17183
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 83
Levererat till F 2 1942-11-18. Motor typ My XXIV nr 790
Godkänt 1942-11-27 i version som landflygplan
Märkning 2-83
Haveri 1943-03-15 vid Karlskrona. Tillhörde 4.div 1.grp/F 2
Total gångtid: 4.15 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Total gångtid: 7.55 tim
Flygförare vpl furir 464-56-34 Torvald Andersson oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning från slipen kolliderade fpl med h. flottör mot bryggan.
Skador flygplan: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten intryckt. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Skador motor: Inga
Skador besättning: Oskadad
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under utkörning från slipen vid F 2K kolliderade fpl 17183 med högra flottören mot östra bryggan varvid flottören sprang läck.
Furir Andersson anförde i huvudsak följande:
Under utkörning från slipen blev vänstra flottören flott något tidigare än den högra varvid fpl bringades att gira något åt höger. På grund av propellerverkan strävade fpl ytterligare åt höger och ett stycke utanför slipen fångades fpl av en från höger kommande kastvind, som ökade fpl rörelse ån mera åt höger. För att erhålla vänstergir lades rodren fullt åt vänster och motorns varvtal ökades ett kort moment till omkr. 1500 v/min, men utrymmet visade sig vara för knappt och fpl kolliderade med höger flottör mot östra bryggan, varvid flottören sprang läck.
Uppläst och vidkänt:
Torvald Andersson
Vpl ff
Fänrik Strandberg anförde i huvudsak följande:
Fk. S. var vittne till förloppet från mellersta bryggan. Från denna plats såg fet ut som om vinden hade stor verkan på fpl. Vinden var OSO omkr. 25 km/tim och blåste således rakt mot östra gaveln av hangar 2. Därifrån kastade den till nordlig riktning, vindkasten träffade fpl och pressade ut stjärten åt vänster. Trots att fpl hade fullt roderutslag åt vänster visade det tendens att svänga åt höger. För att underlätta roderverkan drog ff på mera gas, men utrymmet visade sig vara otillräckligt och högra flottören slog emot nocken på östra bryggan. Inne vid slipen kunde vindkasten icke märkas, utan det var först sedan fpl lämnat slipen och kommit ett stycke utanför densamma, som vindkasten syntes inverka på fpl manöver.
Uppläst och vidkänt:
G. Strandberg
Fänrik
Furir Engström anförde i huvudsak följande:
Vid enligt order företagen besiktning, som vidtogs omedelbart efter det fpl upptagits på slip, konstaterades följande skador: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten inbucklad till en längd av omkring 1 m. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Vid förrättningen, som verkställdes gemensamt med ff, fu Andersson och fpl mek F 205 Tjernell, företogs ingående och noggrann besiktning av fpl, landningsställ, varvid inga andra skador kunde upptäckas, än de som uppstått å högra flottören.
Uppläst och vidkänt:
Börje Engström
F 81
K. 205 Tjernell, mek. å fpl anförde i huvudsak följande:
K. Tjernell, som deltagit i ovannämnd besiktning, vitsordade fu 81 Engström berättelse och hade ingenting att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Evert Tjernell
K 205
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Manöversvårigheter på grund av rådande vindförhållanden.
Karlskrona den 17/3 1943
Albert Olsson
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har orsakats av svåra vindförhållanden. Föraren kan ej anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 5/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1943-06-19 vid Karlskrona. Märkning 2-83, tillhörde 4/F 2K
Total gångtid: 25.40 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Besättningen ff fänrik Einer Tibell, fs furir 135 Kjell Westman oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: 40 min
Deformation av flygkroppen framför höger vingrot, av vänster flottörben samt av vingbalkar.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador å landningsställ och flygkropp vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2.
Fänrik Tibell anförde i huvudsak följande:
Att han för egen övning efter provflygning utförde landning med infällda klaffar och därvid efter normal sättning erhöll studs. Landningen kändes ej hård. Vid pådrag kom fpl lätt efter ett par lätta studsar. Landningen utfördes med någon sättning, då sjöhävningen av T. bedömdes sådan, att vanlig ”nedflygning” ej var lämplig.
Karlskrona den 6/7 1943
Einar Tibell
Fänrik
Furir 135/F 2 Westman anförde i huvudsak följande:
Att han medföljde på provflygningen. Att landningen eller studsen kändes hårda.
Att bakdelen av vänster flottör vid studsen tycktes ”fjädra” uppåt.
Karlskrona den 6/7 1943
Kjell Westman
Fu 135.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2 och någon sättning ha påfrestningarna å landningsställ blivit så stora att deformationer å detta uppstått. Något materialfel å fpl före ovannämnda landning ha efter undersökning ej kunnat konstateras.
Karlskrona den 6/7 1943
Sven Nylander
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har uppstått därigenom att föraren, Fänrik Tibell, utfört landning i sjöhävning 2 med infällda klaffar ”för egen övning”.
Det synes vittna om dåligt omdöme att utföra dylik övning under rådande sjöhävning varför föraren synes ha brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Målet förslås till handläggning vid krigsrätt för åtal.
Tekn fljo med förbud å dylika övningar har utfärdats.
Hägernäs den 18/8 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-06-13. Motor typ My XXIV nr 761 inmonterad
Till F 2 1945-10-18
Nödlandning 1946-07-30
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff korpral Gösta Seling (GFSU:2), fs fänrik Sigvard Larsson (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: 6 st tändstift igenoljade
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av igenoljade tändstift.
Haveri 1947-06-08. Märkning 2-83
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff löjtnant K E Mossberg (FFSU), fsig furir Remberger (GFSU;fsig) oskadad
Skadornas omfattning: Höger yttervinge, höger flottör, vänster och höger flottörben och propellerväxel kass.
Propeller skadad
Orsak till haveri: Kollision mellan 17183 och 17177.
Kasserat 1948-06-22. Gångtid 484 tim. Antal flygningar 501 st. Motor typ My XXIV nr 761. Höga reparationskostnader.
17183 S 17BL, S 17BS
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier