Sida 1 av 1

S 6 nr 332, 3332, 332

Postat: 29 maj 2014, 09:06
av Leif Fredin
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 164

Levererat till F 3 1929-08-23.
Numrerat 332
Formation 1929-08-23
Godkänt 1929-09-12. Motor typ BJ VI nr 6318

Haveri 1929-08-25 vid F 3, Malmen. Vid landning å flygfältet skadades undervingen.
Ff furir Claes Burén

CFM 1929-08-26. Ny undervinge monterad.
Formation 1929-09-05
CFM 1929-10-22. Översyn
Formation 1929-10-25
CFM 1929-12-21. Fästen för avskärmningsplåtar framför cylindrar monterade.
Formation 1930-01-08
CFM 1930-01-31. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6355 inmonterad.
Formation 1930-02-09
CFM 1930-02-27. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
Formation 1930-04-01 (?)
CFM 1930-05-07. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-05-09

Bild

CFM 1930-07-02. Motor typ BJ VI nr 6446 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-10
CFM 1930-08-01. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-08-06

Haveri 1930-08-24 vid landning
Ff furir Hagbyhn oskadad, fs landstormsunderlöjtnant Ulander lätt skadad (underläppen spräckt och ett par tänder losslagna..
Flygplanet havererade vid planerad landning å Visborgs slätt. Orsaken till haveriet var kollision med jordvall. Kostnaderna för materielens reparation beräknas till c:a 15.000:- kronor

Förråd 1930-09-07
CFM 1931-03-30. Diverse reparationer. Fpl förstärkt för hydromontering.
Formation 1931-08-13

CFM 1931-08-28. Provflygning för kontroll av regleringen.
Formation 1931-08-31
CFM 1931-09-09. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-09-10
Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad 1931-09-25
CFM 1931-10-09. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-10-15
CFM 1931-12-19. Liten översyn. Omnumrering av planet
Numrerat 3332 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1932-01-12
CFM 1932-04-01. Inmontering av filmseriekamera.
Formation 1932-04-06
CFM 1932-06¬-09. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad.
Formation 1932-07-07
CFM 1932-08-01. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-08-06

Haveri 1932-08-25. Nödlandning vid Hulan syd sjön Åsnen på grund av motorhaveri.
Ff underlöjtnant Åkerlind.
Flygplanet nedmonterat

CFM 1932-08-29. Uppmontering och inmontering av ny motor. Ny övervinge komplett med skevningsroder monterad. Motor typ BJ nr 6450 inmonterad
Formation 1932-09-04
CFM 1932-10-11. Diverse arbeten
Förråd 1932-10-19
Formation 1932-11-01
Till CFM 1933-01-24
Överlämnat till F 1 1933-01-31 som lån
Verkstad 1933-03-09. Reparation av avgassamlare. Reparation av främre durken i spanarsits. Duken reparerad på kropp och vingar.
Återlämnat till F 3 1933-03-17
Formation 1933-03-18
CFM 1933-05-24. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6451 inmonterad. Radiomontage m/27/32 monterat.
Formation 1933-06-19
CVM 1933-09-01. Båda bränsletankarna reparerade. Avgassamlaren reparerad
Formation 1933-09-07

Haveri 1933-09-14 vid landning. Vingar. landningsställ, motorfundament och propeller kassabla. Diverse skador å flygkropp och stjärtparti.

CVM 1933-09-19. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad.
Formation 1933-12-04
CVM 1934-06-04. Mindre översyn.
Formation 1934-06-09
CVM 1934-09-14. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VIA nr 6452 inmonterad
Formation 1934-10-06
Förråd 1934-10-10
Formation 1935-01-25
Överlämnat till F 1 1935-04-16 som lån
Återlämnat till F 3 1935-08-20
Förråd 1935-08-20
Formation 1935-09-01

Haveri 1935-09-29 vid Ripa
Motor: BJ VIA nr 6452
Besättningen ff löjtnant Jean Dubois, fs löjtnant John Lindgren oskadad
Orsak till haveri: Kollision med marken. Nattflygning. Dålig sikt.
Skador flygplan: Flygkropp och landningsställ smärre skador. Övervingens vänstra ände avbruten, framkantfanér och spryglar söndrade. Undervinge och propeller kassabla.
Skador motor: Avgassamlaren kassabel. En del vippor och ventilstänger skadade.

CVM 1935-10-02. Reparation efter haveri. Motor typ BJ VI A nr 6472 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-2
Registreringsnummer 332 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1936-03-17
Formation 1936-04-27

Bild

1936-05-12. Avdriftsmärken å stabilisator infört enligt Flyg nr 31

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 20, förare löjtnant K G H Nordström

CVM 1936-08-06. Motorbyte och reparation. Motor typ BJ VIA nr 6452 inmonterad
Formation 1936-08-20
Förråd 1936-10-15
Formation 1937-02-01
F 5 formation 1937-03-23
Verkstad 1937-04-30. Utbyte av undervinge och höger vingstötta (tagna från fpl nr 380).
Formation 1937-05-11.
Återlämnat till F 3 1937-05-31.
Förråd 1937-06-01
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-31
Förråd 1937-08-24
Till CVM 1937-09; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad
Förråd 1937-10-07
Formation 1937-11-04
Överlämnat till F 5 1937-11-29

Haveri 1937-12-13
Motor: BJ VIA nr 6445
Ff löjtnant Werner oskadad.
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning tog undervingen i marken och fpl ställde sig på nosen.
Skador flygplan: Undervingen bruten. Motorfundament söndrat.
Skador motor: Diverse skador å cylindrar.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Verkstad 1937-12-14.
Till CVM 1937-12-18.. Haverireparation. Motor typ BJ VIA nr 6473 inmonterad
F 3 förråd 1938-06-01
Till CVM 1938-07-26 för inmontering av blindflygningsinstrument och blindflygningshuv
F 3 formation 1938-07-28
Förråd 1938-10-06
Överlämnat till F 5 1938-10-15
Förråd 1938-10-15
Lån jml fo 75/1938 från den 1/12. Placerat vid FKS fr.o.m. den 15/10 på grund av bristande hangarutrymme vid F 3. F 5 formation 1938-12-25
Återlämnat till F 3 1939-04-14.
Till CVM 1939-05-02; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad
Formation 1939-07-26

Bild
Foto: Krigsarkivet, Armé- Marin- och Flygfilm

Märkning 3-70 1939-12
Förråd 1940-02-28
Till CVM 1940-03-06; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6452 inmonterad
F 3 förråd 1940-04-19
Formation 1940-04-25
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-70
Förråd 1940-09-15
Kasserat 1940-12-06. Gångtid 1975 tim