Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 171
Levererat till F 4 1930-02-13. Motor typ BJ VI nr 6347.
Numrerat 474
Godkänt 1930-02-24
Verkstad 1930-04-01. Planet monterat på hjul.
Förråd 1930-04-08
I tjänst 1930-05-14
Verkstad 1930-08-02. Fanéret på vänstra vingens ytterända nytt.
I tjänst 1930-08-05
Verkstad 1930-10-14. Bränslesystemet ändrat.
I tjänst 1930-11-22
Haveri 1931-01-08
Motor: BJ VI nr 6347
Ff furir Blomqvist oskadad
Orsak till haveri: För låg fart.
Skador flygplan: Större skador å kroppen, vingar och landningsställ m.m.
Skador motor: Endast smärre skador å motorn. Propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 14.200:- kr
F 4 förråd 1931-01-08
Verkstad 1931-02-01. Reparation. Ombyggnad till hydro. Motor typ BJ VI nr 6452 inmonterad. Planet omnumrerat
Numrerat 3374 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Överlämnat till F 3 1932-06-14
Formation 1932-06-15
Haveri 1932-06-17. Undervingen tog i marken vid landning, varvid bakre vingbalken och några spryglar skadades å vänster sida.
Till CFM 1932-06-22. Ny undervinge monterad. Diverse reparationer
Formation 1932-06-28
Till CFM 1932-07-18. Undervingen utbytt. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-23
Till CFM 1932-08-26. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-08-29
Till CFM 1932-08-29. Provflygning för kontroll av regleringen. Mindre omreglering och list inlagd i sidorodret. Formation 1932-08-30
Till CFM 1932-09-15. Kamerasikte, Aldis Sight, inmonterat m.m.
Formation 1932-09-17
Förråd 1932-10-07
CFM 1932-11-22. Diverse arbeten
Formation1932-11
Till CFM 1933-03-16. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6473 inmonterad. Radiomontage m/27/32 monterat
Formation 1933-04-11
Haveri 1933-04-20. Vid landning tog höger vingspets, undervingen, i marken och bröts vid stöttfästena.
Förråd 1933-04-21
Till CFM 1933-05-05. Övervingen utbytt. Ny undervinge monterad. Diverse reparationer.
Formation 1933-05-16
Haveri 1933-07-13. Vid landning bröts undervingen i båda ändar vid stöttfästena. Planet stått på näsan.
Reparation 1933-07-13. Undervingen utbytt. Ny vänster N-stötta. Nya hjul. Avgassamlaren utbytt, från fpl nr 3335
Formation 1933-07-18
Till CVM 1933-09-11. Motor typ BJ VI nr 6445 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1933-09-20
Förråd 1933-10-05
Formation 1933-11-14
Till CVM 1933-11-17. Mindre översyn.
Formation 1933-12-04
Haveri 1934-05-07. Vid landning tog undervingen i trädtopparna, varvid framkanten delvis söndrades.
Till CVM 1934-05-07. Undervingen utbytt. Beslag för 50 kg bomber inmonterade.
Formation 1934-05-08
Till CVM 1934-07-17. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Formation 1934-08-06
Haveri 1934-09-20. Fpl ställdes av en kraftig stormby på nosen, varvid undervingen bröts vid stöttan, vänster sida.
Motor: BJ VI nr 6351
Orsak till haveri: Stormby.
Skador flygplan: Bruten vingspets.
Beräknad reparationskostnad 400:- kr
1934-09-22. Undervingen utbytt. Formation.
Förråd 1934-10-25
Formation 1934-11-01
Till CVM 1935-02-18. Diverse arbeten
Formation 1935-02-27
Till CVM 1935-04-29. Mindre reparation av fpl.
Formation 1935-05-03
Till CVM 1935-05-17. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6318 inmonterad.
Förråd 1935-06-16
Formation 1935-07-09
Till CVV 1935-07-23. Montering av sjölandningsställ.
Formation 1935-08-08
1935-09-06. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Förråd 1935-10-11
Till CVM 1935-10-25. Diverse arbeten. Fpl omnumrerat
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-12
Registreringsnummer 374 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 1 1935-11-01 som lån
Återlämnat till F 3 1936-03-16
Formation 1936-03-17
Förråd 1936-05-01
Till CVM 1936-05-22. Stor översyn samt motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6472 inmonterad.
Formation 1936-09-12
Nödlandning 1936-09-27
Motor: BJ VIA nr 6472
Ff furir Magnusson oskadad
Orsak till nödlandning: Igenoljad motor.
Förråd 1936-10-15
Formation 1937-02-04
Förråd 1937-03-04
Formation 1937-04-21
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-08-21
Till CVM 1937-09-21; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad
F 3 förråd 1937-11-23
Överlämnat till F 5 1937-11-29 som lån
Nödlandning 1937-12-14 pga motorstopp. Undervinge och höger sida skadade.
Ff fänrik Lundgren oskadad
Skador flygplan: Undervingen något skadad.
Beräknad reparationskostnad 300:-
F 5 verkstad 1937-12-15. Reparation av skada efter nödlandning. Vingställ, sidoroder och höjdroder varit nedmonterade för hemtransport efter nödlandning. Utbyte av undervinge (tagen från fpl 332).
Formation 1938-01-12
Haveri 1938-03-04. Fpl blåst omkull. Skador: undervinge, höger sida, båda balkarna avbrutna vid stöttfästet.
F 5 verkstad 1938-03-05.
Formation 1938-04-11.
Återlämnat till F 3 1938-04-14. Förråd
Formation 1938-04-28
Till CVM 1938-08-11 för reparation
Formation 1938-08-20
Förråd 1938-10-01
Till CVM 1938-11-03; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6347 inmonterad
Överlämnat till F 5 1938-12-01 som lån
Återlämnat till F 3 1939-04-27. Förråd
Formation 1939-05-03
Förråd 1939-07-31
Till CVM 1939-08-01; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6321 inmonterad
Formation 1939-09-14
Haveri 1939-12-06 vid Buddbyträsket. Märkning 3-12
Total gångtid: 1461 tim.
Motor: BJ VI nr 6321
Total gångtid: 780 tim.
Besättningen ff fänrik Nils Ahlner, fs korpral Rune Sjödin oskadad
Orsak till haveri: Kapottering på grund av stöp vid landning på is.
Skador flygplan: Flygkropp, motorfundament, sidoroder och fena kassabla. Övervingen skadad, huvudsakligen i framkantfanéret
Skador motor: 2 st. vippor skadade, propellern kass.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Ur protokoll:
Fänrik Ahlner anförde i huvudsak följande:
att han beordrats utföra viss rekognosering för sgrp
att han först utfört tre landningar på Peröfjärden
att han därefter flög till Buddbyträsket, där han likaledes utförde tre landningar
att första landningen på Buddbyträsket företogs på södra delen av träsket, den andra vid Bodens sjöhangar och den tredje vid norra delen av sjön
att fpl kapotterade vid sista landningen till följd av stöp på isen, som täcktes av nyfallen snö.
Uppläst och vidkänt:
Nils Ahlner
Fänrik
Korpral Sjödin anförde i huvudsak följande:
Korpral Sjödin hade intet att tillägga utöver Fänrik Ahlners redogörelse.
Uppläst och vidkänt:
Rune Sjödin
Korpral 61
Till F 3 per järnväg 1939-12-09
F 3 förråd 1939-12-21
Märkning 3-74 (1939-12)
Till CVM 1940-04-19; haverireparation. Motor typ BJ VI nr 6319 inmonterad
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
F 3 förråd 1940-07-13
Formation 1940-07-19
Märkning 3-74
Till CVM 1940-10-07; liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6343 inmonterad
F 3 förråd 1940-11-02
Formation 1941-01-17
Överlämnat till F 2 1941-01-18 som lån
Återlämnat till F 3 1941-04-09. Förråd
Formation 1941-04-28
Haveri 1941-07-31
Motor: BJ VI nr 6343
Ff aspirant Hain oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken med S 6B nr 387 under nattflygning.
Skador motor: Propellern kassabel.
F 3 förråd 1941-09-15
Till CVM 1941-09-22; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIF nr 6930 inmonterad
F 3 förråd 1941-11-04
Formation 1941-11-05
Haveri 1942-01-08 vid Malmen. Märkning 3-74.
Motor: BJ VIF nr 6930
Besättningen ff furir Arne Rosell, ss vpl Bengt Petersson oskadad
Orsak till haveri: Manöverfel vid starten.
Skador flygplan: Flygkroppens bakre del svårt deformerad. Höger stöttpyramid deformerad; motorfundamentet kassabelt, landningsställ något skadat. Undervinge svårt skadad, kass. Övervingen: framkant bräckt på 1/4 av längden.
Skador motor: Vippaggregat till cyl 1, 6 och 7 förskjutna bakåt, avgassamlaren deformerad. Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad 11.000:- kr
Verkstad 1942-01-14; haverireparation
Kasserat 1943-04-29. Gångtid 1937 tim. Ålder
S 6 nr 474, 3374, 374
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier