17054 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17054 B 17C

Inlägg av Leif Fredin »

17054
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 12 1943-09-06
Godkänt 1943-09-17

Nödlandning 1944-01-13
Motor: PP XI nr 7106
Besättningen ff fänrik Nyström, fsig furir Hermansson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn skakade och gick ner i varv.
Orsak till haveri: Kolvskärning på gr av lossnat avgasventilsäte
Skador flygplan: Vänster yttervinge demolerad vänster mittvinge skadad. Flygkroppens undersida intryckt.
Skador motor: Kolvskärning i cyl nr 4. Cyl. toppen spräckt. Kolvtaket intryckt.
Beräknad reparationskostnad 100.000:- kr

Till SAAB/L 1944-02-01 för haverireparation. Ankom SAAB/L 1944-02-15. Motor typ PP XI nr 7081. Klar 1945-10-13.
Till F 12 1945-10-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-10-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ PP XI nr 7081
Motor typ PP XI nr 6685 inmonterad.
Arbetet avbrutet enligt CFV tnr 1629 av 1947-01-30.
Överlämnat till Fc 1947-04-26 för magnetundersökningar jämlikt FF skrivelse MV 756:102 av 1947-04-18.
Kasserat 1947-05-12 med motor typ PP XI nr 6685
Till CVM 1947-06-10.
Till F 18 1948-01-23

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"