Sida 1 av 1

17026 B 17C

Postat: 05 jun 2014, 10:58
av Leif Fredin
17026
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Haveri 1943-03-08 vid Tannefors. Verkstadsflygning

Ur rapport:
Besättning: Förare: Åke F Fagerberg. Observatör: Ing. N. Hultén

Haveriets orsaker
Haveriet är av samma karaktär som de många haverier, som inträffat inom Flygvapnet vid ”ground-loops” efter landning. Orsakerna till dessa hava varit: landning i sid- eller medvind, baktung lastning, ovana hos föraren, dåliga bromsar eller som regel en kombination härav.
Enligt föraren rådde vid tillfället i det närmaste vindstilla, varför landningssträckan valdes med hänsyn till fältbeskaffenhet och bländning från den nedgående solen. Enligt väderleksstationen på F 3 var vindriktning och hastighet den 8.3 kl. 17.00: 215°, 5-8 m/sek. Flygplanet skulle följaktligen ha landat ungefär i rak medvind från höger. Det faktum att ”ground-loopen” skedde åt vänster och ej åt höger talar emellertid för att sidvinden vid tillfället varit obetydlig och i varje fall ej bidragit till det inträffade.
Flygplanet var vid landningen lastat så att tyngdpunkten låg c:a 23,6% av AMK. Bakersta tp.-läget är c:a 29%, varför det aktuella kan anses ha varit ganska normalt och dessutom betydligt förligare än vad Fagerberg tidigare normalt flugit med vid inflygning av fpl typ 17B, vilka provflögs vid bakre tp.-läget.
Fagerberg har, som ovan nämnt, som förare flugit flygplantypen i c:a 55 timmar och är väl insatt i dess egenskaper och har av undertecknad, som själv råkat ut för ”ground-loop”, speciellt instruerats på denna punkt. Han kände vidare väl till de haverier, som inträffat i FV på grund av ”ground-loops”, och det PM, som utarbetats med anledning av haverierna . Dessutom har Fagerberg deltagit i utprovningen av den sporrhjuls-låsning, som konstruerats för att minska risken för ”ground-loop”. Bristande erfarenhet hos föraren torde därför knappast kunna vara orsak till haveriet.
Vad bromsarna beträffar, hade Fagerberg vid en tidigare flygning med samma flygplan i provflygningsrapporten anmärkt på bromsarna och speciellt den högra. Dessa hade då av verkstaden justerats genom att ledningssystemet urluftats, varvid en hel del luft konstaterats. Vid den påföljande kontrollen anmärkte kontrollanten (J. Ristefeldt) på att speciellt höger broms fortfarande föreföll att vara dålig, varför förnyad urluftning utfördes. Även då konstaterades en del luft i ledningarna. Vid utkörningen före den sista flygningen provade Fagerberg bromsarna på marken, varvid konstaterade att de voro bättre än vid den tidigare flygningen. Vid landningen tog emellertid den högra bromsen ej. Vid undersökning av spåren kunde ej märkas, att höger hjul bromsats. Markbeskaffenheten (torr lerjord) möjliggjorde emellertid ej något bestämt utlåtande på denna punkt. Efter haveriet hava bromsarna undersökts av civ.ing. A. Lönnkvist , utan att något fel upptäckts. Det är emellertid ej omöjligt att luft fortfarande funnits kvar i ledningarna.
Som en sammanfattning av ovanstående kan framhållas, att haveriet tydligen förorsakats av en ”ground-loop”, som ej kunnat hävas på grund av dålig verkan hos höger hjulbroms, och uppvisar ett fullkomligt parallellt förlopp med många av de haverier, som inträffat inom Flygvapnet. Det har nämligen visat sig, att en begynnande ”ground-loop” endast kan stoppas med en bromsning på motsatt hjul och att en utebliven broms-ning som regel resulterar i ett haveri.
Linköping den 12 mars 1943
Claes Smith
Provflygare

Provflygningsmeddelande.

Angående haveri vid landning med fpl 17026, typ 17C.

Fpl enl. ovan provflögs första gången 5 dennes varvid konstaterades bl. a. att bromsarna voro dåliga. Efter justering av dessa samt efter åtgärdande av övriga anmärkningar gjordes i dag en andra verkstadsflyg-ning. Före starten provades bromsarna grundligt vid pådragningar på fältet. Det befanns att bromsarna fortfa-rande voro dåliga men dock bättre än vid första flygningen. Start företogs 17.00 och landning 17.15. Efter c:a 100 meters utrullning efter landning började fpl att långsamt gira vänster. Höger broms ansattes men trots upprepade pumpningar med pedalen kunde giren ej hävas utan fpl gjorde ”ground-loop”. Efter c:a 80° sväng ur landningsriktningen vek sig höger landställsben inåt, bakåt, fpl lade sig på höger vinge och vänster land-ställsben vek sig utåt. Fpl blev liggande c:a 100° ur landningsriktningen. Vid haveritillfället rådde vindstilla.
Skadorna blevo ganska omfattande. Höger vinge, landningsställsvaggor och fällstöttor totalhavererade: propeller, höjdroder och undersidan av flygkroppen erhöllo lindrigare skador.
Besiktning av skadorna pågå. Bromssystemet kommer att underkastas noggrann kontroll.

Linköping den 8 mars 1943
Åke Fagerberg.


Levererat till F 12 1943-07-09
Godkänt 1943-07-20

Nödlandning 1943-11-11. Märkning 12-1
Motor: PP IX nr 6783
Besättningen ff aspirant Bjernekull, fsig sergeant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten.
Skador flygplan: Flygkroppens undersida delvis intryckt. Skalplåten sönderskuren på flygkroppens högra sida framför vingen. Höger yttervinge skadad vid fasta ksp. Stabilisatorn skadad höger sida. Höger höjdroderhalva sönderbruten. Landningsställskåporna deformerade. Motorkåpans främre ring söndersliten. Diverse motorplåtar defor-merade.
Skador motor: Propellerväxelhuset sönderslaget. Nedre cylindrarna skadade. Propelleraxeln krökt. Samtliga tre propellerblad krökta och något skadade i spetsen. Lock på propellerregulatorn spräckt.
Beräknad reparationskostnad 70.000:- kr

Till SAAB/L 1944-01-04 för haverireparation.
Påbörjad 1944-06-01. Motor typ PP XI nr 7033 inmonterad. Klar 1945-09-22.
Till F 12 1945-09-24
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 7071