17188 B 17B, S 17B
Postat: 25 maj 2014, 11:07
17188
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 88
Levererat till F 7 1942-12-15. Motor typ My XXIV nr 503
Godkänt 1942-12-29 i version som landflygplan
Haveri 1943-05-24 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-32
Total gångtid: 42.10 tim
Motor typ My XXIV nr 503
Total gångtid: 327.50 tim
Besättningen ff, lärare fänrik Carl H. Andrén, elev off asp vpl korpral 116-13-42 Erik Dahlström oskadad
Orsak till haveri: Haveriet synes hava orsakats av att höger hjul punkterat.
Skador flygplan: Vindruta, samtliga huvar och störtbock krossade. Reling med spant och kroppsplåt vid förarsits intryckt. Sidoroder och fena krossade. Diverse spant i bakkropp deformerade.
Skador motor: Motorfästplåt tillbucklad. Propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skriftlig anmälan från fänrik Andrén om inträffat haveri i samband med landning (bilaga 1).
Bil.1
Fänrik C.H. Andrén
Med anmälan om haveri.
Till Chefen för F 7.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag idag vid landning med fpl reg nr 17188 nr 32 havererat.
Såtenäs den 24/5 1943.
Carl Andrén
Fänrik
Fänrik Andrén anförde i huvudsak följande:
A tjänstgjorde som förare och tillika lärare i fpl B 17B nr 32 den 24/5, när detta havererade.
Fpl hade flugits tidigare på dagen, utan att anmärkningar därvid framkommit. A märkte intet onormalt på fpl för haveriet. Under utkörning till start provade A bromsarna. Dessa fungerade utan anmärkning. Starten var normal. Flygpasset omfattade inlärandet av ingång i dykning med max. dykvinkel 30°. Maxhastighet under dykningarna var omkring 450 km/tim (stället infällt). Efter passets slut gick A hem för att landa. Landningen ansattes rakt mot vinden med fullt utfällda vingklaffar. Sättningen skedde ungefär vid märket och var normal. Omedelbart efter sättningen fick fpl en svag tendens till sväng åt höger, vilken A hävde med svag bromsning på vänster hjul, utan användande av sidoroder. Sedan svängningstendensden hävts släpptes bromspedalen. Omedelbart därefter började stjärten långsamt höja sig till dess fpl ställde sig vertikalt på nosen med höger vinge i marken. Därefter föll fpl över på rygg. A hade hela tiden roderspaken fullt tillbakaförd. Under rundslagningen kuperade A motorn samt stängde av huvudströmmen. När fpl kommit över på rygg, försökte A komma ur fpl men detta lyckades först sedan han fått hjälp härmed av aspirant Dahlström och fänrik Magnusson. A lyckades då krypa ut genom fpl vänstra sidoruta. Orsaken till haveriet anser A var att höger hjul punkterat, och därvid förorsakat den häftiga uppbromsningen.
A. hade intet mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Carl Andrén
Fänrik
Off asp vpl K 116-13-42 Dahlström anförde i huvudsak följande:
D var elev och satt i det havererade fpl bakre sittrum. D var influgen på fpltypen och hade en förartid av 8 t 15 min. D instämde i fänrik Andréns uppgifter beträffande händelsförloppet intill dess haveriet inträffade. D märkte att fpl i utrullningen hade tendens till sväng åt höger samt att föraren hävde denna genom att giva vänster broms. D hade den uppfattningen att det bromsade kraftigt på bägge hjulen, när stjärten började höja sig och fpl gick runt. Genast efter rundslagningen lösgjorde sig D från fastbindningsremmarna, kröp ur fpl och hjälpte föraren komma ur,
D. hade intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Erik Dahlström
Vpl K 116-13-42
Fänrik Magnusson anförde i huvudsak följande:
M tjänstgjorde vid tidpunkten för haveriet som biträdande TL och uppehöll sig vid landningsmärket.
M hade upprepade gånger kontrollerat och rättat till landningsmärkets läge i förhållande till vindriktningen närmaste tiden innan haveriet inträffade. När fänrik Andrén ansatte landningen omkring kl 1200 var vinden ytterligt svag (3-4 km/tim), men i huvudsak med riktning som landningsmärket utvisade. Landningen såg fullt normal ut intill rundslagningen. Sättningen skedde rakt mot vinden cirka 50 m bortom landningsmärket. Efter cirka 75 m utrullning började fpl stjärt höja sig långsamt. Fpl ställde sig först på nosen och höger vinge för att sedan sakta gå runt och lägga sig på rygg. När M, som då omedelbart begav sig till fpl, kom fram hade redan aspirant Dahlström krupit ur fpl och börjat hjälpa föraren att komma ut. M som åsåg själva rundslagningen nästan rakt bakifrån fick det intrycket att fpl bägge bromsar plötsligt hade låst sig, varför fpl slagit runt. M hade ej observerat någon svängningstendens under landningen.
M hade intet mera att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Arne Magnusson
Fänrik
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet synes hava orsakats av att fpl högra hjul punkterat i sättningen eller i början av utrullningen. Härvid fick fpl en tendens till högersväng, vilken hävdes av ff genom att bromsa å vänster hjul. Denna bromsning å vänster hjul synes hava varit mycket kraftig och fortsatt ända tills rundslagningen. Möjligen har vänster hjulbroms låst sig. Efter verkställd undersökning förefinnes dock icke någon anm. Mot vänster hjulbroms funktionerande. Ff synes icke genom vårdslöshet eller genom brott mot gällande föreskrifter hav varit orsak till haveriet.
Såtenäs den 24/5 1943
B.F. Hansson
Förhörsledare
T. Westerlund
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes icke genom vårdslöshet eller genom brott mot gällande föreskrifter hava varit orsak till haveriet.
Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 8/6 1943
F. Ramström
Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Till SAAB/L för reparation.
Beräknas klar 1944-04-15
Överlämnat till F 3 1944-12-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM för liten översyn.
Beräknas påbörjas 1945-08-15
Beräknas klar 1945-11-15
Överlämnat till F 21 1947-06-05
Märkning 21-blå D (1948-05-03)
Kasserat 1948-06-07. Gångtid 356 tim. Antal flygningar 512 st.
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 88
Levererat till F 7 1942-12-15. Motor typ My XXIV nr 503
Godkänt 1942-12-29 i version som landflygplan
Haveri 1943-05-24 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-32
Total gångtid: 42.10 tim
Motor typ My XXIV nr 503
Total gångtid: 327.50 tim
Besättningen ff, lärare fänrik Carl H. Andrén, elev off asp vpl korpral 116-13-42 Erik Dahlström oskadad
Orsak till haveri: Haveriet synes hava orsakats av att höger hjul punkterat.
Skador flygplan: Vindruta, samtliga huvar och störtbock krossade. Reling med spant och kroppsplåt vid förarsits intryckt. Sidoroder och fena krossade. Diverse spant i bakkropp deformerade.
Skador motor: Motorfästplåt tillbucklad. Propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skriftlig anmälan från fänrik Andrén om inträffat haveri i samband med landning (bilaga 1).
Bil.1
Fänrik C.H. Andrén
Med anmälan om haveri.
Till Chefen för F 7.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag idag vid landning med fpl reg nr 17188 nr 32 havererat.
Såtenäs den 24/5 1943.
Carl Andrén
Fänrik
Fänrik Andrén anförde i huvudsak följande:
A tjänstgjorde som förare och tillika lärare i fpl B 17B nr 32 den 24/5, när detta havererade.
Fpl hade flugits tidigare på dagen, utan att anmärkningar därvid framkommit. A märkte intet onormalt på fpl för haveriet. Under utkörning till start provade A bromsarna. Dessa fungerade utan anmärkning. Starten var normal. Flygpasset omfattade inlärandet av ingång i dykning med max. dykvinkel 30°. Maxhastighet under dykningarna var omkring 450 km/tim (stället infällt). Efter passets slut gick A hem för att landa. Landningen ansattes rakt mot vinden med fullt utfällda vingklaffar. Sättningen skedde ungefär vid märket och var normal. Omedelbart efter sättningen fick fpl en svag tendens till sväng åt höger, vilken A hävde med svag bromsning på vänster hjul, utan användande av sidoroder. Sedan svängningstendensden hävts släpptes bromspedalen. Omedelbart därefter började stjärten långsamt höja sig till dess fpl ställde sig vertikalt på nosen med höger vinge i marken. Därefter föll fpl över på rygg. A hade hela tiden roderspaken fullt tillbakaförd. Under rundslagningen kuperade A motorn samt stängde av huvudströmmen. När fpl kommit över på rygg, försökte A komma ur fpl men detta lyckades först sedan han fått hjälp härmed av aspirant Dahlström och fänrik Magnusson. A lyckades då krypa ut genom fpl vänstra sidoruta. Orsaken till haveriet anser A var att höger hjul punkterat, och därvid förorsakat den häftiga uppbromsningen.
A. hade intet mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Carl Andrén
Fänrik
Off asp vpl K 116-13-42 Dahlström anförde i huvudsak följande:
D var elev och satt i det havererade fpl bakre sittrum. D var influgen på fpltypen och hade en förartid av 8 t 15 min. D instämde i fänrik Andréns uppgifter beträffande händelsförloppet intill dess haveriet inträffade. D märkte att fpl i utrullningen hade tendens till sväng åt höger samt att föraren hävde denna genom att giva vänster broms. D hade den uppfattningen att det bromsade kraftigt på bägge hjulen, när stjärten började höja sig och fpl gick runt. Genast efter rundslagningen lösgjorde sig D från fastbindningsremmarna, kröp ur fpl och hjälpte föraren komma ur,
D. hade intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Erik Dahlström
Vpl K 116-13-42
Fänrik Magnusson anförde i huvudsak följande:
M tjänstgjorde vid tidpunkten för haveriet som biträdande TL och uppehöll sig vid landningsmärket.
M hade upprepade gånger kontrollerat och rättat till landningsmärkets läge i förhållande till vindriktningen närmaste tiden innan haveriet inträffade. När fänrik Andrén ansatte landningen omkring kl 1200 var vinden ytterligt svag (3-4 km/tim), men i huvudsak med riktning som landningsmärket utvisade. Landningen såg fullt normal ut intill rundslagningen. Sättningen skedde rakt mot vinden cirka 50 m bortom landningsmärket. Efter cirka 75 m utrullning började fpl stjärt höja sig långsamt. Fpl ställde sig först på nosen och höger vinge för att sedan sakta gå runt och lägga sig på rygg. När M, som då omedelbart begav sig till fpl, kom fram hade redan aspirant Dahlström krupit ur fpl och börjat hjälpa föraren att komma ut. M som åsåg själva rundslagningen nästan rakt bakifrån fick det intrycket att fpl bägge bromsar plötsligt hade låst sig, varför fpl slagit runt. M hade ej observerat någon svängningstendens under landningen.
M hade intet mera att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Arne Magnusson
Fänrik
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet synes hava orsakats av att fpl högra hjul punkterat i sättningen eller i början av utrullningen. Härvid fick fpl en tendens till högersväng, vilken hävdes av ff genom att bromsa å vänster hjul. Denna bromsning å vänster hjul synes hava varit mycket kraftig och fortsatt ända tills rundslagningen. Möjligen har vänster hjulbroms låst sig. Efter verkställd undersökning förefinnes dock icke någon anm. Mot vänster hjulbroms funktionerande. Ff synes icke genom vårdslöshet eller genom brott mot gällande föreskrifter hav varit orsak till haveriet.
Såtenäs den 24/5 1943
B.F. Hansson
Förhörsledare
T. Westerlund
Protokollförare
Beslut:
Föraren synes icke genom vårdslöshet eller genom brott mot gällande föreskrifter hava varit orsak till haveriet.
Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 8/6 1943
F. Ramström
Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Till SAAB/L för reparation.
Beräknas klar 1944-04-15
Överlämnat till F 3 1944-12-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM för liten översyn.
Beräknas påbörjas 1945-08-15
Beräknas klar 1945-11-15
Överlämnat till F 21 1947-06-05
Märkning 21-blå D (1948-05-03)
Kasserat 1948-06-07. Gångtid 356 tim. Antal flygningar 512 st.