Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 170
Levererat till F 3 1930-02-08. Motor typ BJ VI nr 6351
Numrerat 335
Godkänt 1930-02-24
Haveri 1930-04-08. Flygplanet på näsan vid landning. Landningsställ och undervinge varit i kontakt med ett staket.
CFM 1930-04-09. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6450 inmonterad.
Formation 1930-04-16
CFM 1930-06-28. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-01 (?).
CFM 1930-07-28. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
Formation 1930-08-03
Haveri 1930-08-24. Planet gått på näsan vid landning.
CFM 1930-08-25. Reparation.
Formation 1930-08-28
CFM 1930-09-08. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-12
CFM 1930-09-19. Vänster yttre bränsletank reparerad. (Läck i botten)
Formation 1930-09-20
CFM 1930-10-15. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-10-18
CFM 1930-12-01. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad
Formation 1931-01-10
CFM 1931-01-21. Anordningar för bombfällning monterade
Formation 1931-01-28.
CFM 1931-04-15. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad.
Formation 1931-04-29
CFM 1931-05-12. Landningsstället justerat
Formation 1931-05-14
CFM 1931-06-17. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-06-20
Haveri 1931-06-29. Planet på näsan vid landning. Undervingen avbruten i båda ändar vid stöttfästena.
Ny undervinge (förut tillhört S 6 nr 334) monterad. Diverse reparationer.
Formation 1931-07-08
CFM 1931-07-30. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad.
Formation 1931-08-11
Haveri 1931-08-11 å Malmen
Total gångtid: 524.46 tim
Motor: BJ VIA nr 6448
Total gångtid: 463.53 tim.
Ff furir Lundgren oskadad
Skador flygplan: Flygkroppen: En del stagbocksstöttor krökta eller stukade. Röret mellan främre och bakre landningsställsfäste å höger sida avslitet. En del rör i kroppens främre, undre del skadade. Vänstra undre ramröret mellan spant III och IV böjt. En del stag i kroppens bakre del slappa och därför föreligger säkerligen en viss förvridning av kroppen. Övervingen: Framkantsfanéret delvis söndrat. En del spryglar söndrade. Undervingen: Främre vingbalken skadad invid kroppen. En del fanér söndrat. Diverse: Landningsstället svårt skadat. Övre delen av sidorodret hoptryckt. Fena något skadad. Propellern förstörd. Därutöver åtskilliga smärre skador å planet.
Skador motor: Vid utvändig besiktning har några skador ej kunnat konstateras. Med hänsyn till propellerbrottets utseende synes det emellertid troligt att vevaxeln är krokig, eller att invändiga skador förefinnas.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande flygplan c:a 4.000:- kr.
Ur protokoll
Furir Lundgren anförde i huvudsak följande:
Att han av Kapten Zachrisson beordrats utföra tre flygningar, två kortare och en längre,
att två landningar hade verkställts före haveriet, vilka förlöpts utan anmärkning,
att han under landning för att hålla planet i horisontalläge måst föra skevningsroderspaken rätt mycket åt vänster,
att vid tredje landningen nämnda tryck känts hårdare än förut,
att troligtvis en för tidig sättning ägt rum med åtföljande fartförlust, varigenom troligtvis roderverkan ej räckt till för att upphäva planets lutning åt höger,
att planet efter genomsjunkningen tog mark med högerhjul,
att därvid en krasch i landningsstället hördes,
att planet därefter rullade på vänstra hjulet och höger vingspets i en båge c:a 50 m. för slutligen långsamt slå runt,
att han ansåg att en för tidig sättning jämte ovan nämnda benägenhet hos planet att ligga på höger vinge var orsaken till kapotteringen,
att hos planet i planflykt någon större lutning åt höger ej förmärkts.
Uppläst och vidkänt:
Nils Lundgren
Furir.
Löjtnant Bongenhielm anförde i huvudsak följande:
att planet sattes på för stor höjd och tappade farten,
att planet kom ned på höger hjul, och att landningsstället därvid brast,
att planet därefter omedelbart svängde svagt åt höger,
att planets högra vingspets och därefter nosen tog mark, varefter maskinen slog runt,
att han, som under L:s landningar medföljt som spanare, under första landningen märkt, att planet sattes något före med högra hjulet.
Uppläst och vidkänt:
N.O. Björsell
Löjtnant
Underlöjtnant Edlén anförde i huvudsak följande:
att planet kom med ganska låg fart några meter över marken,
att sättningen tydligen var för hög, men ej särskilt hård,
att högra hjulet först tog mark, och att svart moln av jord omedelbart därefter syntes,
att planet under rullningen så småningom sjönk ned på höger sida för att slutligen slå runt,
att han själv förut gjort tre landningar, varvid inga störande moment förekommit.
Uppläst och vidkänt:
Tore Edlén
Underlöjtnant.
Fänrik Wollin anförde i huvudsak följande:
att L. kom i vingglidning mot landningsplatsen, varefter maskinen rätades upp,
att hans uppfattning var den, att L. skulle komma för långt, varför maskinen togs upp för tidigt för att bringa ned farten,
att L. satte maskin på 1 – 1½ m. höjd med högra hjulet något före,
att en smäll genast hördes, varefter maskinen så småningom lutade över åt höger varefter maskinen under en stegrad sväng åt höger slutligen kapotterade,
att han flugit planet kort förut, varvid han ej märkt någon tendens hos planet att vilja ligga på höger vingen,
att han själv strax förut utfört tre landningar, dock ej med samma plan, och att därvid inga störande moment förekommit.
Uppläst och vidkänt:
D. Wollin
Fänrik.
Fänrik Löwkrantz anförde i huvudsak följande:
att han beträffande händelseförloppet hade samma uppfattning som Fänrik Edlén
Uppläst och vidkänt:
Gustaf Löwkrantz
Fänrik.
Furir Hinnerson anförde i huvudsak följande:
att maskinen kanade svagt åt höger, när det tog mark
att landningsställets högra sida sjönk ihop,
att då maskinen slagit runt, den hade svängt c:a 90° åt höger i förhållande till landningsriktningen.
Uppläst och vidkänt:
G. Hinnerson
Furir.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Föraren har gjort sig skyldig till en felbedömning genom en för hög sättning av planet i landningsögonblicket. Flygplanet har dessutom ej legat i horisontalläge under landningen utan lutat åt höger, vilket gjort att flygplanet tagit mark med högra hjulet först. Härvid har högra landningsställsbenen utsatts för ett för kraftigt tryck och gett med sig eller brustit. Kapotteringen har därefter varit oundviklig.
Med hänsyn taget till vad vid förhöret framkommit, kan enligt min åsikt föraren ej göras ansvarig för olyckan, varför jag vördsamt får föreslå, att Kronan vidkännes kostnaderna för planets iståndsättande.
Malmen den 12/8 1931
Knut Zachrisson
Förhörsledare
Jean Dubois
Protokollförare
CFM 1931-08-12. Reparation, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6355 inmonterad.
Formation 1931-08-22
CFM 1931-09-09. Diverse smärre justeringar.
Formation 1931-09-10
CFM 1931-09-23. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6445 inmonterad. Flygplanet omnumrerat
Numrerat 3335 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-06
CFM 1931-12-12. Provkast med fallskärm
Förråd 1931-12-15
CFM 1932-01-12. Provkast med fallskärm
Förråd 1932-01-17
F 3 formation 1932-02-01
Till CFM 1932-02-09.
Överlämnat till F 5 1932-02-13 som lån
Verkstad 1932-04-08. Detaljer för Dk-flygning bortmonterade.
Formation 1932-04-08.
Verkstad 1932-05-13
Formation 1932-05-27
Återlämnat till F 3 1932-05-30
Förråd 1932-07-03
CFM 1932-08-19. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6445 inmonterad
Förråd 1932-12-21
Formation 1933-03-09
CFM 1933-05-12. Avgassamlaren reparerad.
Formation 1933-05-13
Haveri 1933-06-13. Kollision med fpl nr 3379. Ny främre distansaxel (den gamla skadad).
Haveri 1933-07-06 vid landning. Vingar, stagbock och stjärtparti skadat.
Förråd 1933-07-07
CVM 1933-07-21. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6450 inmonterad. Radiomontage m/27/32 inmonterat.
Formation 1933-09-12
Förråd 1933-10-04
CVM 1933-10-18. Översyn. Flygplanet omnumrerat till 1335
F 3 förråd 1933-11-06
Överlämnat till F 1 1933-11-09
Formation 1933-11-10
Haveri 1934-02-27
Motor: BJ VIA nr 6450
Ff sergeant Bjurhovd oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning under svåra landningsförhållanden.
Skador flygplan: Landningsstället skadat. Luckan till verktygsväskans förvaringsplats skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Till CVM 1934-03-21; reparation
Formation 1934-07-03
Haveri 1934-07-06
Motor: BJ VI nr 6450
Ff aspirant Rydelius oskadad
Orsak till haveri: Vindkast under utrullningen och felbedömning av hastigheten,
Skador flygplan: Baldakinsträvor i flygkroppen knäckta. Sättning i bakersta spantfältet. Övervingens vänstra frambalkspets avslagen, näsfanéret spräckt vid spryglarna, ett flertal spryglar stukade. Härigenom har en sättning uppkommit i vingens plan. Undervingens vänstra balkändar avslagna samt näsfanéret skadad. Fena och sidoroder stukade. Propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 5 á 6.000:- kr
Till CVM 1934-07; reparation. Motor typ BJ VII nr 6446 inmonterad. Övervinge utbytt, från fpl 3374. Undervinge utbytt, från fpl 3376.
F 1 formation 1934-09-01
Haveri 1935-01-28
Motor: BJ VI nr 6446
Ff fanjunkare Gustav Andersson oskadad
Orsak till haveri: Sandstoff och smuts i axiallagret.
Skador motor: Främre lagret skuret och motoraxeln skadad.
Beräknad reparationskostnad 540:- kr
Verkstad 1935-01-28. Motor typ BJ VI nr 6347 inmonterad
Formation 1935-02-02
Verkstad 1935-08-30
Formation 1935-09
Verkstad 1935-09-23; motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6450 inmonterad
Formation 1935-09-28
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-96
Registreringsnummer 335 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-05-07 Motorbyte samt reparbeten. Motor typ BJ VI nr 6347 inmonterad
Formation 1936-05-27
Överlämnat till F 3 1936-09-04
Märkning 3-5
CVM 1936-10-22. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad
Förråd 1937-01-08
Formation1937-04-21
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-01
Materielreserv 1938-05-14
Kasserat 1939-12-01. Gångtid 1616.30 tim. Antal flygningar 3698 st.
S 6 nr 335, 1335, 335
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier