17038 B 17C
Postat: 06 jun 2014, 09:47
17038
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Till Fc 1943-06-07 för prov med förhöjd flygvikt
Levererat till F 12 1943-06-12
Godkänt 1943-06-25
Haveri 1943-07-27 vid F 12 Kalmar. Märkning 12-35.
Total gångtid: 8.35 tim.
Motor typ PP XI nr 6822
Total gångtid: 10.10 tim.
Besättningen ff furir 8087-1-38 H. Tage Boström, pass praktikant Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Groundloop under utrullning efter landning, varvid landningsställsbenens infästningar brusto.
Skador se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr
Motor 15.000:- kr
Annan materiel 5.000:- kr
Summa 50.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 17C nr 17038 den 27/7 1943 under utrullning efter landning i samband med groundloop.
Bilaga 1.
Besiktningsprotokoll för fpl typ B 17C nr 17038
Besiktning av skador efter haveri den 27/7 1943.
Flygplan.
Vid högra nedre fästet för motorfundamentet är brandskottet och förstärkningsprofil mellan sta 0 och sta 360 deformerade samt kroppsplåten uppriven.
Nedre spanthalva, sta 360, uppriven.
Höger yttervinge knäckt, mittvingklaffar deformerade.
Höger och vänster landställ: vaggorna deformerade och uppslitna, nedre fällstöttor avslitna, vänster manövercylinders kolvstång krokig, främre landställsförklädnaderna deformerade upptill, bakre landställsförklädnaderna hoptryckta.
Frambalk mittvinge deformerad vid sta 1640 höger. Bakre övre täckplåt, höger sida mittvingen deformerad.
Avgasrör höger tillplattat.
Motor.
Motor PPXI nr 6822: propellerväxelhuset avslaget, propelleraxeln krökt.
Annan materiel.
Propeller MP 1001 nr 11671: bladen deformerade.
F 12 den 1/8 1943 Al
Bilaga 2.
Rapport
över besiktning av hjulbromsarna på fpl B 17C nr 17038 efter haveri i samband med landning den 27/7 1943.
Vid kontroll i fpl omedelbart efter haveriet konstaterades, att höger bromspedal stod nedtryckt, medan vänster bromspedal stod normalt. Höger bromspedal kunde icke rubbas, medan vänster fungerade fullt normalt. Efter uppallning av fpl konstaterades dock att bromsledningen till höger hjulbroms hade slitits av vid hjulet sannolikt i samband med haveriet och att bromsoljan runnit ut, varför ovan angivna läge av höger bromspedal icke bevisar, att hjulbromsen varit låst under fpl rullning på marken före haveriet. Båda hjulen visade sig vara olåsta och lättrörliga. Hjulbromsarnas bromsmoment uppmättes, varvid båda visade sig kunna upptaga ett bromsmoment på 200 kgm, vilket är fullt tillräckligt för erhållande av fullgod bromsning. Vid detta prov hade ingenting rörts i vänster hjuls brosinstallation, som allts var i exakt samma skick som vid haveriet, medan bromsledningarna till höger hjulbroms reparerats och ny olja påfyllts systemet. Själva hjulbromsen hade sålunda icke heller på höger hjul rörts. Efter uppmätningen av bromsmomenten demonterades hjulbromsarna och bromslamellerna besiktigades utan anmärkning.
Kalmar den 10/9 1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör
Bilaga 3.
Händelseförloppet vid haveritillfället av fpl B 17C nr 17038.
Genom uppmätning av spåren efter hjulen har händelseförloppet vid haveritillfället kunnat rekonstrueras.
Fpl har satt sig c:a 50 m bakom utlagt landningsmärke samt rullat på rakbana c:a 80 m. Därefter har det börjat svänga först svagt höger och sedan något kraftigare höger under c:a 150 m, varefter fpl börjat svänga vänster först svagt och sedan allt kraftigare, tills det svängt c:a 180°i förhållande till landningsriktningen, varvid landningsställsbenens infästningar skjuvats av och fpl sjunkit ned på flygkroppen.
Orsaken till första högersvängen synes ha berott på, att föraren satt fpl något snett, så att sporrhjulet tagit mark på c:a ⅓ av avståndet mellan landningshjulen åt vänster hjuls sida. Av spåren att döma vill det synas som om båda hjulbromsarna varit ansatta under senare delen av utrullningen.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
/Arne Almé Protokollförare
Bilaga 4.
Furir 8087-1-58 Boström anförde följande:
Han tjänstgjorde såsom ff på fpl 35.
1. mek avlämnade fpl före flygning utan anmärkning.
Vid prövning av bromsarna under utkörningen fungerade dessa normalt.
Efter genomfört flyguppdrag ansattes landning normalt. Pumpning med bromspedalerna verkställdes före landningen.
Landningen ansattes rakt fram. Någon medveten upptagning för avdriften gjordes ej.
Under första delen av utrullningen märktes en tendens hos fpl att svänga åt väntser. Boström bromsade något med höger broms. Fpl började då en svag sväng åt höger, vilken stoppades med vänster broms. Efter en kortare fortsatt rullning började fpl svänga åt vänster, varför höger broms ansattes. Bromsen tog emellertis mycket dåligt och först sedan pedalen trampats i botten. Boström försökte pumpa med pedalen, men denna hade fastnat i nedersta läget, så att ytterligare pumpning kunde icke ske. Svängen fortsatte mjukt och slutade med en ground-loop. Fpl rullade ett litet stycke baklänges, varvid benen vek sig; det högra första, så att högervingen gick i marken.
Hela utrullningen hade förefallit normal. Svängarna ansåg Boström icke vara stora, och han hade icke befarat ground-loop förrän fpl till hans förvåning svängde runt. Farten hade icke varit stor och hade gått ner avsevärt före sista svängen.
Uppläst och vidkänt:
Tage Boström
Furir
Bilaga 5.
Praktikant Karlsson anförde:
Han medföljde såsom passagerare på fpl 35 och hade icke märkt något onormalt förrän fpl efter utrullningen svängde runt och benen vek sig.
Uppläst och vidkänt:
(Avrest från flottiljen.)
Vk 8125-1-44 Lindeberg anförde:
Han tjänstgjorde såsom 1. mek på fpl 35.
Något fel på bromsarna har icke observerats eller anmälts. Bromsarna hade varit något varma efter kvällsflyningen dagen för, vilket är mycket normalt. Vid prövning på morgonen hade de varit fullt justa.
Fpl hade utlämnats från verkstaden den 26/7 och bromsarna hade prövats för utlämnandet.
Uppläst och vidkänt:
Eric Lindeberg
VK.
Bilaga 6.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren satt fpl något snett vid landningen, så att fpl skenbart fått tendens att svänga höger, ehuru det sannolikt endast rört sig om en rörelse i fpl längdled,
att föraren missuppfattat den fpl – enligt hans åsikt – tendens att svänga höger och sökt parera denna med vänster hjulbroms,
att han därvid bromsat allt för kraftigt, så att fpl gjort en ground-loop åt vänster,
att något fel på hjulbromsarna icke har kunnat konstateras vid utgörd kontroll efter haveriet. På grund av andra inträffade fall synes det dock icke kunna anses uteslutet, att låsning av hjulbromsarna kan ha förelegat.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
Arne Almé
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes ha missuppfattat fpl läge omedelbart efter sättningen. Med hänsyn tagen till förarens utbildningsståndpunkt, synes han icke skäligen kunna lastas för haveriet. Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Kalmar den 30/9 1943.
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé
Till CVM 1943-07-27 för haverireparation.
Beräknas klar 1944-05-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6478
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Till Fc 1943-06-07 för prov med förhöjd flygvikt
Levererat till F 12 1943-06-12
Godkänt 1943-06-25
Haveri 1943-07-27 vid F 12 Kalmar. Märkning 12-35.
Total gångtid: 8.35 tim.
Motor typ PP XI nr 6822
Total gångtid: 10.10 tim.
Besättningen ff furir 8087-1-38 H. Tage Boström, pass praktikant Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Groundloop under utrullning efter landning, varvid landningsställsbenens infästningar brusto.
Skador se bilaga
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 30.000:- kr
Motor 15.000:- kr
Annan materiel 5.000:- kr
Summa 50.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl 17C nr 17038 den 27/7 1943 under utrullning efter landning i samband med groundloop.
Bilaga 1.
Besiktningsprotokoll för fpl typ B 17C nr 17038
Besiktning av skador efter haveri den 27/7 1943.
Flygplan.
Vid högra nedre fästet för motorfundamentet är brandskottet och förstärkningsprofil mellan sta 0 och sta 360 deformerade samt kroppsplåten uppriven.
Nedre spanthalva, sta 360, uppriven.
Höger yttervinge knäckt, mittvingklaffar deformerade.
Höger och vänster landställ: vaggorna deformerade och uppslitna, nedre fällstöttor avslitna, vänster manövercylinders kolvstång krokig, främre landställsförklädnaderna deformerade upptill, bakre landställsförklädnaderna hoptryckta.
Frambalk mittvinge deformerad vid sta 1640 höger. Bakre övre täckplåt, höger sida mittvingen deformerad.
Avgasrör höger tillplattat.
Motor.
Motor PPXI nr 6822: propellerväxelhuset avslaget, propelleraxeln krökt.
Annan materiel.
Propeller MP 1001 nr 11671: bladen deformerade.
F 12 den 1/8 1943 Al
Bilaga 2.
Rapport
över besiktning av hjulbromsarna på fpl B 17C nr 17038 efter haveri i samband med landning den 27/7 1943.
Vid kontroll i fpl omedelbart efter haveriet konstaterades, att höger bromspedal stod nedtryckt, medan vänster bromspedal stod normalt. Höger bromspedal kunde icke rubbas, medan vänster fungerade fullt normalt. Efter uppallning av fpl konstaterades dock att bromsledningen till höger hjulbroms hade slitits av vid hjulet sannolikt i samband med haveriet och att bromsoljan runnit ut, varför ovan angivna läge av höger bromspedal icke bevisar, att hjulbromsen varit låst under fpl rullning på marken före haveriet. Båda hjulen visade sig vara olåsta och lättrörliga. Hjulbromsarnas bromsmoment uppmättes, varvid båda visade sig kunna upptaga ett bromsmoment på 200 kgm, vilket är fullt tillräckligt för erhållande av fullgod bromsning. Vid detta prov hade ingenting rörts i vänster hjuls brosinstallation, som allts var i exakt samma skick som vid haveriet, medan bromsledningarna till höger hjulbroms reparerats och ny olja påfyllts systemet. Själva hjulbromsen hade sålunda icke heller på höger hjul rörts. Efter uppmätningen av bromsmomenten demonterades hjulbromsarna och bromslamellerna besiktigades utan anmärkning.
Kalmar den 10/9 1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör
Bilaga 3.
Händelseförloppet vid haveritillfället av fpl B 17C nr 17038.
Genom uppmätning av spåren efter hjulen har händelseförloppet vid haveritillfället kunnat rekonstrueras.
Fpl har satt sig c:a 50 m bakom utlagt landningsmärke samt rullat på rakbana c:a 80 m. Därefter har det börjat svänga först svagt höger och sedan något kraftigare höger under c:a 150 m, varefter fpl börjat svänga vänster först svagt och sedan allt kraftigare, tills det svängt c:a 180°i förhållande till landningsriktningen, varvid landningsställsbenens infästningar skjuvats av och fpl sjunkit ned på flygkroppen.
Orsaken till första högersvängen synes ha berott på, att föraren satt fpl något snett, så att sporrhjulet tagit mark på c:a ⅓ av avståndet mellan landningshjulen åt vänster hjuls sida. Av spåren att döma vill det synas som om båda hjulbromsarna varit ansatta under senare delen av utrullningen.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
/Arne Almé Protokollförare
Bilaga 4.
Furir 8087-1-58 Boström anförde följande:
Han tjänstgjorde såsom ff på fpl 35.
1. mek avlämnade fpl före flygning utan anmärkning.
Vid prövning av bromsarna under utkörningen fungerade dessa normalt.
Efter genomfört flyguppdrag ansattes landning normalt. Pumpning med bromspedalerna verkställdes före landningen.
Landningen ansattes rakt fram. Någon medveten upptagning för avdriften gjordes ej.
Under första delen av utrullningen märktes en tendens hos fpl att svänga åt väntser. Boström bromsade något med höger broms. Fpl började då en svag sväng åt höger, vilken stoppades med vänster broms. Efter en kortare fortsatt rullning började fpl svänga åt vänster, varför höger broms ansattes. Bromsen tog emellertis mycket dåligt och först sedan pedalen trampats i botten. Boström försökte pumpa med pedalen, men denna hade fastnat i nedersta läget, så att ytterligare pumpning kunde icke ske. Svängen fortsatte mjukt och slutade med en ground-loop. Fpl rullade ett litet stycke baklänges, varvid benen vek sig; det högra första, så att högervingen gick i marken.
Hela utrullningen hade förefallit normal. Svängarna ansåg Boström icke vara stora, och han hade icke befarat ground-loop förrän fpl till hans förvåning svängde runt. Farten hade icke varit stor och hade gått ner avsevärt före sista svängen.
Uppläst och vidkänt:
Tage Boström
Furir
Bilaga 5.
Praktikant Karlsson anförde:
Han medföljde såsom passagerare på fpl 35 och hade icke märkt något onormalt förrän fpl efter utrullningen svängde runt och benen vek sig.
Uppläst och vidkänt:
(Avrest från flottiljen.)
Vk 8125-1-44 Lindeberg anförde:
Han tjänstgjorde såsom 1. mek på fpl 35.
Något fel på bromsarna har icke observerats eller anmälts. Bromsarna hade varit något varma efter kvällsflyningen dagen för, vilket är mycket normalt. Vid prövning på morgonen hade de varit fullt justa.
Fpl hade utlämnats från verkstaden den 26/7 och bromsarna hade prövats för utlämnandet.
Uppläst och vidkänt:
Eric Lindeberg
VK.
Bilaga 6.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren satt fpl något snett vid landningen, så att fpl skenbart fått tendens att svänga höger, ehuru det sannolikt endast rört sig om en rörelse i fpl längdled,
att föraren missuppfattat den fpl – enligt hans åsikt – tendens att svänga höger och sökt parera denna med vänster hjulbroms,
att han därvid bromsat allt för kraftigt, så att fpl gjort en ground-loop åt vänster,
att något fel på hjulbromsarna icke har kunnat konstateras vid utgörd kontroll efter haveriet. På grund av andra inträffade fall synes det dock icke kunna anses uteslutet, att låsning av hjulbromsarna kan ha förelegat.
Kalmar den 10/9 1943.
Bengt Weman
Förhörsledare
Arne Almé
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes ha missuppfattat fpl läge omedelbart efter sättningen. Med hänsyn tagen till förarens utbildningsståndpunkt, synes han icke skäligen kunna lastas för haveriet. Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Kalmar den 30/9 1943.
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé
Till CVM 1943-07-27 för haverireparation.
Beräknas klar 1944-05-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6478