17203
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Tillverkningsnummer: SAAB
Levererat till F 12 1943-03-31
Godkänt 1943-04-10
Haveri 1943-04-12 vid F 12, Kalmar.
Total gångtid: 6.25 tim
Motor typ PP XI nr 6377
Total gångtid: 7.45 tim
Besättningen flygförare överstelöjtnant O. Ragnar Carlgren, pass vpl 1488-11-42 (401) Evald Johansson oskadad
Orsak till haveri: Föraren hade icke fällt ut landningsstället.
Skador flygplan: Bombluckor, motorkåpor, under motorplåtar, oljekylare, spinnfena deformerade. En del kroppsspant samt brandskottet äro intryckta. Höger inre vingklaff knäckt.
Skador motor: Propellerväxelhuset avslaget i höjd med infästningen i vevhuset. Kamaxelkåporna på cyl. nr 7 äro sönderslagna.
Annan materiel: Ett propellerblad deformerat. Propellern isärtages för kontroll vid CVM. Pejlramen avbryten.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 1) 10.000:- kr.
Annan materiel 1) 3.000:- kr.
Summa 16.000:- Kr.
1) Med reservation för eventuella ytterligare större skador, som kunna framkomma vid kontrollen efter demontering.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Landning med infällt landningsställ på grund av fel å varningssirenen.
Överstelöjtnant Carlgren anförde i huvudsak följande:
Redogörelse
för händelseförloppet vid haveri med fpl ty 17C
nr 1703 den 12/4 1943.
Jag skulle utföra landningsövningar för att utröna skillnaden i landningsegenskaperna hos fpl typ 17C levererade från SAAB:s verkstäder i Linköping och Trollhättan. Enligt uppgift från flygande personalen skulle fpl levererade från verkstäderna i Linköping vara svårare att landa än fpl levererade från Trollhättan. Det har nämligen visat sig svårt att få ned stjärten i landningen.
Två landningar utfördes. Vid andra landningen skedde ”maglandning” på grund av att stället av glömska icke fällts ut. Varningssignalhornet för infällt landningsställ har icke givit signal, varför någon varning, att landningsstället icke varit utfällt vid övergång till glidflykt, icke erhållits. Före landningsklaffarnas utfällning drogs gasen av och nedbringades hastigheten till 190 km. Under glidflykten ökades gasen något. Då jag vid sättningen fann att ”maglandning” skett, drogs gasen helt tillbaka och kuperades motorn. Varningssignal uteblev även nu. Kontaktpinnen stod i rätt låge i förhållande till brytararmen (d v s framför brytararmen förande densamma till läge bakåt, kontaktläge).
Kalmar den 12/4 1943.
O.R. Carlgren
Överstelöjtnant.
Sergeant Lundgren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som stnuoff vid div,
att det förekommit i två fall, att varningssirenen för landningsstället ej funktionerat
att på grund av bristande stnutrustning (domkrafter m m) svårigheter föreligga, att på ett fullt betryggande sätt kontrollera, om varningssirenen är i funktion,
att så snart något fel upptäckts på sirenen, detta anmälts till vederbörande ff samt
att han i övrigt icke hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
T. Lundgren
Sergeant
Vpl 1194-11-42 Månsson anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället tjänstgjorde som 2. mek på fpl,
att han på order av furir Jönsson avlämnat fpl utan annan anm är att radio saknades,
att han ej visste om något fel på varningssirenen samt
att han i övrigt ej hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Göte Månsson
Vpl
Furir 8016-17-40 Jönsson anförde i huvudsak följande:
att han enl rapport från ordinarie fplmek anmält för översteljt Carlgren fpl klart med undantag av radion,
att någon anmärkning mot sirenen på fpl 17203 icke förekommit under föregående flygning,
att han omedelbart efter haveriet, medan fpl ännu befann sig på platsen för landningen, kontrollerat om varningssirenen funktionerade, varvid han kommit till den uppfattningen, att densamma var ur funktion,
att enligt erfarenhet från fpl typ J 9, varningssirenerna voro otillförlitliga, enär de trors provning på marken visade sig ej funktionera i luften samt
att han i övrigt icke hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Thore Jönsson
Furir
Vpl 1488-11-42 (401) Johansson anförde i huvudsak följande:
att han blivit beordrad att medfölja översteljt Carlgren såsom passagerare i baksits,
att översteljt Carlgren gjort en landning innan ifrågavarande landning,
att Johansson icke vid någon av landningarna hört sirenen tjuta,
att han, om densamma varit i funktion, borde ha hört den samt
att han i övrigt ej hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Evald Johansson
Vpl
Besiktning av fpl typ B 17C nr 17203 efter
Haveri å F 12 den 12/4 1943.
Fpl låg på flygkroppen med infällt landningsställ. Reglaget för landningsställets ut- och infällning stod i läge ”in”. Sedan fpl lyfts upp, fälldes landningsstället ut medelst den hydrauliska handpumpen. Utfällningen gick utan anmärkning. Härefter intogs fpl på tygverkstaden för vidare kontroll. Sedan fpl pallats upp, provkördes landningsstället medelst hydrauliska handpumpen. In-och utfällning av landningsstället verkställdes utan anmärkning. Såväl det elektiska visarinstrumentet för landningsställets läge som den akustiska varningssirenen och den mekaniska indikeringsanordningen fungerade utan anmärkning. Varningston erhölls för gasreglagelägen upp till 8 mm framför helt tillbakafört läge. Kontroll har utförts av varningssirenen utan anmärkning. Ingen glappkontakt i ledningarna för sirenens inkoppling har kunnat konstateras. Fortsatt undersökning för att möjligen utröna orsak till att varningssirenen ej ljudit kommer att företagas.
Kalmar den 15 april1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren glömt fälla ut landningsstället i samband med landning,
att varningssirenen icke funktionerat i luften, varför föraren ej erhållit varning att landningsstället ej var utfällt
att anmärkning mot varningssirenen före förarens start för flygningen ifråga icke förelegat samt
att varningssirenerna sannolikt icke äro tillförlitliga, enär de vid kontroll på marken kunna funktionera normalt medan de däremot i luften icke avgiva avsedd signal.
Fotografier över haveriet bifogas.
Kalmar den 16/4 1943
Erik Raab
Förhörsledare
B. Särnsjö
Protokollförare
Foto Krigsarkivet
Foto Krigsarkivet
Foto Krigsarkivet
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Enär haveriet synes vara av sådan beskaffenhet, som omförmäles i OSF kap IX § 3 samt 7 får jag vördsamt hänskjuta målet till CFV för avgörande.
Kalmar den 15/4 1943
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé
Till CVM 1943-04-12 för haverireparation. Beräknas klar 1944-06-01
Haveri 1944-09-27. Märkning 12-24
Motor: PP XI nr 6718
Besättningen ff aspirant Larsson, fsig korpral Nyberg oskadad
Orsak till haveri: För tidigt infällt landställ.
Skador flygplan: Diverse skador å kroppens undre spant och plåtar.
Skador motor: Propellerväxeln avslagen. Propellern sönderslagen och deform.
Beräknad reparationskostnad 29.000:- kr
Till CVM 1944-10-30 för haverireparation. Motor typ PP XI nr 6883 inmonterad. Klar 1945-05-09.
Till F 12 1945-05-11
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-02-11 för begränsad översyn. Motor typ PP XI nr 7016.
Anmäld klar 1946-04-15. Till F 12 1946-04-16.
Kasserat 1947-03-03
17203 B 17C
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier