Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 169
Levererat till F 4 1930-01-08. Motor typ BJ VI nr 6452. Hjulen utbytta mot skidor.
Numrerat 473
Godkänt 1930-01-25
Verkstad 1930-03-12. Bakre balken å undervingens ytterända skarvad vid sprygel 11. Landningsställ från fpl 472 reparerat och påmonterat. Undervinge från fpl 475 monterad.
I tjänst 1930-03-15 (
Verkstad 1930-04-14. Fpl monterat på hjul.
I tjänst 1930-04-29
Verkstad 1930-09-04. Ändring av bensinsystemet.
I tjänst 1930-10-15
Haveri 1930-11-21
Motor: BJ VIA nr 6452
Ff furir Wilén oskadad
Orsak till haveri: Hård vind, begränsat utrymme.
Skador flygplan: Undervingen skadad, propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad 490:-
Verkstad 1930-11-21. Renovering. Undervingens framkant reparerad. Propellern utbytt.
I tjänst 1930-11-29
Verkstad 1931-02-20. Oljeförvärmt luftintag monterat.
I tjänst 1931-02-24
Verkstad 1931-03-04. Motor typ BJ VI nr 6543 inmonterad.
I tjänst 1931-03-11
Verkstad 1931-04-07. Översyn
Överlämnat till F 3 1931-04-15
Till CFM. 1931-04-18. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad
Numrerat 373
Formation 1931-05-22
Till CFM 1931-06-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-06-14
Haveri 1931-07-09. Under storm blåste flygplanet omkull, varvid undervingen i vänstra ändan söndrades, och ställde sig därefter på näsan.
Ny undervinge (förut tillhört S 6 nr 334) monterad 1931-07-12. Diverse reparationer.
Till CFM 1931-08-05. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-08-15
Haveri 1931-08-18. Vid landning bröts undervingen vid stöttfästena å höger sida.
Till CFM 1931-08-19. Ny undervinge (förut tillhört S 6 nr 475) monterad. Diverse reparationer.
Formation 1931-08-21
Till CFM 1931-09-07. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-09-10
Till CFM 1931-10-21. Översyn av flygplan och motor.
Förråd 1931-11-06
Till CFM 1931-12-10. Flygplanet omnumrerat
Numrerat 3373 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-11
Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad 1932-02-11
Till CFM 1932-02-12. Beslag för upphängning av meteorograf monterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-02-23
Till CFM 1932-07-19. Motorbyte och viss översyn. Motor typ BJ VI nr 6453 inmonterad.
Förråd 1932-08-06
Till CFM 1932-08-10. Anordningar för fallskärmskast inmonterade.
CFM 1932-08-12. Provkast med fallskärm
F 3 formation 1932-08-19
Förråd 1932-10-08
Till CFM 1932-11-09. Diverse arbeten
Formation 1932-11-19
Till CFM 1933-01-30. Montering av stödklackar och skidbeslag av nya typen
Formation 1933-02-01
Haveri 1933-02-20 vid landning. Vingen tog i marken och bröts vid stöttfästena å höger sida.
Reparationer 1933-03-22. Undervingen utbytt
Till CFM 1933-03-09. Till CFM:s förfogande för vissa prov.
F 3 formation 1933-03-15
Till CFM 1933-05-11. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6472 inmonterad. Radiomontage m/27/32 inmonterat.
F¨3 formation 1933-06-09
Till CVM 1933-09-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1933-09-20
Till CVM 1933-10-06. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad. Ny förstärkt främre kroppsdel för hydro.
Formation 1934-06-07
Haveri 1934-09-19
Motor: BJ VI nr 6448
Ff korpral Westergren oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av landningshastighet.
Skador flygplan: Bruten vingspets.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Haveri 1934-09-20. Fpl ställdes av en kraftig stormby på nosen, varvid undervingen bröts vid stöttan, vänster sida.
Motor: BJ VI nr 6448
Orsak till haveri: Stormby.
Skador flygplan: Undervingen samt propellern brutna. Ett hjul söndrat.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
1934-09-22. Undervingen utbytt.
Till CVM 1934-10-05. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad. (
Förråd 1934-11-09
Formation 1935-03-01
Förråd 1935-04-01
Överlämnat till F 1 1935-04-16 som lån
Återlämnat till F 3 1935-08-20
Till CVV 1935-08-21. Flottörlandningsställ monterat.
Formation F 3 1935-08-28
1935-09-06. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Förråd 1935-10-10
Till CVM 1935-11-08. Liten översyn samt motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad. Fpl ommärkt.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-11
Registreringsnummer 373 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1935-12-15
Till CVM 1936-02-01. Till Försöksavdelningens förfogande.
Förråd 1936-12-01
F 3 formation 1936-07-03
Förråd 1936-10-15
Formation 1936-11-01
F 3 förråd 1937-01. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad
Överlämnat till F 5 1937-03-23 som lån
Haveri 1937-04-15.
F 5 verkstad 1937-04-15. Reparation efter haveri. Utbyte av undervinge. m.m.
Formation 1937-04-19.
Haveri 1937-04-21.
F 5 verkstad 1937-04-22. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6349 inmonterad
Formation 1937-05-04
Återlämnat till F 3 1937-05-31.
Formation 1937-06-02
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-09-01 som lån
Återlämnat till F 3 1937-09-30
Förråd 1937-10-01
Till CVM 1938-01-14; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad
F3 förråd 1938-05-14
Överlämnat till F 1 1938-06-01 som lån
Haveri 1938-08-08
Motor: BJ VIA nr 6451
Ff fanjunkare Andersson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Undre flänsen å bakre balken på undervingen avslagen. Diverse smärre skador å spryglar och duk å undervingen. En stötta deformerad och ett distansrör avbrutet i landningsstället.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr
Återlämnat till F 3 1938-08-23
Till CVM 1938-08-29 som lån för fallskärmskast.
F 3 förråd 1938-09
Till CVM 1938-09-30 som lån för fallskärmskast
F 3 förråd 1938-10-18
Överlämnat till F 5 1938-12-01 som lån
Verkstad 1939-01-11. Utbyte av undervinge.
Formation 1939-01-19.
Verkstad 1939-03-24. Liten översyn och motorbyte. M motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Formation 1939-04-12
Återlämnat till F 3 1939-04-27.
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-02
Dk bortmonterat 1939-07-07
Haveri 1939-07-26 vid Rinkaby
Motor: BJ VI nr 6351
Besättningen ff aspirant B Franzén, fs löjtnant A Glendor oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.
Skador flygplan: Kropp: Stjärtparti def., baldakin och motorfundament kraftigt tillstukat.
Skador motor: Yttre skador obetydliga. Motorn måste dock monteras ned helt och undersökas.
Beräknad reparationskostnad 12.800:- kr
Kassationsförslag 1939-09-05
F 3 verkstad 1939-12-04; haverireparation
Märkning 3-73 (1939-12)
Förråd 1940-04-15
Formation 1940-04-23
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-09-03
Till CVM 1940-09-10; liten översyn
F 3 förråd 1940-10-19
Formation 1941-01-17
Överlämnat till F 2 1941-01-18 som lån med motor typ BJ VI nr 6342
Återlämnat till F 3 1941-04-09. Förråd
Formation 1941-04-28
Motor urmonterad 1941-08-20
Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad 1941-09-01
Kasserat 1944-10-23. Gångtid total 2360 tim, efter SF 703 tim, efter LF 180 tim. Antal flygningar 4468 st. Motor typ BJVIF nr 6445. Gångtid total 1986 tim, efter SM 180 tim. Såväl fpl som motor har uppnått full tid för översyn.
S 6 nr 473, 373, 3373, 373
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier