17198 B 17B, S 17B
Postat: 26 maj 2014, 12:49
17198
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 98
Levererat till F 7 1943-01-27. Motor typ My XXIV nr 800
Godkänt 1943-02-09
Haveri 1943-08-10, kollision på marken, påkörd av 17200. Märkning 7-gul T
Motor: My XXIV nr 800
Orsak till haveri: Ouppmärksamhet från ff sida
Till CVM 1944-09-23 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 787
Till F 3 1944-12-30. Motor typ My XXIV nr 801.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-03-15. Märkning 3-19
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen ff aspirant Hansson, fs fänrik Zell oskadad
Orsak till haveri: Fpl körde vid landningen på en genom felaktig vältning uppkommen hård förhöjning av sammanpackad snö på Kalix flygfält. Snöröjning genom F 21 försorg.
Skador flygplan: Följande delar skadades: höger skida, fjäderstötta, saxlänk och bromsplåt på höger landningsställsben samt styrklack för landningsställsbenets låsning.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Haveri 1946-07-15. Märkning 3-65
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen kadett H Raab (GFSU:2). fs kadettt Tuvesson (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Stjärtkonen nr 17-06000 skadad. Spinnfenan kass.
Beräknad kostnad 160:-kr
Orsak till haveri: Vid landning har sporrställets manövercylinder icke varit tillfredsställande låst, varför sporrstället gått in.
Totalhaveri 1946-09-30 vid F 9
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen ff sergeant R Sköld (FFSU) oskadad, fs löjtnant A V Dalåker (FFSU) kontusion i ryggen
Orsak till haveri: Rundslagning på grund av låst broms.
Kasserat 1946-11-27. Gångtid 549.40 tim. Antal flygningar 743 st.
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 98
Levererat till F 7 1943-01-27. Motor typ My XXIV nr 800
Godkänt 1943-02-09
Haveri 1943-08-10, kollision på marken, påkörd av 17200. Märkning 7-gul T
Motor: My XXIV nr 800
Orsak till haveri: Ouppmärksamhet från ff sida
Till CVM 1944-09-23 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 787
Till F 3 1944-12-30. Motor typ My XXIV nr 801.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-03-15. Märkning 3-19
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen ff aspirant Hansson, fs fänrik Zell oskadad
Orsak till haveri: Fpl körde vid landningen på en genom felaktig vältning uppkommen hård förhöjning av sammanpackad snö på Kalix flygfält. Snöröjning genom F 21 försorg.
Skador flygplan: Följande delar skadades: höger skida, fjäderstötta, saxlänk och bromsplåt på höger landningsställsben samt styrklack för landningsställsbenets låsning.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Haveri 1946-07-15. Märkning 3-65
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen kadett H Raab (GFSU:2). fs kadettt Tuvesson (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Stjärtkonen nr 17-06000 skadad. Spinnfenan kass.
Beräknad kostnad 160:-kr
Orsak till haveri: Vid landning har sporrställets manövercylinder icke varit tillfredsställande låst, varför sporrstället gått in.
Totalhaveri 1946-09-30 vid F 9
Motor: My XXIV nr 801
Besättningen ff sergeant R Sköld (FFSU) oskadad, fs löjtnant A V Dalåker (FFSU) kontusion i ryggen
Orsak till haveri: Rundslagning på grund av låst broms.
Kasserat 1946-11-27. Gångtid 549.40 tim. Antal flygningar 743 st.