist.
Härutöver hade B. intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
W Berglund
Sergeant.
Härefter hördes fu 20 Forsman, som anförde i huvudsak följande:
F. Tjänstgjorde den 16/6 såsom stnuoff vid 5 div F 2, vilket förband handhar fpl vård f.n. Sagda dag hade fpl klargjorts före flygning och gick därvid fullt normalt. Fpl var före första flygningen fulltankat. Efter verkställd nödlandning besiktigade fu Forsman fpl motor sedan fpl återkommit till depån, men kunde därvid icke iakttaga några felaktigheter. Fpl motor har sedan dess gått fullt normalt.
Härutöver hade F. intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
G.O. Forsman
fu 20
Härefter hördes Vk 88 Sundin, vilken anförde i huvudsak följande:
S. tjänstgjorde den 16/6 såsom 1 mek på fpl 80. S. har sig icke bekant att några motorstötningar tidigare förekommit på fpl. Därom särskilt tillfrågad, svara S. att bränslemängden före ifrågavarande flygning avlästes på mätaren på vänster tank fullt och på höger tank 100 lit.
Härutöver hade F. intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Lars Sundin
Vk 88
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Av utredningen framgår att nödlandningen utförts på grund av att bensinen i höger tank körts slut och omkoppling till vänster tank ej ägt rum.
Försummelse föreligger från asp. Larssons sida så till vida, att han flugit fpl med höger tank inkopplad men samtidigt haft bränsleursomkopplaren på vänster tank. L. har sålunda ej på bränsleuret kunnat följa huru bensinen tog slut.
Nödlandningen hade genom större uppmärksamhet från förarens sida kunnat undvikas.
L. hade när nödlandningen inträffade en flygtid av 2 t 30 m på fpl typ S 17BS.
Hägernäs den 16/6 1943
T. Sjölin
Förhörsledare
S. Ahrne
Protokollförare
Beslut:
Nödlandningen har företagits på grund av motorstörning orsakad av bränslebrist därigenom att föraren haft höger tank, vilken innehöll otillräckligt med bränsle, inkopplad, under det att han haft bränsleursomkopplaren ställd på vänster tank och trott sig flyga på denna tank.
Föraren har ej iakttagit tillbörlig uppmärksamhet. På grund av hans ringa flygtid på fpl typ S 17BS vid tillfället för nödlandningen föranleder det inträffade ingen åtgärd.
Hägernäs den 2/8 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1944-01-11.Märkning 2-80
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen ff fänrik Krokstedt, fplm Anderberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gått emot sten under vattenytan.
Skador flygplan: Hål i botten på höger flottör.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Haveri 1944-07-07. Märkning 2-80
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen ff furir Kvist, fs löjtnant Asplund oskadad
Orsak till haveri: Kollision med kvastprick
Skador flygplan: Hål i höger vinges framkant.
Beräknad reparationskostnad 1.275:- kr
Till CVV för liten översyn. Motor typ My XXIV nr 643.
Påbörjad 1944-11-29.
Till F 2 1945-04-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-05-06.
Klar 1948-05-18
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 559 tim. Antal flygningar 656 st.
Kassation upphävd 1949-12-23
Kasserat 1950-09-19
17180 S 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier