17021
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 12 1943-03-18.
Haveri 1943-03-18 vid SAAB, Linköping.
Total gångtid: 4 tim.
Motor typ PP XI nr 6575
Total gångtid: 5.25 tim
Flygförare löjtnant Erik Westdahl oskadad
Orsak till haveri: Under inkörning till uppställningsplatsen hade föraren kört på en gränsmarkering.
Skador flygplan: Höger landningsställskåpa tillbucklad. Styrplåt för lucka vid sporre skadad. Bakkroppen något intryckt på undersidan.
Skador motor: Inga
Annan materiel: Pejlramen avbruten. Ram för hängande antenn avbruten
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 1.000:- kr
Annan materiel 500:- kr
Summa 1.500:- Kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under inkörning till uppställningsplatsen vid SAABL provflygningsavdelning kolliderade löjtnant E. Westdahl (ff i fpl nr 17021) med en träställning, tjänstgörande som gränsmarkering för en nyplanerad del av flygfältet. Vid kollisionen bortslets fpl pejlram och smärre skador uppstodo å fpl.
Löjtnant E. Westdahl anförde i huvudsak följande:
att han i samband med mottagning av fpl vid SAAB:L den 18/3 1943 utförde kontrollflygning av fpl nr 17021;
att han efter landning verkställde inkörning mot uppställningsplatsen vid provflygningsavdelningen;
att han, eftersom kontrollflygningen utförts utan anmärkning, avsåg parkera fpl för förnyad utkörning till start, så snart vederbörliga protokoll hade underskrivits;
att han under inkörningen, genom att upprepade gånger föra undan fpl nos, oavlåtligt kontrollerade att fpl rullade mitt emellan de båda gränsmarkeringslinjerna.
Fpl väg enl bif skiss.
att den lågt stående solen bländade honom för sikt framåt;
att han kolliderade med en träställning, som utgjorde gränsmarkering till en nyplanerad del av flygfältet;
Löjtnant E. Westdahl anförde härutöver:
Placeringen av nämnda träställning mitt framför uppställningsplatsen i den för övrigt ganska smala ”tungan” av flygfältet synes ha varit synnerligen olämplig. För personal som icke ägde kännedom om denna träställnings plats, förelåg en absolut kollisionsrisk vid förande av fpl från flygfältet till den västra delen av uppställningsplatsen, i synnerhet som sikten framåt i fpl 17 är mycket begränsad. Åsyna vittne till kollisionen var löjtnant E. Aulén.
Uppläst och vidkänt:
Erik Westdahl
Löjtnant
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att föraren kolliderat med en träställning, vilken omotiverat placerats på flygfältet.
Föraren synes icke kunna läggas till last det passerade med hänsyn till rådande förhållanden (dålig sikt framåt i fpl samt bländning av solen).
Kalmar den 19/4 1943.
Erik Raab
Förhörsledare
Einar Aulén
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes icke brustit i skälig aktsamhet. Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Kalmar den 4/5 1943.
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé
Godkänt 1943-04-13
Haveri 1944-06-21, märkning 12-12
Motor: PP XI nr 6685
Besättningen ff löjtnant Sonnevi, fs furir Sebring oskadad
Orsak till haveri: Landningsställ nödutfällt, sporren indragen.
Skador flygplan: Stjärtkon och spinfena deformerade. Fästet f. sporrens manövercylinder brustet. Spant i bakkroppen knäckt.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr
Nödlandning 1945-01-30
Motor: PP XI nr 6685
Besättningen ff kapten Weman, fsig furir Allzén oskadad
Orsak till nödlandning: Dåligt väder
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-05-14 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 6685. Motor typ PP XI nr 7106 inmonterad. Klar 1945-08-11.
Till F 12 1945-08-11
Totalhaveri 1946-03-11 vid Hallvikens flygfält. Märkning 12-blå E
Motor: PP XI nr 7106
Besättningen ff löjtnant Lennart Wiklund (FFSU), fsig furir K Hannes Nyberg (FFSU) omkom
Orsak till haveri: Kollision med fplvärn vid starten
Kasserat 1946-03-22. Gångtid 243.55 tim. Antal 290 flygningar 290 st
17021 B 17C
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 17021 B 17C
Inlägg av Bengt Ekbladh »
17021 B 17C
...
Om Totalhaveriet 1946-03-11 vid Hallvikens flygfält. Märkning 12-blå E
Kollision med fplvärn vid starten
in Memoriam säger::
haveri i start med skidställ, kollision med laduvärn .
B 17 boken säger:
Haveri i samband med start för uppdrag vid E1 vinterövning varvid anfall skulle företagas med 8 st 50 kg övningsbomber...
Är det vi ser här?
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B7BDCD5
Hoppar lite i texten här men..
I samband med starten har 17021 redan i höjd med bankorset lämnat det vältrade stråket åt höger för att senare Thav. i ett laduvärn ....
Fpl fattar eld och de 2 ombord omkommer.
Haveriorsak sägs::
Olämpligt utförd start där ff ej tagit hänsyn till vindstilla och snödjup...
Vidare sägs::
Banans markering borde dessutom varit tydligare
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B89C6CC
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BC2574B
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B854745
Bilder via FB
Obs samma dag havererar även 17041 på Hallviken......vi får kanske återkomma
...
Om Totalhaveriet 1946-03-11 vid Hallvikens flygfält. Märkning 12-blå E
Kollision med fplvärn vid starten
in Memoriam säger::
haveri i start med skidställ, kollision med laduvärn .
B 17 boken säger:
Haveri i samband med start för uppdrag vid E1 vinterövning varvid anfall skulle företagas med 8 st 50 kg övningsbomber...
Är det vi ser här?
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B7BDCD5
Hoppar lite i texten här men..
I samband med starten har 17021 redan i höjd med bankorset lämnat det vältrade stråket åt höger för att senare Thav. i ett laduvärn ....
Fpl fattar eld och de 2 ombord omkommer.
Haveriorsak sägs::
Olämpligt utförd start där ff ej tagit hänsyn till vindstilla och snödjup...
Vidare sägs::
Banans markering borde dessutom varit tydligare
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B89C6CC
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BC2574B
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B854745
Bilder via FB
Obs samma dag havererar även 17041 på Hallviken......vi får kanske återkomma
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier