F28 Fellowship (Gemenskap) Linjeflyg/SAS
Postat: 03 jun 2014, 21:56
Här kommer lite civil flyghistoria! 20 år sedan faktiskt.
Kanske någon känner igen sig!!
-------------------------------------
Fokker F28 Gemenskap!
Den 26 mars 1994 hade jag förmånen att flyga som tredje man i cockpit den absolut sista SAS Fokker F28 flygningen mellan Stockholm/Arlanda och Jönköping med SK3061 "Tola Viking" SE-DGT. Mitt sällskap på flygningen var den danske kaptenen Roland Kappelborg och i högerstolen styrman Peter Johansson. Med en snittfart på 600km/h blev vår flygtid ARN-JKG 32 minuter.
Efter landningen när alla passagerarna lämnat stod jag ensam kvar en stund på plattan och med kapten Kappelborgs ord ringande i mina öron "Tonight every passenger is a special passenger" såg jag med vemod SAS-Fokkern lyfta iväg tom mot Stockholm. Jag kunde följa den en kort stund på den klara kvällshimlen medan den blinkande farväl till Småland för alltid med sina ljusstarka strobelights (antikollisionsljus) som en sista hälsning!
En trevlig och intressant epok var över.
Men låt oss ta det från början:
I början på 70-talet jobbade undertecknad hos Linjeflyg (LF/JKG) på Jönköping/Axamo flygplats. Då en väldigt aktiv flygplats. Det var precis i brytningen mellan propeller och jet-epoken.
Convair CV-340/440 Metropolitan började att fasas ut för att lämna plats för den nya Fokker F28 Fellowship. F28 konstruerad av Fokker fabriken Schiphol/Amsterdam i Holland. En liten kul anekdot är att Convair CV-340/440 Metropolitan över en natt fick namnet "slöFokker" då det plötsligt började gå väldigt fort mellan Jönköping-Stockholm med F28 Fellowship jämfört med Convairen.
Grundaren Anthony Fokker även kallad "den flygande holländaren" föddes på Java (Indonesien) där hans far hade en stor plantage då han i unga år utvandrat från Holland till Java.
Familjen återvände dock till Haarlem i Holland där Anthony sattes i skola.
Den första Fokker-F28-1000 Fellowship (Mk1000) som levererades var SE-DGB den 25 april 1973. Vid spakarna smålänningen och kaptenen P-O Olemyr från Virestad i södra Småland och sedermera flygchef hos Linjeflyg.Han begick sitt luftdop sju år gammal 1936 i en av den legendariske Albin Ahrenbergs Junkers maskiner på Virestadsjön.Kostnad 0:- eftersom Ahrenberg lånade hans fars eka. Det fanns ingen brygga. Även mångårig styrelsemedlem hos SFF-Svensk Flyghistorisk Förening och delaktig i Fokkerns utveckling.
Fokkrarna var registrerade från SE-DGA till SE-DGX.
Linjeflyg hade totalt 20 st Fokkrar , tre st F28-1000 (70 passagerare) och 17 st Fokker F28-4000 (85 passagerare).Den senare ca. två meter längre 29,6 m och tre ton tyngre med en MTOW på 33 ton.Spännvidden nästan två meter bredare med sina 25,1 m. Motorerna var i stort sett identiska för båda versionerna.Den pålitliga Rolls-Royce Spey 555-15. Effekten var 4435 kp/motor vilket blir ungefär 26.000 hästkrafter att jämföras med CV-340/440 Metropolitans 5000 hästkrafter totalt.
Rolls-Royce som med förkärlek döpte/döper sina motorer efter namn på floder i England som exempelvis Dart, Tyne, Trent, Spey och Merlin för att nämna några.
Söndagen den 31 oktober-1999 flögs den absolut sista F28 flygningen då i SAS målning eftersom SAS tog över Fokkrarna 1992 när Linjeflyg tyvärr saligen avsomnade.
Det var SE-DGP "Steinar Viking" (DGPetter) som gjorde en flygning Stockholm-Ängelholm t.o.r. spakade av kaptenerna Rolf Wallin och Roland Karlsson.SE-DGP lev.17 december 1982 och accumulerade 37.187 flygtimmar och 50.206 landningar.
Värre var dock SE-DGL "Knut Viking" som också flög med sträckan Stockholm-Ängelholm samma dag t.o.r. (DGLudvig) accumulerade 48.585 flygtimmar och 71.404 landningar.SE-DGL flögs av kapten Bengt Rindå och flight officer Anders Åkerberg.
Ordet Fellowship står för gemenskap i ordlistan , något som präglade företaget Linjeflyg och detta flygplan som förändrade flygandet för mången svensk.
Thanks a lot F28 Fellowship!
Hans O. Sandström
SFF-Småland och f.d. LF/JKG
Kanske någon känner igen sig!!
-------------------------------------
Fokker F28 Gemenskap!
Den 26 mars 1994 hade jag förmånen att flyga som tredje man i cockpit den absolut sista SAS Fokker F28 flygningen mellan Stockholm/Arlanda och Jönköping med SK3061 "Tola Viking" SE-DGT. Mitt sällskap på flygningen var den danske kaptenen Roland Kappelborg och i högerstolen styrman Peter Johansson. Med en snittfart på 600km/h blev vår flygtid ARN-JKG 32 minuter.
Efter landningen när alla passagerarna lämnat stod jag ensam kvar en stund på plattan och med kapten Kappelborgs ord ringande i mina öron "Tonight every passenger is a special passenger" såg jag med vemod SAS-Fokkern lyfta iväg tom mot Stockholm. Jag kunde följa den en kort stund på den klara kvällshimlen medan den blinkande farväl till Småland för alltid med sina ljusstarka strobelights (antikollisionsljus) som en sista hälsning!
En trevlig och intressant epok var över.
Men låt oss ta det från början:
I början på 70-talet jobbade undertecknad hos Linjeflyg (LF/JKG) på Jönköping/Axamo flygplats. Då en väldigt aktiv flygplats. Det var precis i brytningen mellan propeller och jet-epoken.
Convair CV-340/440 Metropolitan började att fasas ut för att lämna plats för den nya Fokker F28 Fellowship. F28 konstruerad av Fokker fabriken Schiphol/Amsterdam i Holland. En liten kul anekdot är att Convair CV-340/440 Metropolitan över en natt fick namnet "slöFokker" då det plötsligt började gå väldigt fort mellan Jönköping-Stockholm med F28 Fellowship jämfört med Convairen.
Grundaren Anthony Fokker även kallad "den flygande holländaren" föddes på Java (Indonesien) där hans far hade en stor plantage då han i unga år utvandrat från Holland till Java.
Familjen återvände dock till Haarlem i Holland där Anthony sattes i skola.
Den första Fokker-F28-1000 Fellowship (Mk1000) som levererades var SE-DGB den 25 april 1973. Vid spakarna smålänningen och kaptenen P-O Olemyr från Virestad i södra Småland och sedermera flygchef hos Linjeflyg.Han begick sitt luftdop sju år gammal 1936 i en av den legendariske Albin Ahrenbergs Junkers maskiner på Virestadsjön.Kostnad 0:- eftersom Ahrenberg lånade hans fars eka. Det fanns ingen brygga. Även mångårig styrelsemedlem hos SFF-Svensk Flyghistorisk Förening och delaktig i Fokkerns utveckling.
Fokkrarna var registrerade från SE-DGA till SE-DGX.
Linjeflyg hade totalt 20 st Fokkrar , tre st F28-1000 (70 passagerare) och 17 st Fokker F28-4000 (85 passagerare).Den senare ca. två meter längre 29,6 m och tre ton tyngre med en MTOW på 33 ton.Spännvidden nästan två meter bredare med sina 25,1 m. Motorerna var i stort sett identiska för båda versionerna.Den pålitliga Rolls-Royce Spey 555-15. Effekten var 4435 kp/motor vilket blir ungefär 26.000 hästkrafter att jämföras med CV-340/440 Metropolitans 5000 hästkrafter totalt.
Rolls-Royce som med förkärlek döpte/döper sina motorer efter namn på floder i England som exempelvis Dart, Tyne, Trent, Spey och Merlin för att nämna några.
Söndagen den 31 oktober-1999 flögs den absolut sista F28 flygningen då i SAS målning eftersom SAS tog över Fokkrarna 1992 när Linjeflyg tyvärr saligen avsomnade.
Det var SE-DGP "Steinar Viking" (DGPetter) som gjorde en flygning Stockholm-Ängelholm t.o.r. spakade av kaptenerna Rolf Wallin och Roland Karlsson.SE-DGP lev.17 december 1982 och accumulerade 37.187 flygtimmar och 50.206 landningar.
Värre var dock SE-DGL "Knut Viking" som också flög med sträckan Stockholm-Ängelholm samma dag t.o.r. (DGLudvig) accumulerade 48.585 flygtimmar och 71.404 landningar.SE-DGL flögs av kapten Bengt Rindå och flight officer Anders Åkerberg.
Ordet Fellowship står för gemenskap i ordlistan , något som präglade företaget Linjeflyg och detta flygplan som förändrade flygandet för mången svensk.
Thanks a lot F28 Fellowship!
Hans O. Sandström
SFF-Småland och f.d. LF/JKG