Sida 1 av 1

17227 B 17C

Postat: 04 jun 2014, 09:50
av Leif Fredin
17227
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-05-25
Godkänt 1943-06-08
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-05-30. Märkning 12-blå T
Motor: PP XI nr 7094
Besättningen ff kadett Wellin, fsig korpral Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Huven troligen ofrivilligt nödutlöst
Skador flygplan: Huven bortblåst
Beräknad reparationskostnad 1.583:- kr

Till CVM 1945-08-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 7094. Motor typ PP XI nr 7174 inmonterad. Klar 1945-11-08.
Till F 12 1945-11-20

Haveri 1946-06-28. Märkning 12-gul I
Motor: PP XI nr 7174
Besättningen ff offasp, vpl furir A Lithén (GFSU:2), metasp, vpl furir Ehde (GFSU:2 fs) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl 17224
Skadornas omfattning: Fpl: Kropp: Motorring samt undre motorplåtar helt sönderslagna, fasta ff-huven sönderslagen. Vinge: hål och bucklor å vänstervingen (troligen kass), buckla å höger vinge. Motor: Inga yttre större skador. Propeller: Samtliga propellerblad ha slagmärken och repor.
Beräknad kostnad 22.000:- kr

Haveri 1946-09-30
Motor: PP XI nr 7147
Besättningen ff fänrik H Antoni (AFT), fsig Bjursell (FFSU:fsig) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med stolpe för gränsmarkeringsljus under markkörning, mörker.
Skadornas omfattning: Fpl: samtliga kroppsspant från pejlram till stjärtkon genomskurna på buksidan, plåtskador kroppsbuk i motsvarande omfattning.
Beräknad kostnad 8.000:- kr

Till CVM 1946-10-15 för haverireparation.
Motor typ PP XI nr 6689 inmonterad.
Arbetet avbrutet enligt CFV tnr 1629 av 1947-01-30.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6689
Till Etiopien 1947-09-03 (instruktionsmateriel).