Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Hej!
Jag har lite historia att dela med från MFI då jag jobbade där 1975-1979.
Sedan var jag tillbaka i MFI men då Malmö Forsknings och Innovations AB under året 1983.
Då byggde vi Sländan ultralight och mycket annat kul med Björn Andreasson och Rudolf Abelin.
Bilder kommer.
Fredrik Frallan Reichel
Jag har lite historia att dela med från MFI då jag jobbade där 1975-1979.
Sedan var jag tillbaka i MFI men då Malmö Forsknings och Innovations AB under året 1983.
Då byggde vi Sländan ultralight och mycket annat kul med Björn Andreasson och Rudolf Abelin.
Bilder kommer.
Fredrik Frallan Reichel
Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge

Björn Andreasson, Leif Salmberg och Rudolf Abelin.
Avslutat provflygning med kompositvinge.
Tufsen bakom planet är Per Hazelius.
Senast redigerad av Frallan den 27 maj 2014, 15:19, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Leif Salmberg. underbar kille som jag flög med aerobatiskt. Jättekul!
Han kom från JA 37 provflygare i Linköping.

Första take off med nya vingen. Vi sitter i följebil bakom.



Han kom från JA 37 provflygare i Linköping.

Första take off med nya vingen. Vi sitter i följebil bakom.



Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Prototyptillverkning
Mest Epoxi och glas men sedan långa poltruderade och limmade kolfiberstänger/balkar längsmed som styvade upp vingen.
Mycket bra och för sin tid, tidig avancerad teknologi.
Per Hazelius var nyckelperson i allt detta. Både ideer och praktiskt genomförande.


Mest Epoxi och glas men sedan långa poltruderade och limmade kolfiberstänger/balkar längsmed som styvade upp vingen.
Mycket bra och för sin tid, tidig avancerad teknologi.
Per Hazelius var nyckelperson i allt detta. Både ideer och praktiskt genomförande.


Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Hjärtligt tack för bilder, människor och story. Gärna mer om det finns
...
Försynt fråga - är det möjligtvis du som vinglöst gör en lätt lyftning här...?
Vänligen Hans Krensler

Försynt fråga - är det möjligtvis du som vinglöst gör en lätt lyftning här...?
Vänligen Hans Krensler
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Japp, tummen upp. Intressant och kul med bilderna.
Lennart A
Lennart A
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Hej Hans!
Ja det är jag.
Bilen är skissad av just Björn Andreasson. Så den var 150 kilo lättare än någon annan 4 cylindrig dragster.
Piper Cub på hjul, så att säga.
Nästan så det är koppling till flyghistorik.
Byggdes av mig och Bengt Lindberg 1977 när vi jobbade på MFI.
Bilen finns kvar och skall startas upp i år igen.
Hur hittade du den?
Ja det är jag.
Bilen är skissad av just Björn Andreasson. Så den var 150 kilo lättare än någon annan 4 cylindrig dragster.
Piper Cub på hjul, så att säga.
Nästan så det är koppling till flyghistorik.
Byggdes av mig och Bengt Lindberg 1977 när vi jobbade på MFI.
Bilen finns kvar och skall startas upp i år igen.
Hur hittade du den?
Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Ja, hitta den bilden var inte svårt - det är bara att goggla "Fredrik Frallan Reichel" och tänt var det!
Lite utanför flygandet...men, "Pank" existerar fortfarande, säger du, och kommer åter till livs - privat eller officiellt någonstans?
Hans K
Lite utanför flygandet...men, "Pank" existerar fortfarande, säger du, och kommer åter till livs - privat eller officiellt någonstans?
Hans K
Re: Malmö Flygindustri MFI 17 med kompositvinge
Hej Hans,
Ja, Pank är i mitt garage.
Den fick sig en sväng på banan 1991 och då var det 11 år sedan den varit ute.
Vi var snabbast och vann Bug Run på Mantorp. Jag bodde i SydKorea och var bara hemma på semester. Lång historia runt det, men inte flyghistoria.
Nu har jag samlat delar i säkert tio år och i år ska den startas upp.
Originalmotor från 1978 fast nu med skruvkompressor.
Vill du veta mer, så kolla tråden nedan.
http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=22305.0
Ja, Pank är i mitt garage.
Den fick sig en sväng på banan 1991 och då var det 11 år sedan den varit ute.
Vi var snabbast och vann Bug Run på Mantorp. Jag bodde i SydKorea och var bara hemma på semester. Lång historia runt det, men inte flyghistoria.
Nu har jag samlat delar i säkert tio år och i år ska den startas upp.
Originalmotor från 1978 fast nu med skruvkompressor.
Vill du veta mer, så kolla tråden nedan.
http://cal-look.no/lounge/index.php?topic=22305.0
Fredrik Frallan Reichel
MFI 75-79
MFI 75-79