Sida 1 av 1
Lågflygande B-52:a
Postat: 07 jan 2009, 11:14
av Bengt Ekbladh
Hej!
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
Bengt
http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm
En dåre "bakom ratten."
Postat: 07 jan 2009, 15:43
av Kenneth Johansson
Javars, det går att komma ännu lägre med förutsägbart resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=E21byPXR1ek
Re: En dåre "bakom ratten."
Postat: 07 jan 2009, 21:55
av Kenneth Göransson
Postat: 07 jan 2009, 22:52
av Lars Sundin
Tack för den förklarande texten, Kenneth G! Nu fick jag veta orsaken. Stora fina dyra maskiner som ger intryck av stor makt - ändå är det fortfarande inte sällan "sk-t bakom spaken". Som vi ibland kommenterade vissa händelser i min flygklubb. Mindre och billigare plan, lindrigare följder, men samma orsak.
Lasse
Re: Lågflygande B-52:a
Postat: 10 jan 2009, 19:52
av Håkan Olsson
Bengt Ekbladh skrev:
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
Här är en av samma kaliber:
http://www.youtube.com/watch?v=YZT4BdI7STE
Postat: 10 jan 2009, 21:09
av Lars Sundin
Här ser vi på video en krasch 1988 i Habsheim i Frankrike med en Airbus, en krash som var mycket omtalad, men som inte var märklig på något sätt egentligen. Man orkar inte ta sig upp från en låg förbiflygning i låg fart och i en konfiguration med stort luftmotstånd. Styrautomatiken var uppe till diskussion eftersom det fanns en stor misstro mot Airbus teknik inom området men det handlade i grunden om en miss i omdömet hos besättningen.
http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY
Tre av de 136 ombordvarande omkom. Mer att läsa finns på
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19880626-0
Lars S
Re: Lågflygande B-52:a
Postat: 11 jan 2009, 01:41
av Fredric Lagerquist
Återigen ett amerikanskt hangarfartyg, denna gång gamla "hederliga" USS Essex (CVS-9). Datum 680525, plats: Norska havet. Vi byter ut B-52an mot en Tu-16...och det där sista med
utan att ”plaska”i spat. Enter Alexandr Plyiev...
http://www.youtube.com/watch?v=l3bijF2--os
USS Essex på den tiden då den var CVA-9
Flyga lågt över vatten är svårt ibland - ett Viggen-haveri
Postat: 12 jan 2009, 10:33
av Lars Sundin
Fredrics episod erinrar mig om ett svenskt haveri då en spanande Viggen kom för lågt för drygt 12 år sedan. För att citera
SHK:
En rote AJSH/AJSF 37 ur F 15 bedrev den 16 oktober 1996 en spaningsövning mot en rysk fartygskonvoj i östra delen av Östersjön. Då roten under identifiering av kryssaren Pjotr Velikij passerade babord om fartyget på en höjd av ca 200 m meddelade rotechefen kontakt med ett flygplan typ Be 12 ”Mail” för om fartyget under svag vänstersväng. Rotechefen angav att han avsåg att passera under flygplanet och påbörjade en sjunkande högersväng. Rotetvåan bytte då till vänsterflank och när han några sekunder senare återfick kontakten med rotechefen kolliderade denne med vattenytan ca 200 m till vänster och 200 m för om fartyget kl. 13.45 i en position ca 120 km SO om Gotland.
...
...
Utredningen visar att föraren sannolikt förlorade sina höjdreferenser och kom ned på så låg höjd att han kolliderade med vattenytan. Medverkande till olyckan var sannolikt dels det disiga vädret med otydlig horisont, dels att förarens uppmärksamhet kan ha splittrats mellan den uppdykande Be 12:an och kryssaren.
Lars S