17036 B 17C
Postat: 06 jun 2014, 09:45
17036
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1943-05-27
Godkänt 1943-06-11
Haveri 1943-06-18 vid fält 21
Total gångtid: 22.15 tim
Motor typ PPXI nr 6785
Total gångtid: 24.00 tim
Besättningen ff kadett B. Bengtzon, mek vicekorpral 8062-9-43 Jonsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop, som ej kunnat hävas p g a bl a minskad bromsverkan i högt gräs.
Skador flygplan: Höger vinge knäckt, landställsben med kåpor deformerade, mittvingens frambalk deform. m.m.
Skador motor: Växelhuset avslaget.
Beräknat reparationskostnad: 25.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
ground loop cirka 100 m efter sättningen, vilket orsakade att landstället bröts sönder m.m.
Kadett Bengtzon anförde i huvudsak följande:
B. var den 18/6 beordrad som ff i fpl 17036 med vk 9062-9-43 Jonsson som mek för att utföra bombfällning.
B. erhöll ingen anmärkning på bromsarna av den mek som avlämnade fpl, furir 19 Johansson, och provade själv bromsarna under utkörning till start. B. hade fpl 17036 även under flygning den 17/6 och fungerade det då u.a. Efter utförd bombfällning gick B. mot flygfältet för landning på 150 m och kontrollerade vindriktningen varefter han svängde 90° tog ut landstället och svängde 180° mot fältet i vindriktningen, fortfarande på 150 m höjd. På lämpligt avstånd från fältet med en fart av 180 km/tim tog han ut vingklaffarna, planerade därefter med 150 km fart. I början av planén någon avdrift åt höger men detta korrigerades. Planén fortsattes och B satte fpl med en trepunktslandning c:a 200 m in på fältet. Fpl fortsatte sedan omkring 100 m rakt fram varefter detsamma fick tendens att svänga vänster. B. satte då lätt i höger broms och tyckte sig därmed hava hävt girtendensen, varför han släppte bromsen. Fpl fortsatte c:a 10 m rakt fram varefter girtendensen åt samma håll ånyo började. B. bromsade omedelbart kraftig höger. Märkte då att bromsen till en början tog ordentligt men därefter tycktes den släppa. B. pumpade då några gången med bromspedalen men detta hade ingen inverkan. Fpl började därefter hoppa på sidan varefter landstället efter en kort stund vek sig. Fpl blev då liggande ungefär vinkelrätt mot landningsriktningen. Så snart propellern tog i, kupérades motorn. B. hade tidigare varit utsatt för girtendens av motsvarande slag men alltid lyckats häva densamma. Girtendensen har dock icke tidigare förekommit på 17C.
B. hade intet mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
B. Bengtzon
Kadett.
Kadett Bengtzons flygtid: (fpl 17)
B 17B 48 timmar 10 min. 82 flygningar.
B 17C 24 timmar 30 min. 32 flygningar
Fänrik Grönberg anförde i huvudsak följande:
G. låg bakom fpl 17036 i plané före landningen och iakttog att fpl gjorde en normal landning. Ytterligare av händelseförloppet kunde han icke iakttaga på grund av att motorhuven skymde.
G. hade inte mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
C. Grönberg
Fänrik.
Furir 19 Johansson anförde i huvudsak följande: (1 mek å fpl 17036)
Någon anmärkning på bromsarna har icke någon gång framförts till honom.
J. provade bromsarna efter översyn den 17/6 vid utkörning till parkeringsplatsen varvid de fungerade utan anmärkning.
J. hade intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sven Johansson
Furir.
Vk 8062-9-43 Jonsson anförde i huvudsak följande:
J. medföljde som mek i fpl 17036. Flygningen och landningen utfördes enligt hans förmenande fullt normalt. Fpl fortsatte efter landningen en bit rakt fram varefter det började svänga vänster. Mot slutet blev svängen kraftigare.
J. hade intet att tillägga
Uppläst och vidkänt:
x)
Vicekorpral
x) Vk Jonsson har den 21/6 avlidit.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromssystemet undersökt omedelbart efter landningen varvid full bromsverkan kunde erhållas. Materielfel synes sålunda ej föreligga. Enär ff gjort 114 landningar under olika förhållanden med samma fpltyp är det troligt att yttre förhållanden varit en bidragande orsak till haveriet. Då gräset i det oslagna området, där groundloopen började var c:a 70 cm högt och mycket saftigt är det troligt att detta orsakat den dåliga bromsverkan.
Såtenäs den 6/7 1943
Sixten Barenthein
Förhörsledare
P.S. Paulsson
Protokollförare
Beslut:
Ff synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas. Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 8/7 1943
H. Svenow
Tjf Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-08-16 på F 6. Märkning 7-röd E
Motor: PP XI nr 6807
Besättningen ff furir Tönninger, överste Åkerman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador motor: Kompressorlager brustit
Nödlandning 1945-09-07. Märkning 7-röd E
Motor: PP XI nr 6493
Besättningen ff kapten M Nilsson, fsig sergeant W Ogestadh oskadad
Orsak till nödlandning: Magnetfel
Kasserat 1948-01-19 med motor typ PP XI nr 6009
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1943-05-27
Godkänt 1943-06-11
Haveri 1943-06-18 vid fält 21
Total gångtid: 22.15 tim
Motor typ PPXI nr 6785
Total gångtid: 24.00 tim
Besättningen ff kadett B. Bengtzon, mek vicekorpral 8062-9-43 Jonsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop, som ej kunnat hävas p g a bl a minskad bromsverkan i högt gräs.
Skador flygplan: Höger vinge knäckt, landställsben med kåpor deformerade, mittvingens frambalk deform. m.m.
Skador motor: Växelhuset avslaget.
Beräknat reparationskostnad: 25.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
ground loop cirka 100 m efter sättningen, vilket orsakade att landstället bröts sönder m.m.
Kadett Bengtzon anförde i huvudsak följande:
B. var den 18/6 beordrad som ff i fpl 17036 med vk 9062-9-43 Jonsson som mek för att utföra bombfällning.
B. erhöll ingen anmärkning på bromsarna av den mek som avlämnade fpl, furir 19 Johansson, och provade själv bromsarna under utkörning till start. B. hade fpl 17036 även under flygning den 17/6 och fungerade det då u.a. Efter utförd bombfällning gick B. mot flygfältet för landning på 150 m och kontrollerade vindriktningen varefter han svängde 90° tog ut landstället och svängde 180° mot fältet i vindriktningen, fortfarande på 150 m höjd. På lämpligt avstånd från fältet med en fart av 180 km/tim tog han ut vingklaffarna, planerade därefter med 150 km fart. I början av planén någon avdrift åt höger men detta korrigerades. Planén fortsattes och B satte fpl med en trepunktslandning c:a 200 m in på fältet. Fpl fortsatte sedan omkring 100 m rakt fram varefter detsamma fick tendens att svänga vänster. B. satte då lätt i höger broms och tyckte sig därmed hava hävt girtendensen, varför han släppte bromsen. Fpl fortsatte c:a 10 m rakt fram varefter girtendensen åt samma håll ånyo började. B. bromsade omedelbart kraftig höger. Märkte då att bromsen till en början tog ordentligt men därefter tycktes den släppa. B. pumpade då några gången med bromspedalen men detta hade ingen inverkan. Fpl började därefter hoppa på sidan varefter landstället efter en kort stund vek sig. Fpl blev då liggande ungefär vinkelrätt mot landningsriktningen. Så snart propellern tog i, kupérades motorn. B. hade tidigare varit utsatt för girtendens av motsvarande slag men alltid lyckats häva densamma. Girtendensen har dock icke tidigare förekommit på 17C.
B. hade intet mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
B. Bengtzon
Kadett.
Kadett Bengtzons flygtid: (fpl 17)
B 17B 48 timmar 10 min. 82 flygningar.
B 17C 24 timmar 30 min. 32 flygningar
Fänrik Grönberg anförde i huvudsak följande:
G. låg bakom fpl 17036 i plané före landningen och iakttog att fpl gjorde en normal landning. Ytterligare av händelseförloppet kunde han icke iakttaga på grund av att motorhuven skymde.
G. hade inte mer att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
C. Grönberg
Fänrik.
Furir 19 Johansson anförde i huvudsak följande: (1 mek å fpl 17036)
Någon anmärkning på bromsarna har icke någon gång framförts till honom.
J. provade bromsarna efter översyn den 17/6 vid utkörning till parkeringsplatsen varvid de fungerade utan anmärkning.
J. hade intet att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sven Johansson
Furir.
Vk 8062-9-43 Jonsson anförde i huvudsak följande:
J. medföljde som mek i fpl 17036. Flygningen och landningen utfördes enligt hans förmenande fullt normalt. Fpl fortsatte efter landningen en bit rakt fram varefter det började svänga vänster. Mot slutet blev svängen kraftigare.
J. hade intet att tillägga
Uppläst och vidkänt:
x)
Vicekorpral
x) Vk Jonsson har den 21/6 avlidit.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromssystemet undersökt omedelbart efter landningen varvid full bromsverkan kunde erhållas. Materielfel synes sålunda ej föreligga. Enär ff gjort 114 landningar under olika förhållanden med samma fpltyp är det troligt att yttre förhållanden varit en bidragande orsak till haveriet. Då gräset i det oslagna området, där groundloopen började var c:a 70 cm högt och mycket saftigt är det troligt att detta orsakat den dåliga bromsverkan.
Såtenäs den 6/7 1943
Sixten Barenthein
Förhörsledare
P.S. Paulsson
Protokollförare
Beslut:
Ff synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas. Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.
Såtenäs den 8/7 1943
H. Svenow
Tjf Flottiljchef
/Sixten Barenthein
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-08-16 på F 6. Märkning 7-röd E
Motor: PP XI nr 6807
Besättningen ff furir Tönninger, överste Åkerman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador motor: Kompressorlager brustit
Nödlandning 1945-09-07. Märkning 7-röd E
Motor: PP XI nr 6493
Besättningen ff kapten M Nilsson, fsig sergeant W Ogestadh oskadad
Orsak till nödlandning: Magnetfel
Kasserat 1948-01-19 med motor typ PP XI nr 6009