Sida 1 av 1

17180 S 17BL, S 17BS

Postat: 25 maj 2014, 08:54
av Leif Fredin
17180
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 80

Levererat till F 2 1942-11-12. Motor typ My XXIV nr 671
Godkänt 1942-11-24 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-06-16 på Rönningesjön. Märkning 2-80, tillhörde 22.depådiv/F 2
Motor typ My XXIV nr 671
Flygförare asp Per Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp -
Skador flygplan: Inga.
Skador motor: Inga.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från asp Larsson rörande nödlandning med fpl 80 påp Rönningesjön.

Lt Floderus anförde i huvudsak följande:
Flygningen utfördes enligt övningsorder nr 26 av den 16/6 och avsåg ensamflygning i sektor under tiden 1100-1140. Asp Larsson var vid tillfället ifråga ensam i fpl. Rapport rörande fpl nödlandning på Rönningesjör inkom pr telefon omkr kl 1200.
Härutöver hade F. intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
P. Floderus

Härefter hördes Asp Larsson vilken anförde i huvudsak följande:
Under flygning i planflykt väster om Rönningesjön i höjd med Gribbylund och på sydlig färdvinkel inträffade på 350 m höjd en kraftig motorstörning. L. började omedelbart planera och ansätta landning mot Rönn ingesjön genom 2 x 90. Före första insvängning tog motorn ånyo för ett par sekunder och dog därefter igen. Mellan första och andra insvängning till landning tog motorn ånyo ett kort ögonblick men dog därefter för gott. L. ansatte landningen utan klaffar i medvind och tog vatten ungefär mitt på Rönningesjön och på nordlig färdvinkel.
Landningen ansattes i medvind men i övrigt förlöpte landningen normalt utan större påkänningar på fpl. L. observerade icke bränsletrycket mellan första motorstörning och landning och försökte ej heller genom pumpning med handpump eller omkoppling av kranar få igång motorn igen. Detta berodde på att L. icke vågade riskera utgången av en nödlandning genom att fördröja sig med dessa åtgärder.
Under hela flygningen flög L. på höger tank och visade densamma vid start 140 lit. (på marken). Flygpasset hade pågått omkring 40 min. då motorstoppet inträffade. Vid start hade L. från början avsett att flyga på vänster tank som var full, och bränsleursomkopplaren stod också på vänster tank. L. anser att han kört slut på bränslet och att detta orsakat motorstoppet.
Härutöver hade L. intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Per Larsson
Aspirant

Härefter hördes Serg Berglund som anförde i huvudsak följande:
B. beordrades av divch till nödlandningsplatsen, och vid framkomsten dit undersöktes fpl av fplm Wettergren och B. Härvid konstaterades att bränslekranen stod på höger tank och att höger tank var tom. Vid startförsök kopplades vänster tank in varvid förmärktes att bränslesystemet var tomt och att det tog en stund innan flottörhuset fylldes. Sedan bränsle kommit fram till förgasaren startade motorn, varmkördes och uppkördes till första stoppet, utan anmärkning. Härefter flögs fpl tillbaka till F 2 depå av Kt Ahlsell, och motorn gick därvid normalt. B. anser att motorstoppet med till visshet gränsande sannolikhet berodde på bränslebrist.
Härutöver hade B. intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
W Berglund
Sergeant.

Härefter hördes fu 20 Forsman, som anförde i huvudsak följande:
F. Tjänstgjorde den 16/6 såsom stnuoff vid 5 div F 2, vilket förband handhar fpl vård f.n. Sagda dag hade fpl klargjorts före flygning och gick därvid fullt normalt. Fpl var före första flygningen fulltankat. Efter verkställd nödlandning besiktigade fu Forsman fpl motor sedan fpl återkommit till depån, men kunde därvid icke iakttaga några felaktigheter. Fpl motor har sedan dess gått fullt normalt.
Härutöver hade F. intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
G.O. Forsman
fu 20

Härefter hördes Vk 88 Sundin, vilken anförde i huvudsak följande:
S. tjänstgjorde den 16/6 såsom 1 mek på fpl 80. S. har sig icke bekant att några motorstötningar tidigare förekommit på fpl. Därom särskilt tillfrågad, svara S. att bränslemängden före ifrågavarande flygning avlästes på mätaren på vänster tank fullt och på höger tank 100 lit.
Härutöver hade F. intet att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Lars Sundin
Vk 88

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Av utredningen framgår att nödlandningen utförts på grund av att bensinen i höger tank körts slut och omkoppling till vänster tank ej ägt rum.
Försummelse föreligger från asp. Larssons sida så till vida, att han flugit fpl med höger tank inkopplad men samtidigt haft bränsleursomkopplaren på vänster tank. L. har sålunda ej på bränsleuret kunnat följa huru bensinen tog slut.
Nödlandningen hade genom större uppmärksamhet från förarens sida kunnat undvikas.
L. hade när nödlandningen inträffade en flygtid av 2 t 30 m på fpl typ S 17BS.

Hägernäs den 16/6 1943
T. Sjölin
Förhörsledare
S. Ahrne
Protokollförare

Beslut:
Nödlandningen har företagits på grund av motorstörning orsakad av bränslebrist därigenom att föraren haft höger tank, vilken innehöll otillräckligt med bränsle, inkopplad, under det att han haft bränsleursomkopplaren ställd på vänster tank och trott sig flyga på denna tank.
Föraren har ej iakttagit tillbörlig uppmärksamhet. På grund av hans ringa flygtid på fpl typ S 17BS vid tillfället för nödlandningen föranleder det inträffade ingen åtgärd.

Hägernäs den 2/8 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1944-01-11.Märkning 2-80
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen ff fänrik Krokstedt, fplm Anderberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl gått emot sten under vattenytan.
Skador flygplan: Hål i botten på höger flottör.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr

Haveri 1944-07-07. Märkning 2-80
Motor: My XXIV nr 671
Besättningen ff furir Kvist, fs löjtnant Asplund oskadad
Orsak till haveri: Kollision med kvastprick
Skador flygplan: Hål i höger vinges framkant.
Beräknad reparationskostnad 1.275:- kr

Till CVV för liten översyn. Motor typ My XXIV nr 643.
Påbörjad 1944-11-29.
Till F 2 1945-04-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-05-06.
Klar 1948-05-18
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 559 tim. Antal flygningar 656 st.
Kassation upphävd 1949-12-23
Kasserat 1950-09-19