Sida 1 av 1

17232 B 17C

Postat: 04 jun 2014, 10:27
av Leif Fredin
17232
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-07-12
Godkänt 1943-07-20

Nödlandning 1944-03-31. Märkning 12-32
Motor: PP XI nr 6572
Besättningen vicekorpral Åhgren, fsig furir Bergström oskadad
Orsak till nödlandning: Övervarv vid dykning. Hög oljetemperatur.
Skador motor: Skärning i motorns huvudvevstakslager
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Haveri 1944-07-17. Märkning 12-32
Motor: PP XI nr 6575
Besättningen ff korpral Åhgren, fsig sergeant Bergman oskadad
Orsak till haveri: Flygning på för låg höjd.
Skador flygplan: Skador å höger vinge och höger skevningsroder.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Nödlandning 1945-02-23
Motor: PP XI nr 6575
Besättningen ff fänrik Berg, fsig vpl Spånberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador motor: Ett flertal cylinderbultar cylinder 4 avbrutna eller lossade.
Beräknad reparationskostnad 2.700:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-10-29 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 7108.
Anmäld klar 1946-02-27. Motor typ PP XI nr 5609 inmonterad.
Till F 12 1946-03-05.

Nödlandning 1946-08-21
Motor: PP XI nr 5609
Besättningen ff löjtnant Sven Lampell (FFSU), fsig sergeant B Dahlberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Propellern gick upp i övervarv.

Till CVM 1946-10-15 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 6714
Motor typ PP XI nr 6585 inmonterad.
Arbetet avbrutet enligt CFV tnr 1629 av 1947-01-30.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6585
Till Etiopien 1947-09-03 (instruktionsmateriel).