Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 163
Levererat till F 3 1929-08-15. Motor typ BJ VI nr 6348
Numrerat 331
Formation 1929-08-16
Godkänt 1929-09-12
Vid C.F.M. 1929-09-10 till 1929-09-13. Diverse reparationer
C.F.M. 1929-10-10. Översyn.
Formation 1929-10-19
Haveri 1929-11-26 vid F 3, Malmen. Påkört å flygfältet av fpl nr 333, ff löjtnant Birger Schyberg
Flygplanet blev å flygfältet å Malmen påkört av annat flygplan vid dettas landning. Besättningen oskadad. Kostnaderna för materielens reparation c:a 4.000:- kronor.
Förråd 1929-11-27
C.F.M. 1929-12-04. Reparation. Ny övervinge komplett med skevningsroder och ny undervinge monterade.
Formation 1929-12-14
C.F.M. 1930-01-10. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad
Formation 1930-01-15
C.F.M. 1930-02-08. Översyn
Formation 1930-02-12
C.F.M. 1930-03-19. Provflygning för kontroll av planets reglering.
Formation 1930-03-19
C.F.M. 1930-03-21. Diverse justeringar.
Formation 1930-03-26
C.F.M. 1930-04-08. Motor typ BJ VI nr 6309 inmonterad.
Formation 1930-04-12
C.F.M. 1930-05-07. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-05-08
C.F.M. 1930-06-04. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-06-06
C.F.M. 1930-06-25. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-06-28
C.F.M. 1930-08-04. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-08-09
Motor typ BJ VI nr 6309 inmonterad 1930-09-07
C.F.M. 1930-09-09. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-13
Förråd 1930-10-11
C.F.M. 1930-11-24. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad
Förråd 1931-01-19
Överlämnat till F 5 1931-02-02 som lån
F 5 formation 1931-02-03
Haveri 1931-02-04. Nödlandning. Orsak: Igenoljade tändstift på 4 st cylindrar. Flygplanet oskadat.
Reparation av sidoroder den 10/3. Skidor påmonterade den 3/3. Skidor utbytta mot hjul den 23/3. Reparation av talrörsanordningen samt skottstarten den 27/3.
Återlämnat till F 3 1931-04-18
Förråd 1931-04-18
C.F.M. 1931-04-24. Översyn.
Formation 1931-05-06
Förråd 1931-05-19
C.F.M. 1931-06-01. Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad.
Formation 1931-06-09’
Haveri 1931-06-15. Kollision med fpl nr 395, varvid ytterändan å höger yttervinge skadades.
C.F.M. 1931-06-16. Reparation.
Formation 1931-06-21
C.F.M. 1931-08-10. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-08-18
C.F.M. 1931-09-10. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-09-12
C.F.M. 1931-09-23. Diverse målning
Formation 1931-09-25
C.F.M. 1931-10-19. Diverse smärre justeringar.
Förråd 1931-10-28
C.F.M. 1931-12-14. Omnumrering av planet
Numrerat 3331 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-16
C.F.M. 1932-02-25. Anordning för utförande av fallskärmskast inmonterad
Formation 1932-02-26
Förråd 1932-04-01
C.F.M. 1932-04-05. Utprovning av bombfällningsanordning.
Förråd 1932-04-21
C.F.M. 1932-05-11. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad.
Formation 1932-06-03
CFM 1932-07-09. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-16
CFM 1932-08-31. Vänster stabilisator justerad
Formation 1932-09-01
CFM 1932-09-15. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-09-16
Förråd 1932-10-07
CFM 1932-12-14. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad. Ny flygkropp förstärkt för hydromontering. Radiomontage m. 27/32 inmonterat
Formation 1933-05-28
Haveri 1933-07-04.. Vid en landning tog höger vingspets å undervingen i marken.
Reparation av vingen höger sida. Reparation utförd av personal från CVM
Förråd 1933-10-06
CVM 1933-10-18. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI VI nr 6347 inmonterad.
Fpl omnumrerat till 1331
Förråd 1933-11-06
Överlämnat till F 1 1933-11-09
Formation 1933-11-10
Haveri 1934-02-02
Motor: BJ VIA nr 6347
Besättningen ldk löjtnant Carlberg, edk aspirant Rydelius oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Landningsstället havererat. Propellern kassabel. Smärre skador å undervinge.
Skador motor: Motorns båda undre cylindrar skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.910:- kr
Verkstad 1934-07-07. Motorfundament från 1335 monterat
Formation 1934-07-16
Verkstad 1934-07-19. Motor typ BJ VI nr 6342 monterad
Formation 1934-08-01
F 2 Hägernäs vintern 1935
Verkstad 1935-06-20 för motorbyte. Motor typ BJ nr 6812 monterad
Formation 1935-07
Verkstad 1935-08-30
Formation 1935-09-03
Haveri 1935-09-19
Motor: BJ VI nr 6812
Ff furir Öhrstedt oskadad
Orsak till haveri: Landningen utförd 10 - 15° snett emot vinden. Vinden byig och kastade upp till 30°.
Skador flygplan: Flygkroppen: Kroppens vänstra sida intryckt, stagbock, övre ramrör, motorfundament och landningsställ deformerade. Vingar: Spetsarna å över- och undervingen svårt skadade, framkanten å övervingen delvis intryckt. Diverse: Höjd- och sidoroder deformerade. propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 9.200:- kr
Till CVM 1935-09-22; haverireparation
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-94
Registreringsnummer 331 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-03-16
Verkstad 1936-08-29. Motorbyte. Motor typ BJ nr 6446 inmonterad.
Formation 1936-09-02
Överlämnat till F 3 1936-09-04
Märkning 3-1
Formation 1936-09-04
Förråd 1936-10-15
Formation 1937-01-18
Förråd 1937-03-04
CVM 1937-04-02; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1937-06-04
Formation1937-07-02
Haveri 1937-07-18
Motor: BJ VI nr 6351
Ff sergeant Starck oskadad
Orsak till haveri:Försämrad styrbarhet på marken, enär ett knippe hö fastnat å sporren. Påkörning av hästräfsa.
Skador flygplan: Mindre skada å undervingen.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr
Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-10-07
F 3 förråd 1937-10-07
Formation1937-11-27
Överlämnat till F 5 1937-11-29 som lån
Formation 1937-11-29
F 5 verkstad 1938-01-24. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad
Formation 1938-02-16
Verkstad 1938-03-15. Undervingen varit nedmonterad för reparation av fanérskador. Utbyte av landningsställ.
Formation 1938-03-29.
Återlämnat till F 3 1938-04-14
Förråd 1938-04-14
Formation1938-05-05
Förråd 1938-09-13
Materielreserv
Kasserat 1939-12-01
S 6 nr 331, 3331, 1331, 331
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier