17030 B 17C
Postat: 05 jun 2014, 11:02
17030
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1943-05-03
Godkänt 1943-05-12
Nödlandning 1943-08-13 på fält 9. Märkning 7-röd P
Motor: PP XI nr 6467
Besättningen ff fänrik Claes Romare Grönberg, fsig furir Bror Halling oskadad
Orsak till nödlandning: Total motorskärning troligen med början i huvudvevstakslagret.
Skador flygplan: Diverse skador på kroppsspant, täckplåt m.m.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknat reparationskostnad 60.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-01-07 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 6717.
Anmäld klar 1946-04-08. Motor typ My PP XI nr 6819 inmonterad.
Till F 7 1946-04-10.
Haveri 1946-05-10.
Motor: PP XI nr 6819
Ff furir Winblad (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ff har oavsiktligt råkat föra propellerreglaget för långt tillbaka och kommit i läge ”fast prop” varigenom motorn kommit upp i för högt varvtal.
Kasserat 1947-06-11 med motor typ PP XI nr 6954
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1943-05-03
Godkänt 1943-05-12
Nödlandning 1943-08-13 på fält 9. Märkning 7-röd P
Motor: PP XI nr 6467
Besättningen ff fänrik Claes Romare Grönberg, fsig furir Bror Halling oskadad
Orsak till nödlandning: Total motorskärning troligen med början i huvudvevstakslagret.
Skador flygplan: Diverse skador på kroppsspant, täckplåt m.m.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknat reparationskostnad 60.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-01-07 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 6717.
Anmäld klar 1946-04-08. Motor typ My PP XI nr 6819 inmonterad.
Till F 7 1946-04-10.
Haveri 1946-05-10.
Motor: PP XI nr 6819
Ff furir Winblad (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ff har oavsiktligt råkat föra propellerreglaget för långt tillbaka och kommit i läge ”fast prop” varigenom motorn kommit upp i för högt varvtal.
Kasserat 1947-06-11 med motor typ PP XI nr 6954