17010 B 17B, S 17B
Postat: 08 jun 2014, 10:35
17010
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1942-10-02. Motor typ My XXIV nr 621
Godkänt 1942-10-16 i version som landflygplan
Haveri 1943-07-30 under utrullning efter landning (ground-loop) på fält 7. Märkning 7-blå P
Motor: My XXIV nr 621
Besättningen ff furir Bengt Erik Jungnelius, fsig löjtnant M Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Diverse skador på landställ och mittvinge
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr
Till CVM 1944-06-14 för liten översyn, motorbyte. Klar 1944-09-23. Motor typ My XXIV nr 734
Överlämnat till F 3 1945-02-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-09-10, klar 1946-10-09
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 733.
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 457.30 tim. Antal flygningar 779 st
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1942-10-02. Motor typ My XXIV nr 621
Godkänt 1942-10-16 i version som landflygplan
Haveri 1943-07-30 under utrullning efter landning (ground-loop) på fält 7. Märkning 7-blå P
Motor: My XXIV nr 621
Besättningen ff furir Bengt Erik Jungnelius, fsig löjtnant M Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Diverse skador på landställ och mittvinge
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr
Till CVM 1944-06-14 för liten översyn, motorbyte. Klar 1944-09-23. Motor typ My XXIV nr 734
Överlämnat till F 3 1945-02-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-09-10, klar 1946-10-09
Överlämnat till F 1 1947-05-14 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 733.
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 457.30 tim. Antal flygningar 779 st