Sida 1 av 1
Pierre Holländer
Postat: 04 jan 2009, 01:56
av C Fridh
Hej!
Jag är ny här och tycker att ni har ett väldigt trevligt forum! Massa kul saker att läsa om!
Jag håller på med ett litet kul RC projekt och undrar om någon sitter på lite bra bilder på den Pitts som Pierre Holländer flög på 80talet. Jag tänker då på den som var målad i Linjeflygs färger.
Han var min stora barndomshjälte, och jag behöver lite referensbilder för att kunna få min rc modell så lik som möjligt!
Tackar!
/Christian Fridh
Postat: 04 jan 2009, 10:14
av Kenneth Göransson
Postat: 04 jan 2009, 10:38
av Lars Sundin
Planet är (är inte luftvärdigt f n) SE-IRX och det finns gott om bilder av planet på webben men i en senare gul målning.
I något nummer av MACH finns bilder av planet i Linjeflyg-målningen. Jag googlade men det bästa jag fann var just de bilder av en modell som Kenneth G tipsat om.
Lars S
Postat: 04 jan 2009, 12:23
av C Fridh
Hallo!
Det var snabba ryck med svar! Verkligen ett levande forum!
Jag hittade själv de på plast modellen, men de på den andra länken hade jag inte hittat! Tackar för dem!
Jag vet att Flygrevyn hade bilder på den nån gång på 80talet. Som grabb satt jag och beundrade hans bedrifter... Tyvärr har ju de tidningarna fått gå till återvinningen under ett antal studentflyttar och annat...
Hittar ni fler så skrik till! All hjälp tas tacksamt emot!
/Christian
Postat: 04 jan 2009, 13:10
av Lars Sundin
Jag ser att i SFF:s bildarkiv finns ett flertal bilder av SE-IRX en viss dag 1993, den 25 april, då planet verkade hålla på att göra sig av med sin Linjeflyg-märkning. Andra bilder från några år senare visar att de blågula LIN-vinklarna försvunnit men den vita grundfärgen är kvar.
Jag har plåtat av omslaget på mitt ex av MACH nr 28, första kvartalet 1987, som väl egentligen inte ger så mycket mer än de bilder av en R/C-modell Kenneth G tipsat om.
http://larssundin.ownit.nu//MACH28_omslag.jpg
I bästa fall erinrar bilden några av oss om den lagom lättsamma approach till ämnet flyghistoria som MACH hade. Samt att man nog (en tid) hade en viss support från agenten för ett visst japanskt bilmärke. Medan man från Saab och KSAK nog inte hade så mycket support. Synd.
Lars S
Postat: 04 jan 2009, 14:17
av Peder Sandström
Hej, apropå Pierre Holländer så fick jag en film från Kramfors flygplats 10-jubileum 1984 där han flög med en annan Pitts, SE-GTX. Med sig hade han en kvinnlig speaker som beskrev Pierres manövrer med namn, t.ex kallades 4-punkts momentroll för "de fyra årstiderna. Filmen kan ses här:
http://se.youtube.com/watch?v=YodlPxZiT3U
Inte världens bästa kvalitet kanske men kul ändå.
Mvh Peder Sandström
Postat: 06 jan 2009, 10:51
av Hans Spritt
Hej!
Det finns också en nästan helvit version av SE-IRX.
Denna bild tog jag på flygdagen i Västerås år 2003.
Se länken.
http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... SE-IRX.jpg
/HANS/
Postat: 06 jan 2009, 16:09
av C Fridh
@ Lars: Var det i Mach 28 som det gjordes ett accelerationstest mellan Pierre (i Pittsen) och en bil (Toyota Celican på bilden)?
Har för mig att jag läste ett sådant test och att Pierre vann i sin Pitts!
/Christian
Texten Linjeflyg
Postat: 08 jan 2009, 17:16
av Björn Bäcklund
skall vara upp och ner på högersidan. En detalj jag missade när jag byggde min modell.
Björn Bäcklund
Re: Texten Linjeflyg
Postat: 08 jan 2009, 20:13
av Fredric Lagerquist
Björn Bäcklund skrev:skall vara upp och ner på högersidan. En detalj jag missade när jag byggde min modell.
...och indirekt därmed sagt att texten var rättvänd på vänstersidan.
The real thing på Norrköping/Kungsängen 880528
Postat: 11 jan 2009, 20:37
av Hans Spritt
Hej!
Här är en bild på barndomshjälten Pierre vid sin Pitts SE-IRX.
http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... E-IRX2.jpg
Bilden är från flygdagen i Örebro 1987.
/HANS/
Postat: 11 jan 2009, 22:03
av Lars Sundin
C Fridh skrev:@ Lars: Var det i Mach 28 som det gjordes ett accelerationstest mellan Pierre (i Pittsen) och en bil (Toyota Celican på bilden)?
Har för mig att jag läste ett sådant test och att Pierre vann i sin Pitts!
/Christian
Hej Christian!
Upptäckte din undran först nu. Jo du har rätt, även om artikeln inte går in så mycket på själva testets detaljer utan slår an på bilder och en skojig jämförelse mellan Toyota Celica 16 Twin Cam 1987 och Pitts S2 1984. Sålunda har Pitts'en 25 timmars serviceintervall (700 mil ca), Toyotan 1500 mil.
Testet skedde på Tullinge-fältet (hösten -86 skulle jag tro). Ett citat:
Ställer man upp dem på linje och flaggar iväg dem i ett accelerationstest, piper den motorstarka kärran ifrån direkt, trots att man tycker gummi mot asfalt skall ge bättre grepp än propeller i luft, åtminstone de första metrarna.
260 hästar på 772 kg vikt, med constant speed-snurra därtill, är naturligtvis mer än 143 hästar på 1280 kg.
Lars S