Sida 1 av 1

Legender

Postat: 03 jan 2009, 15:56
av Flybear
Hej! Vintern 1987-88 så var jag på besök i Mozambiqe, jag fick då tillfälle att flyga med en svensk pilot från Maputo till Mbane i Swaziland. Det var en mycket charmig äldre gentleman. Bland annat så berättade han att han drev ett flygbolag med en engelsman som flugit med RAF, stationerad i Mbane. Han hade flugit med C-G von Rosen i Biafra. Jag har tänkt mycket på denna svenske man, men mina efterforskningar har inte givit resultat. Det jag har hört var att han störtade några år efteråt i en nyinköpt DC-3 samt efterlämnade en änka som bor i Mancini. Jag vore tacksam om alla ni experter,kunde ge mig sån upplysning om vad han och hans kompanjon hette! Flygbolagets namn osv?
Tacksam för svar! MVH.
Björn Andersson
Multrågatan 25
16254 Vällingby

Postat: 03 jan 2009, 22:10
av Fredric Lagerquist
Gissar på Oskar Yngve Hermanssson som hade Scan Air Charter i Swaziland och Scan Transport Aèros (STASA) i Mozambique. Det förstämnda bytte namn för ca tio år sedan till Unique Air Charter.

Två fatala haverier med DC-3 tillhörande STASA inträffade i början av 90-talet: http://aviation-safety.net/database/ope ... p?var=5402

STASA opererade tre stycken DC-3, C9-STD, -STE och -STF, som inköptes från Etiopien.

Postat: 03 jan 2009, 22:29
av Lars Sundin
Jag gjorde en "vild" ansats eftersom jag "inte visste något själv" genom att studera haverier med dödlig utgång DC-3 i Afrika under den aktuella tiden hos Aviation Safety Network. Jag fann då två tänkbara och ett pekade ungefär på det bolag Fredric nämner. Googling kring dessa data och platsnamn som nämns i frågan m m, gav det personnamn Fredric nämner men som jag inte kände till från mitt läsande om Biafra. (Vidare ytterligare en DC-3-olycka med dödlig utgång.) Jag väntade därför med att svara, jag förväntade mig att Fredric visste något.

Här är en intressant Gogle-träff. Jag antar att ni som jag får upp sidorna 205 och 206 i en bok.

Sedan är det ju inte säkert att det är just denne Hermansson det handlar om, utan en annan svensk. Men man kan sedan söka på bolagsnamnet och finna kontaktadresser med mera matnyttigt. I detta dokument finns exempelvis en annan Hermansson från bolaget nämnd.

http://www.gov.sz/tools/Printbody.asp?pid=2990

Lars S

Postat: 03 jan 2009, 22:38
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:
Googling kring dessa data och platsnamn som nämns i frågan m m, gav det personnamn Fredric nämner men som jag inte kände till från mitt läsande om Biafra. (Vidare ytterligare en DC-3-olycka med dödlig utgång.) Jag väntade därför med att svara, jag förväntade mig att Fredric visste något.
:-)

...fast jag kan inte på rak arm minnas att jag stött på namnet O Y Hermansson när jag snokat i Biafra-relaterade flygiska ting.

Däremot tror jag att han hade en flygverkstad i Lusaka, Zambia, cirka 1970.

Legendarer

Postat: 06 jan 2009, 17:41
av Flybear
Ett jättetack till Lars Sundin och Fredric Lagerquist, som hjälpte mig att hitta piloten som jag flög med 1987-88! Jag undrade länge över vem det var. Nu kan jag gå vidare i min forskning och kanske även hitta namnet på hans kompanjon.
Tack för all hjälp :D
MVH
Björn Andersson.

Re: Legender

Postat: 09 feb 2009, 21:33
av Flybear
Kurt Hansson
Oscar Yngve Hermansson

Re: Legender

Postat: 10 feb 2009, 21:20
av Flybear
Enligt nya uppgifter så var Oscar Y hermansson verksam i Swaziland med sitt bolag Scan Air Charter Han förollyckades i November -1993. Då han crashade med sin DC-3 utanför Molima (Beira,Mozambique) Tyvärr så dog hans son i en flygolycka i samma månad 1991 i Sena också utanför Beira (Provinsen Sofala) Senare upppgifter så har jag förtstått att han föddes i Stockholm någonstans utanför Skå- Edeby Färingtuna. Han har enligt uppgift arbetat som flygmekaniker på SAS eller Lin Någon som vet mer, är välkommna.
MVH Björn Andersson.
Tacksam för eder kunskap!
Fredric Lagerquist skrev:
Lars Sundin skrev:
Googling kring dessa data och platsnamn som nämns i frågan m m, gav det personnamn Fredric nämner men som jag inte kände till från mitt läsande om Biafra. (Vidare ytterligare en DC-3-olycka med dödlig utgång.) Jag väntade därför med att svara, jag förväntade mig att Fredric visste något.


:-)

...fast jag kan inte på rak arm minnas att jag stött på namnet O Y Hermansson när jag snokat i Biafra-relaterade flygiska ting.

Däremot tror jag att han hade en flygverkstad i Lusaka, Zambia, cirka 1970.

Re: Legender

Postat: 01 mar 2009, 18:46
av Flybear
Hej igen! Då har jag kommit ytterligare en bit på väg i mitt sökande efter Oscar Yngve Hermansons karriär, med Scan Air Charter i Swaziland. Den hittade jag på bloggen www.laeblogg.se där jag sökte på Hermansson. Även i sökandet på min vän Curt Hansson fick jag napp på Swedecross, nu vet jag att han startade Air Trader i början på 70-talet tillsammans med en Ulf Engelbrecht. Även om den sagan blev kort så blev den en nyhet för mig,då han inte har berättat den episoden för mig. Så det skall bli kul att trumfa det för honom när vi ses nästa gång! Jag välkomnar fler tips om hans karriär och även nya uppgifter, om denna O Y Hermansson.
MVH. Björn Andersson.

Re: Legender

Postat: 02 mar 2009, 10:07
av Erik Johansson
Hej Bjorn,

Ulf Engelbrecht has left us, and so as has Gote Rosen. I am certain they are now planning charter flights together at a higher level. I am still in contact with Curt Hansson.

Re: Legender

Postat: 08 mar 2009, 16:02
av Flybear
Hej Erik! Berätta gärna mer om Curt Hansson, det finns säkert mycket som jag inte vet om hans karriärer osv. Jag har ju trots allt bara känt honom i 15 år?
MVH Björn Andersson
Erik Johansson skrev:Hej Bjorn,

Ulf Engelbrecht has left us, and so as has Gote Rosen. I am certain they are now planning charter flights together at a higher level. I am still in contact with Curt Hansson.

Re: Legender

Postat: 08 mar 2009, 19:53
av Erik Johansson
Hej Bjorn,

If you would be kind enough to contact me on my Email address which is aviaerik@iol.pt I would be happy to talk to you about Curt and perhaps also put you in contact with him.

Curt and I worked together for many, many years and I have a lot of fond memories of those days. That was the good old charter days in Scandinavia.

Looking forward to hearing from you.