17008 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17008 B 17B, S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17008
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1942-09-18. Motor typ My XXIV nr 718

Nödlandning 1942-09-24 vid Hästekällan, Friel. Märkning 7-8
Motor: My XXIV nr 718
Besättningen ff löjtnant Martin Nilsson, fsig sergeant Dan Carlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Skador å vingar och landningsställ samt kroppsunderdel.
Skador motor: Propellern deformerad, diverse skador å spant.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Godkänt 1942-10-02 i version som landflygplan

Haveri 1943-05-25 vid landning F 21, Kallax. Märkning 7-8
Total gångtid: 30.45 tim
Motor typ My XXIV nr 718
Total gångtid: 33.25 tim
Flygförare kapten J. Rosén oskadad
Orsak till haveri: Haveriet synes hava berott på dålig bromsverkan.
Skador flygplan: Höger vinge knäckt. Båda landningsställen knäckta. Mindre hål i flygkroppen. Ett blad böjt på propellern.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 30.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri vid landning med fpl B 17 den 25/5

Kapten J. Rosén anförde i huvudsak följande:
att kontroll av bromsarna skedde på föreskrivet sätt för landningen d v s genom pumpning av bromspedalerna,
att landningen var normal trepunktslandning
att utrullningen skedde mitt på banan c:a 200 m
att en svag högersväng hävdes vänster broms och att en därpå följande begynnande vänstersväng skulle korrigeras med höger broms
att denna icke verkade tillräckligt utan fpl svängde 90° vänster, höger däck exploderade och landningsstället vek sig, varvid höger vinge knäcktes och ett propellerblad deformerades samt att en sannolik orsak till den uteblivna bromsverkan i höger broms varit läckage i det hydrauliska systemet.

Uppläst och vidkänt:
Rosén
Kapten

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av: Förhörsledaren åsåg landningen från flygtjänstexpeditionen (omkr 400 m rakt till höger om landningsplatsen). Fpl flögs in för landning normalt, föraren gjorde en perfekt 3-punktslandning, varefter fpl rullade rakt fram. Efter ung 250 m märktes en svag åt höger, därefter en sväng åt vänster vilken övergick till okontrollerad ”ground loop”. När fpl tvärade exploderade högra däcket och landningsställen brötos av. Fpl stannade ungefär vinkelrätt mot landningsriktningen. Spåren efter fpl se bil. 1. Anledning till haveriet synes vara, att föraren under utrullningen märkt en svängningstendens till höger, som parerats med en något fr kraftig vänster broms. Anmärkning mod detta fpl bromsar, innefattande att höger broms icke tagit lika bra som vänster har framförts och saken undersökts av teknisk personal. Föregående dag skar bromstrumman till fpl högra hjul, varför detta utbyttes. Efter bytet gjordes noggrann kontroll och justering av bromssystemet av fplm. Orsaken till haveriet synes ha varit instabilitet under utrullning på bana. Bromsarna ha antagligen tagit ojämn. Höger broms svagare än vänster. Det har senare visat sig vara synnerligen svårt att få bromssystemet tätt och att fungera utan oavbruten ”pumpning” med fötterna omedelbart före det ögonblick då bromsverkan erfordras.

Bild


Kallaxheden den 28/5 1943
Ingvar Berg
Förhörsledare
Lars Olof Eriksson
Protokollförare

Beslut:
Haveriet synes ha berott på dålig bromsverkan. Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan, tit 18, vidkännes kostnaden.

Såtenäs den 8/6 1943
F. Ramström
Flottilj-chef
/Sixten Barenthein

Haveri 1943-07-27. Haveri under utrullning efter landning på fält 7. Märkning 7-blå N
Motor: My XXIV nr 718
Besättningen ff kapten Gregor Falk, fsig furir E G Harnold oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Propellerbladen avbrutna. Skador å täckplåt. Skador å vingar och landningsställ.
Beräknad reparationskostnad 38.000:- kr

Till CVM 1944-12-07 för liten översyn, motorbyte.Motor typ My XXIV nr 745 inmonterad. Klar 1945-06-06.
Överlämnat till F 3 1945-06-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-07-05

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"