17005 B 17B, S 17B
Postat: 08 jun 2014, 10:27
17005
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Till Fc 1942-09-12. Motor typ My XXIV nr 697
Nödlandning 1942-09-22
Motor: My XXIV nr 697
Ff fanjunkare Boberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Godkänt 1942-10-02 i version som landflygplan
Haveri 1943-01-28.
Motor: My XXIV nr 697
Ff flygdirektör Westergård oskadad
Orsak till haveri: Fpl kört in i en snövall.
Skador flygplan: Diverse skador å flygkropp, vinge (höger) och landningsställ.
Skador motor: Propelleraxeln sannolikt krökt och samtliga blad å propellern krökta..
Beräknad reparationskostnad 7.350:- kr
Haveri 1943-06-11 vid F 1 flygfält, Västerås
Motor: My XXIV nr 697
Ff flygingenjör Lennermark oskadad
Orsak till haveri: Groundloop på grund av att hjulbromsen låst sig.
Skador flygplan: Landningsställets infästningar samt stöttorna för dess infällning sönderbrutna. Vänster vinge knäckt. Vänster skevningsroder skadat. Vänster stabilisator och höjdroderhalva skadade. Diverse mindre skador å kroppens undersida och stjärtparti.
Överlämnat till F 7 1944
Haveri 1944-08-02. Märkning 7-blå L
Motor: My XXIV nr 697
Ff korpral Eneström oskadad
Skador motor: Skärning i cyl nr 7
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Överlämnat till F 3 1945-03-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1947-03-14. Märkning 3-18
Motor: My XXIV nr 716
Orsak till haveri: Vid körning på marken (under mörker) kolliderade fpl 17005 med 17142.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger vingspets kass. Propellern något deformerad.
Beräknad kostnad 340:- kr
Kasserat 1948-03-02 med motor typ My XXIV nr 716. Fpl ställes i befintligt skick till CF3 förfogande för utställningsändamål.
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Till Fc 1942-09-12. Motor typ My XXIV nr 697
Nödlandning 1942-09-22
Motor: My XXIV nr 697
Ff fanjunkare Boberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Godkänt 1942-10-02 i version som landflygplan
Haveri 1943-01-28.
Motor: My XXIV nr 697
Ff flygdirektör Westergård oskadad
Orsak till haveri: Fpl kört in i en snövall.
Skador flygplan: Diverse skador å flygkropp, vinge (höger) och landningsställ.
Skador motor: Propelleraxeln sannolikt krökt och samtliga blad å propellern krökta..
Beräknad reparationskostnad 7.350:- kr
Haveri 1943-06-11 vid F 1 flygfält, Västerås
Motor: My XXIV nr 697
Ff flygingenjör Lennermark oskadad
Orsak till haveri: Groundloop på grund av att hjulbromsen låst sig.
Skador flygplan: Landningsställets infästningar samt stöttorna för dess infällning sönderbrutna. Vänster vinge knäckt. Vänster skevningsroder skadat. Vänster stabilisator och höjdroderhalva skadade. Diverse mindre skador å kroppens undersida och stjärtparti.
Överlämnat till F 7 1944
Haveri 1944-08-02. Märkning 7-blå L
Motor: My XXIV nr 697
Ff korpral Eneström oskadad
Skador motor: Skärning i cyl nr 7
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Överlämnat till F 3 1945-03-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1947-03-14. Märkning 3-18
Motor: My XXIV nr 716
Orsak till haveri: Vid körning på marken (under mörker) kolliderade fpl 17005 med 17142.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger vingspets kass. Propellern något deformerad.
Beräknad kostnad 340:- kr
Kasserat 1948-03-02 med motor typ My XXIV nr 716. Fpl ställes i befintligt skick till CF3 förfogande för utställningsändamål.